Nekromanti Söndra en dörr, krossa ett lås

Coar

Veteran
Är det någon som har bra regler för hur man välter ner en stor låst dörr. Ska man använda styrkan för rollpersonen och sedan en STY för dörren?
Hur mycket kan man få i skada själv?

Ett litet lås på en kista och man är utan dyrkar.
Hur ska man sätta ihop en bra regel för när man vill slå sönder det med ett vapen?
Vilka vapen ska man helsta ha för att inte BRYT ska sänkas så mycket. Har låset också ett STY-värde som man måste komma över?

Adjö.

Glittergrus

Veteran
för att slå sönder lås eller dylikt borde nog kross vapen rekomenderas.
Och ja, låset eller vad man nu siktar på bör ha ett sty värde.
Om man försöker slå sönder en dörr så kan du ju använda skadda vs dörrens sty eller om man vill mer bryta upp den använd ett sty mot sty slag.
skadda bör väl kunna vara det antal extra skaddor man gör eller nåt sånt.

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.

DjeVul

Warrior
Jag skulle säga så här att en dörr i sig är inte så lätt att ha sönder och man har ju inte sönder självaste DÖRREN när man tar sig in någonstans.

Om en dörr har ett hasplås så är det ju hasplåsets fäste som ger vika och dörren går upp. Detta är ju svagaste punket eftersom det är den som går sönder först. Så om vi säger att man måste förstöra den svagaste punkten med samma regler som man har sönder ett vapen. Med BRYT värde.

Man applicerar skadan på fästet genom att applicera skadan på dörren. Dock så hjälper ju inte att man hugger ett jack i dörren så pass så om man sparkar på den eller tacklar den. Säg att huggvapen endast gör 1/16 av skadan på hasplåset då man hugger i dörren. Ett krossvapen gör 1/4, ett stickvapen, typ 1/32... iof kan man lirka bort haspen med en dolk eller liknande men då applicerar man inte skada. Slutligen ger sparkar eller tacklingar full skada. Sedan har ett hasplås, låt oss säga BRYT 4. Detta är kanske en förrådsdörr eller liknande. Ett hänglås kan tänkas ha BRYT 12 eller liknande.

I princip så applicerar man sin KROSS grunskada direkt på låsets BRYT, så om man ska bryta upp en kista så krävs det ett bra sätt att bryta upp den på innan man får applicera all sin skada på låset.

Exempel:
Dyeas den Listige skall bryta upp sin före detta arbetsgivares skattkista, som han hittat under några lösa plankor i golvet. Dyeas finner att hans dolk passar perfekt för jobbet och lyckas lirka in den i kistlocket. Deyas rycker sedan till och slår därmed sin grundskada på Ob1T6, tärningen visar 4 och låset har ett BRYT på 6, kistan går inte upp. Dyeas sitter halva natten och slår slutligen 9, kistans bryt sänks till 5 och ett bryt-slag slås på Ob1T6, tärningen visar 2 och Dyeas får sitta ända till gryningen... till slut kom stadsvakten in i kabyssen och slog ner Dyeas.

Förstår du min princip... kom på den efter att jag skrev, i detalj alltså..

/Martin

Oceanliner

Warrior
Tänk...James Bond

Tänk så här:

Ditt äventyr är den senaste James Bond filmen...Men den spelas in direkt utan repliker osv. Mitt i filmen sitter publiken andlös och ser hur James Bond hoppar ut från ett störtande plan vecklar ut fallskärmen och...fumlar. Han krossas mot marken och filmen slutar med att M säljer alla sina aktier hon har i krigsindustrin och går under jorden.

Ingen vidare film? Samma sak är det med ditt äventyr, vissa saker gör ditt äventyr till en bättre historia om rollpersonerna lyckas med. T.ex. bulta in en dörr...Så fuska för guds skull fuska!

//Jonas