Nekromanti sötta upp bokhyllor

Dilandau

Myrmidon
Jag bor i en lägenhet byggd på 20-talet. Detta medför, utöver saker som papperstunna väggar, bl a att vinkeln mellan väggar och golv sällan är 90 grader. Så när jag vill skjuta in mina bokhyllor så nära mot väggen som möjligt, slutar det med de lutar oroväckande mycket frammåt. Risk för ras, om man säger så.

Just nu har jag löst det hela genom att stötta på bokhyllorna med lite gamla tidningar. Och det är ju inte snyggt. Finns det några bra tips för att göra detta bättre och snyggare sätt?

Att köpa väggmonterade hyllor känns inte riktigt som ett alternativ, och att typ figursåga bokhyllornas bottnar efter golvet verkar alldeles för bökigt.

Tips?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tja, jag (som bor i ett trähus från 1920-talet) skruvar helt sonika fast mina bokhyllor i väggen.

Barn-, katt- och jordbävningssäkert.

w176

Förlorad dotter
Det finns nog lösningar.

Möbeltassar etc. Det finns uppfinningar för att lösa sånadär problem. Leta upp en lämplig butik. Hör efter vad du ska ha. Köp för ett par guldpengar.

Troberg

Sinister eater
Tunga böckerna i botten

Det kanske inte hindrar dem från att välta, men det minskar skadan.

Vavva

Swordsman
Vinkeljärn

Ingenting fixar en gammal lägenhet så mycket som ett överflöd av vinkeljärn. Köpes enklast på Clasohlson eller annan kulturinrättning.

Vinkeljärnet sätter du högst upp på bokhyllan, kanske två om bokhyllan är stor eller tung, och sen skruvar du fast det i väggen respektive bokhyllan. Det är så vi har säkrat våra kattklösträd och cd-hyllor, trots attlägenheten är från 60-talet.

Låna en slagborr/borrhammare beroende på väggkvalitet and get to work!

//Alva - borrdrottning

Johan K

Gammal & dryg
Well, jag skulle nog göra som så att antagligen skull köpa mer hyllor & avlasta de befintliga, eller så skulel jag nog köra med det största böckerna längst ner & sedan så arbeta sig uppåt, så satt säga, med lättare böcker.

PAX

Jordisk Äventyrare
Lyssna inte på föregående talare ty deras förslag är inte speciellt spännande. Varför bry sig om rasrisken? Se den i stället som ett spännande inslag varje gång du besöker ditt hemmabibliotek. Tänk att få stå framför Pärleporten och förklara för Johannes (eller vad han nu heter) att du befinner dig där eftersom du fick en stor Bibel i nacken tillsammans med Satansverserna...

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag bor i en lägenhet byggd på 20-talet. Detta medför, utöver saker som papperstunna väggar, bl a att vinkeln mellan väggar och golv sällan är 90 grader. Så när jag vill skjuta in mina bokhyllor så nära mot väggen som möjligt, slutar det med de lutar oroväckande mycket frammåt. Risk för ras, om man säger så.

Just nu har jag löst det hela genom att stötta på bokhyllorna med lite gamla tidningar. Och det är ju inte snyggt. Finns det några bra tips för att göra detta bättre och snyggare sätt?

Att köpa väggmonterade hyllor känns inte riktigt som ett alternativ, och att typ figursåga bokhyllornas bottnar efter golvet verkar alldeles för bökigt.

Tips?
Det finns tre möjliga kombinationer av lutande eller icke-lutande väggar och golv:

Fall 1: Golven lutar och väggarna är lodräta.
Lösning: Eftersom golvet lutar står hyllorna inte upprätt och risken är överhängande att de välter eller att böckerna ramlar ur. Palla upp hyllorna så att de står upprätt och skruva sedan fast hyllorna i väggen med vinkeljärn eller draghållfast rem.

Fall 2: Golvet är vågrätt men väggarna lutar.
Lösning: Det finns ingen lösning eftersom det inte finns något problem. Bokhyllor vilar nämligen på golv, de lutar inte mot väggar. Är ditt golv vågrätt kommer din bokhylla inte att välta om du inte puttar på den.

Vill du ändå tippskydda dina hyllor på grund av barn, katter eller annalkande jordbävningar så kan du skruva fast dem i väggen med vinkeljärn eller draghållfast rem.

Fall 3: Både golv och väggar lutar.
Lösning: Ungefär som i fall 1.

Dewil