Nekromanti Sälj på mig vilket spel som helst! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Iron Kingdoms

Tja, steampunk är väl coolt.

Men nu var det mest reglerna jag var ute efter.

theodåre

Veteran
Re: Rollspelsdoktorn har botemedlet för dig!

Hehe...ok..jag har dig på kroken..Vad sägs om att du köper regelboken och jag tar med mig (som gåva givetvis) till Stockholms Spelkonvent

- Pirate Isles
- The Free companies
- The Road of Kings
och
- Across the Thunder River

Vid uppvisandet av 1st ärligt inköpt Conan RPG bok så är dom andra böckerna dina :gremsmile:

theo

Hunk

Hero
Re: Rollspelsdoktorn har botemedlet för dig!

Nackdelen är att det är jävulskt dyrt (för när det gäller Conan skulle jag aldrig nöja mig med bara grundboken).
Det är väl det din löneförhöjning är till för??? När jag besökte SF-Bokhandeln i Gamla Stan för en dryg vecka sedan hade de i alla fall en massa grejer inne, så det är bara att köpa allt på en gång innan du hinner ångra dig :gremtongue:! Conan har intressanta tillämpningar av D20-/OGL-systemet - enda större problemet som jag ser det (i jämförelse med D&D) är att striderna verkar ta betydligt längre tid, men vill man så är det nog tämligen enkelt att skapa en hybrid. Dessutom är layouten lite väl blafsig (åtminstone i den första tryckningen, men det har kanske förbättrats till den andra), så du som AD (eller vad du nu jobbar med) kommer säkert att få tårar i ögonen.

Om jag skulle köpa ett nytt rollspel (och inte redan ägde Conan) hade det i alla fall varit ett givet val.

Edit:
Efter att ha läst Theos inlägg faller ju i alla fall det där med dyrt. Tycker dock att han, med den dealen, skall kräva att du köper Messantia också!

Dante

Staff member
Aaargle! …

Du … du är ju ond!

Men okej, det här är ett erbjudande jag faktiskt inte kan motstå.

Inköpslista so far: Dogs in the Vineyard, Burning Wheel, Buffy, Nobilis, Heroquest, Unknown Armies, Conan (Atlantean Edition).

theodåre

Veteran
Re: Aaargle! …

:gremsmile: hehe

Conan...What is best in life??
ehh...to ...to....to play roleplaying games :gremsmile:

EchonCique

Hero
Fireborn, givet val

Fireborn är ett givet val i din situation.Ett helt nytt system som är innovativt och cineastiskt, fokus och spelvärld som jag aldrig sett förut samt bra illustrationer och design.

Enda nackdelen är att du behöver Spelledarboken för att få bra koll på världen, reglerna finns och är bra beskrivna i grundboken dock. Vem älskar inte mytologiska drakar i nutida London med decenniegamla uppdrag och åtaganden som är ifrågasatta och hotade? :gremsmile:

Använder en pöl med T6:or för handlingsresolutionen och systemet finns inte i något annat system. Så köp!

Sodivra

Champion
Re: Fireborn, givet val

Vem älskar inte mytologiska drakar i nutida London med decenniegamla uppdrag
Det är väl milleniegamla uppdrag?

Själv är jag också het på Fireborn - ett rollspel med regler och riktlinjer för flashbacks! Jag älskar flashbacks! Trevligt också att produktlinjen består av spelarbok, spelledarbok och en kampanj. Inget modultjafs, bara att köra. :gremsmile:

Jag vet inte hur han funkat för er, men jag råkade lyssna på Surrender-plattan av Hans Christian när jag läste spelet, så nu är den det definitiva Fireborn-soundtracket här.

G

Guest

Guest
CHILL!

Jag såg att du har Chock, Äventyrsspels slarviga svenska variant på Chill.

Sen Mayfair Games tog över Chill-serien, har den utvecklats enormt. Reglerna är coola, ta bara en sån sak som att du har mellan 26-80 i abilities! I princip är det ett d100 system, men inte BRP ändå. Chill särskiljer sig på många sätt. Bl.a. vad gäller strid och skador.

Stridssystemet är väldigt realistiskt. Blir du träffad av en pistolkula, är sannolikheten ganska stor att du dör eller såras allvarligt! Om någon slår dig hårt i huvudet med en hammare kanske du inte dör direkt, men du blir allvarligt skadad. Detta mäts i antalet skador/sår. Ju bättre fysik du har, desto mer skador tål du.

Färdighetssytemet är också innovativt. Om någon här minns TSR´s underbara "Top Secret" så kan det liknas vid det. Man har en baschans som bygger på ens ability, och sen kan man få nivåer därtill, såsom Student, Teacher, eller Master! Man har dessutom tillgång till "The Art", en begränsad övernaturlig kraft som kan ge en visioner, syner, Telekinesi, osv.

Chill är ett fantastiskt välgjort spel som lägger fundamentet på rollspelande, skräck, lösa mysterier, och detektivarbete. Det är ett skönt alternativ och erbjuder omväxling till alla superfantasy och super-magi rollspel, eller allt skjutande och dödande som annars är så vanligt.

Jag har köpt massor med Chill produkter genom åren och har aldrig blivit missnöjd! Regelboken är mycket underhållande läsning!

Grattis till löneökningen! Blir det baren runt på nästa öl-träff?

Jonas Ferry

Swordsman

Huh, jag har precis beställt Fireborn Player's Handbook och GM's Handbook, plus att jag redan köpt äventyret Fire Within på SF-bokhandeln.

Jag hade faktiskt tänkt rekommendera Fireborn, men nu hann någon annan först. Jag kan utveckla lite om varför jag har beställt det och är hypad:

* Som sagt, regler för flashbacks. Man spelar en nutida (år 2011, London) människa med en själ av en mytisk drake. Under spelmötena har man flashbacks som dels ger info om äventyret man håller på med i nutid, men också ger tillgång till extra förmågor allt eftersom man minns mer av sina drakkunskaper.

* Spelet skiljer mellan narrativa scener, där reglerna är abstrakta och snabba, och actionscener där de är mer detaljerade. Samma grundtanke, men färre slag i narrativa scener.

* Alla rollpersoner har fyra grundegenskaper, kallade aspekter, som är eld (aktiva fysiska manövrer), vatten (reaktiva fysiska manövrer), luft (aktiva mentala manövrer) och jord (reaktiva mentala manövrer) mellan 0 och 6, där 3 är normalt. Dessutom har man färdigheter och andra förmågor. I strid kan man skjutsa tärningar mellan sina grundegenskaper, lika många som färdigheten man vill använda. Har man Melee 2 kan man skicka 2T6 från sina andra aspekter till Fire för att göra ett bättre anfall, men lämnar sig samtidigt öppen för motattacker.

* I strid kombinerar man stridsmanövrer till sekvenser. Dessa kan t.ex. vara "Right Fist Strike + Left Fist Strike + Power + Kick", som skulle innebära två knytnävsslag följt av en kraftfull spark. Man slår sina T6-tärningar i Fire, efter att ha ändrat ställning om man vill, 4-6 är successer. Motståndaren sätter ihop en försvarskombo, t.ex. tre blockar eller två blockar och en dodge och slår Water. Man jämför antalet successer. Om anfallaren vinner med 4 successer lyckas han med hela sin sekvens, vinner han med två lyckas bara knytnävsslagen.

* Det finns "fighting styles", stridstekniker, med färdiga sekvenser. Lyckas man med dem får man ofta en trevlig bonus; knocka motståndaren, göra extraskada, vad vet jag. Coola stridstekniker förutom asiatisk stridskonst är "Barroom Brawling", "Drunken Monkey", "Pugilist", "Street Fighting" och "Crushing Mass" (för drakar i drakform som vill mosa motståndet). I Forgotten Lore, erratan till spelet, finns dessutom kort att skriva ut som visar de olika manövrerna, lite som Krilles Skymningshem. Man kan alltså lägga ut sin slag-rundspark-sekvens på bordet för att få överblick.

* Ja, just det, det finns karmapoäng också. Dessa använder man för att få automatiska successer i ett satsningssystem. Man slår tärning och sen satsar man dolt ett antal karmapoäng, vilka läggs till ens tärningsslag. Bra om man *verkligen* vill lyckas med något.

Player's Handbook räcker om man bara vill ha reglerna, men det är nästan ingen världsbeskrivning alls. GM's handbook har en massa beskrivning, både av London och alla dess övernaturliga invånare (magin har återvänt till världen, och tillsammans med den älvor och andra varelser) och av fyra mytiska epoker såsom Atlantis och Arcadia.

Jag tycker att spelet är coolt eftersom det är klassiskt/traditionellt, men samtidigt nyskapande och fräscht. Jag ska vallfärda till Linköping och spelleda det för min gamla spelgrupp om en månad, det kommer att passa oss perfekt.

Bra RPGnet-recensioner av Player's Handbook och GM's Handbook fick du där.

Svartsmurfen

Veteran
Valence 592 kanske?

Skulle villja slå ett slag för det ovanliga:
Valence borde passa. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte har kört detta själv. Har dock reglerna i pdf från den tiden de var gratis. Gav ett välldigt genomarbetat intryck. Vad som har ändrats i köpeutgåvan vet jag inte, troligen bara smådetaljer.

Bra (och dåligt) med reglerna är att det går att skräddarsy SP väldigt mycket. Kan dock göra det lite jobbigt ibland (i den ver. jag har).
Det bästa med reglerna är dock att de har lyckats ta med kraftiga saker utan att det blir obalans. Ex "magi"-systemet (lording).

Mer om reglerna får du läsa om själv här:
http://www.rpg.net/reviews/archive/11/11122.phtml

hraufnir

Swordsman

Förutom att ni har sålt spelet till Dante, så har ni sålt det till mig. Eller iaf regeltankarna. Jag gillar det redan och har bara läst det som står här.

Det lät riktigt schysst.

Min fråga är då: var ligger nackdelarna? För sådana finns det... tell me!

hraufnir

Swordsman
Re: CHILL!

Jag kanske har varit ouppmärksam sista tiden, men jag får i alla fall välkomna dig hem till Sverige igen? (under förutsättning att du varit borta, då du inte skrev åäö där ett tag)

Syeth-hd

Warrior
millenium

ok. du ville köpa ett nytt rollspel. tyvärr så är millennium ett gratis rollspel. men jag tror inte det skadar att nämna det. spelet finns i listan på gratis rollspel på denna hemsida och har ett eget forum.

genren är nutida värld med demoner, trollkarlar, vampyrer och mer som krydda. dessa varelser lever i skymundan. allmänheten känner alltså inte till dessa varelser. de flesta rollpersoner är någon av dessa varelser som generellt kallas odödliga (inte bokstavligt talat).

man kan spela äventyr eller bara vardagssituationer då "odödligas" liv beskrivs i stor detalj.

det blir svårare för spelledaren då mycket får improviseras. men i gengäld så blir spelet mer öppet. magisystemet är mycket öppet då man kan göra i princip vad som helst med svårighet som baseras på olika omständigheter såsom osannolikhet. alltså om det bryter mot naturlagar osv. de största designmässiga problemen kan man läsa om i tråden som jag länkade till.

det kan hända många roliga saker som när jag ledde ett miniäventyr då rp skulle rädda kennedy. dom visste vad som skulle hända, så gruppens datademon magnetiserade (väldigt mycket alltså) en metallbit på magisk väg för att absorbera kulan.men det resulterade i att mettallbiten flög iväg till närmaste gatlampa.

reglerna äger för att dom är så öppna.

EchonCique

Hero

Nackdelarna är det väldigt innovativa stridssystemet enligt mig. Dels behövs erratan, den fria boken, för att helt förstå sig på det, dels tar det ganska lång tid att spela enbart en 'stridsrunda'.

I övrigt finns väl inga direkta nackdelar i systemet, förutom att världen är undermåligt beskriven i Players Handbook och istället finns i Storytellers Guide. Tydligen ett designval då de vill att bara SL skall ha koll på världen i sig.

Ett exempel från en recension på rpg.net med 4 kombatanter t.ex ledde till drygt 10 minuters regeltrixande och rullande av tärningar enkom för första rundan av handlingar.

Du kommer nog gilla mitt hemmabygge isf :gremsmile:

G

Guest

Guest
OT

Haha! Ja, tack. Jag är hemma igen.

Jag var bara där 2 veckor, men det var väldigt otäckt det som hände i New Orleans. En hel stad bara tömdes på folk...

Dante

Staff member
Tack för alla tips! …

En hel del av de spel som rekommenderats här i tråden kommer definitivt att köpas in (Conan RPG är redan införskaffat, inte för att det är sådär supernyskapande, utan för att det är coolt och för att Theo skulle ge mig en kasse moduler och tillbehör kostnadsfritt, gratis och utan extra kostnad [Tack Theo!]).