Nekromanti Särskilda förmågor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad jag menar är att det känns som rollpersonen riskerar att dö för något som är väldigt slumpmässigt och oförutsägbart. En träff i huvudet kan vara allt ifrån ett fall ifrån en häst, till ett krogslagsmål. Alltså saker och situationer som i normala fall inte leder till dödlighet. Dessutom måste en bit metall vara ganska stor och bra placerad för att kunna erbjuda något skydd för huvudet. Sedan är frågan om man faktiskt ser det som en fördel att ha en metallbit som skyddar delar av knoppen när varje träff på den kan leda till döden. Då ser jag hellre andra fördelar och nackdelar som migrän eller ökad respekt.

Som du märker så är mina inlägg ett svar på hela diskussionen och inte bara det som du har skrivit. :gremsmile:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Här är lite förmågor

Ok, tråden har spårat ut i något annat så jag tänkte att jag kan föreslå lite förmågor.. Eftersom jag är så jävla slö så copypastar jag slumpvist valda förmågor från mina andra tabeller.. :gremsmile: Jag orkar inte vidareutveckla dem med bakgrundsförklaringstext.. Observera också att förmågorna är tagna ur sitt regelsammanhang..

Från tabellen för <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/vildaformagor.rtf>Vilda förmågor</A>

Dvärgbuk
Okontrollerad: Personen ifråga har liten magsäck och måste äta lite men ofta.
Viss: Personen ifråga tål mängder alkohol och får sällan baksmälla dagen därpå.
Full: Kan aldrig bli full, men väl mätt och kissnödig av drickandet.

Ljusbringare
Okontrollerad: Personen ifråga är mörkrädd och har helst någon sorts ljus omkring sig.
Viss: Varelser runt omkring personen ifråga känner sig avslappnade och räds inte lika lätt.
Full: Ljuskällor lyser upp en större yta och skuggor blir inte lika mörka och verkar dra sig tillbaka från personen ifråga.


Själsslöja
Okontrollerad: Personen ifråga har svårt att upptäcka andra varelser.
Viss: Varken magi eller andar kan finna personen ifråga. Auran kan inte heller ses.
Full: Person ifråga brukar inte i regel attackeras när denne färdas i grupp.

Från tabellen Särskilda förmågor

Hästkännare
Finner alltid den bästa hästen i en flock. Kan aldrig bli avkastad. FV +5 i Rida.

Nattsyn
Ser dock inte i kolmörker.

Dvärgföremål
---

Från tabellen <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/magiformageslag.rtf>Magiska förmågor</A>

Hamnbytare
Tar 1 SR. Ta ett djur som stämmer överens med din personlighet/utseende. Eller så kan du slå och djuret i dig förändrar din personlighet.<TABLE BORDER=1 CELLSPACING=0><TR><TH>1T100</TH><TH>Djurras</TH><TH>Personlighet</TH><TH></TH><TH>1T10</TH><TH>Storlek</TH></TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>1-20</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Hunddjur (ex. Ulv/hund/räv)</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(grupplojal/trofast/listig)</TD><td></TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>1-2</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Liten</TD></TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>21-34</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Björn (ex. grizzly/brun/svart)</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(modig/bärsärk)</TD><td></TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>3-8</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Medelstor</TD></TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>36-46</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Kattdjur (ex. puma, lo, bondkatt)</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(smidig/egoistisk/lat)</TD><td></TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>9-10</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Stor</TD></TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>47-60</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Fågel (ex. örn, skata, mes)</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(kunglig/tjuvaktig/orolig)</TD><td COLSPAN=3></TD></TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>61-72</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Fisk (ex. blåhaj, delfin, abborre)</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(vild, lekfull, likgiltig)</TD><td COLSPAN=3></TD></TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>73-83</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Hästraser</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(stolt, envis)</TD><td COLSPAN=3></TD>
</TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>83-93</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Klövdjur (ex. älg, hjort, vildsvin)</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(ståtlig, vaksam, impulsiv) </TD><td COLSPAN=3></TD></TR><TR><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>94-00</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>Mindre växtätare (kanin, sork, mus)</TD><td BGCOLOR=FFFFFF ALIGN=center>(kvick, lugn, rädd)</TD><td COLSPAN=3></TD></TR><TR></TABLE>
Motståndskraftig
Dina sinnen kan endast sättas ur spel genom fysiskt våld, aldrig annars.

Beryktat föremål
Du har fått tag på ett föremål som innehar ett antal förmågor.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkade fixa till en snygg tabell
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Jepp, det var därför jag tyckte att -1 i INT var en passande nackdel, inte att man dog lättare om man blev träffad i huvudet.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Du säger i ditt andra inlägg att det inte behövs slumpmoment för att göra en bra balanserad karaktär, men det är faktiskt exakt det du gör i ditt första inlägg;


Citat:

Självklart kommer resultatet att skära sig mot den übercoola hjälten spelarna vill skapa, och det är ju bara för att rollpersonen inte ska bli helt stereotyp.
Nej, det är inte alls det jag gör. Jag säger att ett slumpmoment inte behövs, men däremot SLs inverkan. Det krävs när man gör en rollperson att SL begränsar spelarens RP i viss mån. Antingen kan han bestämma rakt av eller så kan han låta begränsningar ske slumpartat. I vilket fall som helst är man två personer som gör en rollperson, inte en. Så är det när vi spelar rollspel iaf.

Jag kan fatta att man inte vill ha slumpmomentet, men då kan man lika gärna betala för sina grundegenskaper istället för att slå fram dem osv. Det finns en charm med slumpen i skapandeprocessen enligt mig.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Ja - och du slog just huvudet på spiken. Man skall inte slå grundegenskaper, man skall köpa dem. IMHO dvs.

Observera att jag säger inte att alll slump är dålig - men den fungerar bäst som ett alternativ för de som inte vet vad de vill göra för RP. För alla andra bör det finnas ett färdigt system att ksapa den roll man har i huvudet.

Jag håller mao. inte alls med att man måste införa något förmyndarskap där SL sätter massa begränsningar (såvida det inte väldigt specifikt för kampanjen - t.ex. en hel diplomatisk hovintrigskampanj inte skall fyllas av bärsärkar). Uppenbarligen spelar vi inte alls p åsamma sätt och jag tror vi kan nöja oss med det?
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Men om spelaren och spelledaren har olika uppfattningar om vad som är passande hävdar jag att spelledaren har rätt. Givetvis kan spelaren argumentera för sin sak, men det är ändå SL val hur det kommer att bli.

Sedan kan man oxå ifrågasätta hur väl utformad en rollperson är innan man spelat första spelmötet. Visst kan man förbereda genom att komma på utseende, personlighet och bakgrund på ett särdeles genomgående vis, men det är först efter att rollpersonen faktiskt fått genomgå vissa val som den slutligen får sin egentliga form. Så när min spelgrupp gör rollpersoner brukar de komma på ett löshållet koncept och sedan låta tärningslående och resten av skapelseprocessen färga deras rollperson.

Jag säger alltså inte att det är fel att göra en rollperson helt utan tärningsslående. Visst kan det fungera, men erfarenheten jag har av det är att spelare som gjort detta ofta får en specialiserad temakaraktär som blir tråkig efter ett eller ett par spelmöten.

Självklart spelar vi nog inte på samma sätt, man kan väl diskutera ändå, eller?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Men...

...ni båda har ju nu målat upp varsitt scenario och börjat att argumentera utifrån det.. Inte konstigt att ni skriver och tycker helt olika saker..Men, men... Så länge det ger något så... Öhm.. Jag vet inte varför jag skrev det här inlägget..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] springer iväg och gömmer sig i något hörn
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Re: Krigsskada

Absolut...dock så är det fortfarrande så att en spjutspets är aldelles för stor så den skulle inte fastna...men om vi tänker oss att det är en pilspets istället...tyvärr ger den ju inget direkt skydd om den bara sitter ytligt...och dessutom är det så att pilspettsar inte fastnar ytligt utan dom tränger igenom skallen om det inte är så att pilen föll från en höjd eller att pilbågsskytten står så långt bort att det var av ett misstag som pilen träffade en människa och att pilbågsskytten inte såg personen han träffade..förutom det så sitter skinnet på skallen direkt vid skallbenet så det skulle inte fungera att spetsen bara har fastnat längs med skallbenet...

Kör levande rollspel och skjuter pilbåge på fritiden så jag kan en del om det här
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Krigsskada

Haha, ja, men jag talar inte om pilar jag talar om en BIT av en spjutspets (inte att hela spjuthuvudet sitter kvar). De mest underliga skador kan uppkomma på de mest underliga vis. Troligt är alltså att man antingen skulle dö av att få ett spjut i huvudet eller att om en bit av spjutet satt kvar skulle den antingen falla av eller trängt igenom skallbenet, men jag talar inte om vad som är troligt utan om vad som är osannolikt, precis som med de flesta särskilda förmågorna. Jmf hamnskiftare.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Klart vi kan diskutera, men som Han påpekar är det lätt att man målat in sig i sitt hörn och slutar med att mest skrika osammanhängande till varandra... :gremtongue:

Men, låt oss försöka. du säger att spelaren och spelledaren kan ha olika åsikter vad som är passande. Det säger jag inte emot, jag påverkar också mina spelare åt rätt håll. Men det missar poängen tycker jag.

Nu talar vi om själva Karaktärsskapandet - och hur man får sina särskilda förmågor. Jag vill att man skall ha möjligheten att skapa Karaktärerna efter de idéer man har. Antagligen det som du kallar för temakaraktärer för de är baserade utifrån en idé. Och enligt min erfarenhet är det dem som håller - inte de som slumpas fram. Jag har spelat med en sk. temakaraktär i över fyra år och tröttnade aldrig på Karaktärerna. Tvärtom, jag fann ett större djup i en sådan Karaktär där jag fick plocka ihop en Karaktär helt som jag själv ville. Sedan den gången vill jag ogärna återvända till ett slumpsystem eftersom de är otillräckliga.

Visst, de utvecklas under spelomgångarna - men det är rätt viktigt att ha en relativt klar bild innan för att (för mig och mina spelare) komma in i Karaktärerna och få roligare spelomgång. Så det du säger är dåligt verkar vara ungefär det ja gtycker är bra och vice versa...

spelaren och spelledaren har olika uppfattningar om vad som är passande hävdar jag att spelledaren har rätt. Givetvis kan spelaren argumentera för sin sak, men det är ändå SL val hur det kommer att bli.

Sedan kan man oxå ifrågasätta hur väl utformad en rollperson är innan man spelat första spelmötet. Visst kan man förbereda genom att komma på utseende, personlighet och bakgrund på ett särdeles genomgående vis, men det är först efter att rollpersonen faktiskt fått genomgå vissa val som den slutligen får sin egentliga form. Så när min spelgrupp gör rollpersoner brukar de komma på ett löshållet koncept och sedan låta tärningslående och resten av skapelseprocessen färga deras rollperson.

Jag säger alltså inte att det är fel att göra en rollperson helt utan tärningsslående. Visst kan det fungera, men erfarenheten jag har av det är att spelare som gjort detta ofta får en specialiserad temakaraktär som blir tråkig efter ett eller ett par spelmöten.

Självklart spelar vi nog inte på samma sätt, man kan väl diskutera ändå, eller?
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Re: Krigsskada

Men om det bara är en bit så kommer det ju inte att ge nåt skydd...mest troligt är att biten är alldeles för liten för att skydda...då skulle den inte ge några för eller nackdelar om man inte räknar med lite värk från att delen flyttar sig runt och att den då skaver mot skinnet från insidan
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Krigsskada

Eller så kan du helt enkelt strunta i att använda förmågan om du anser att den antingen är FÖR stor eller FÖR liten för att skapa en annorlunda egenhet. Jag ser det mest som en rolig och osannolik grej, som nödvändigtvis inte är orealistisk.
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Re: Krigsskada

Värst vad tvära vi blev här då...vad jag vill med de här disskutionen är att sätta lite realism i det hela...Det positiva med den här sortens förmåga borde vara att man har lite hjältstatus...du har överlevt en stor batalj och folk känner igen dig när du går (kanske inte alla men en hel del)...nackdelen är att spjut/pilspetsen skaver mot huvudet mellan skallbenet och huden...det skulle vara en kul förmåga som inte ger för mycket + eller -...du blir igenskänd men har konstant ont i huvudet...ungefär
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Krigsskada

Javisst. En del vill ha bonusar andra inte. Så modifikationen finns ju där för att "hjälpa" de som vill ha modifikation. De som klarar sig utan moddar kan ju ta bort dessa och roa sig med resten av förmågan. Funkar alldeles utmärkt.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Inte vad du frågade efter [lång]

Kan tilläggas där att till exempel Mutant: Undergångens Arvtagare har ett system för mutantförmågor och liknande där man antingen kan lägga en viss mängd poäng för att slå fram en slumpad förmåga, eller offra ett -större- antal poäng för att få välja förmågan själv. Man skulle lätt kunna göra något liknande till DoD6, som till exempel jag oftast gör. Jag låter mina spelare välja en själv [med viss vetorätt från mig som SL], samt att dom slår en som dom får välja bort om dom vill. [dvs byta ut mot inegnting]
Då fungerar helt plötsligt förmågor som "Gula Ögon" som en slumpfaktor för något dom inte tänkt sig, men om dom tvunget inte vill ha den kan dom välja bort en, och skulle en nekromantiker slå fram "Nekrofobi" får han välja bort den. Simple as that.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Inte vad du frågade efter [lång]

Även om jag misstänker att många spelare kanske följer tidigare nämnda exempel och skriver upp en plusmod på ett FV för att sedan glömma den har jag faktiskt ett par spelare i min grupp som tid i otid slår fram saker som "Starka Nypor", och "Vapentekniker", och faktiskt tycker att det är mäktigt, och sedan betonar det under rollspelandet. Så även om jag i mångt och mycket håller med många saker som sagts här behöver [beroende på spelgrupp, givetvis] inte förmågor vara av udda eller övernaturligt slag för att uppskattas och förgylla en spelkväll. Även fast dom inte är särskilt annorlunda, häftiga eller unika.

Bara en parentes..
 

crypt

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
55
Location
Motala, Östergötland
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

jag är för slumpen eftersom jag har ett par kobolder i min vänskapskrets som är med och spelar ibland. t.ex. killen som spelade vapenmästare och ville bara ha dödande anfall för att den var "coolast". dock kunde han inte motivera det i sin bakgrundshistoria. gissa vilket vapen han ville ha? mmm... just det ett tvåhandssvärd. försök att sikta mot ögonen med det du!

när det gäller förslag på särskilda förmågor så tycker jag också att de skall vara litet mer "magiska" eller övernaturliga och inte bara + på FV eller grundegenskap.

exempel på magiska förmågor är till exempel:
levitation, osynlighet, sannhörsel, blodregn m.m

exempel på övernaturliga förmågor är till exempel:
tankeläsning, hamnskifte, mörkersyn, känna magi, auraläsning, telekenesi,

det finns egentligen ingen gräns mellan de båda, alla är ju övernatlurliga egentligen. men sånna förmågor är roligare än
"hantverkarbakgrund" eller "starka vrister" m.m som finns i
grundreglerna.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Sånt kan förvisso vara skoj, men det förtar litegrann av stämningen om man slutar med en leviterande krigare, en hamnskiftande tjuv och en underhållare som kan knycka fram ett blodregn med ett fingerknäpp. Det passar enligt mig mer i Earthdawn.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...|Otee!

just det ett tvåhandssvärd. försök att sikta mot ögonen med det du!

Så länge han pratar om ett "riktigt zweihändersvärd" och inte bara ett tvåhandsfattat slag/långsvärd så är det antagligen fullt möjligt. Och inte ens då blir det omöjligt, stötar är förvånansvärt träffsäkra.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Jag håller helt med angående förmågorna - de är orligare om de är lite övernaturliga och udda.

Men jag håller inte helt med det du säger om slumpen. Så de som kan rolspela och skapa Karaktärer på ett logiskt sätt skall bestraffas för att vissa inte kan göra det?
 
Top