Pom
Swashbuckler
Jag har inget emot det - här handlade det ju om att diskutera några olika saker jag radat upp. Jag fortsätter på samma sätt åtminstone någon post till.Necross said:Förlåt om jag hackar i din post, men jag har svårt att hålla mig till tråden annars.
Jag tror de ville ha alternativ redan på lvl 1, inte bara alternativ när man gör karaktären utan alternativ när man springer omkring i monsterkällare. Det är svårare att hålla reda på 2 at will-krafter än 1, men man har två saker att välja på istället för 1. Skulle det vara lika kul med bara 1 at will-kraft? Själv tycker jag inte det.[...]skulle inte inlärningperioden kunnat vara alldeles otroligt mycket kortare ändå, och ändå kul?
Jag tror det. När man skulle buffa sällskapet i 3.x var det många spells med olika modifikationer som skulle läggas innan. Man kunde ju inte veta exakt hur den taktiska situationen skulle vara och varje bonus är ju en bonus.Är detta verkligen sant [att det är färre modifikationer att hålla reda på]? När vi spelat har det varit en massa ”OK, jag slår honom med d20+min str-mod+Olles cha-mod+2 för Ivans spells som lades förra rundan+2 för flanking åså får jag shifta 1 ruta och flytta fi 1 ruta och…”
I 4E verkar buffandet ske under strid. Märker man att det vore kul bränner man av en kraft som ger en bonus. Varaktigheterna behöver man oftast inte hålla reda på eftersom det är så mycket "till nästa handling" eller "encounter".
Jag tycker det verkar vara enklare nu. Men jag har spelat för lite för att vara säker. Ingenting tyder dock på att det eviga buffandet på level 10+ (för att inte tala om 20+) alla fora tjatade om har någon motsvarighet i 4E.