Nekromanti Söker kritik till karta

Markehed

Warrior
Jag gillar nog den här nya bättre. Den känns kanske fortfarande ganska future men övergången till en serif gör det lite mer old school. Lite synd att du plockade bort symbolen. Jag tyckte faktiskt att den tillförde en hel del. Visserligen kändes den väl också ganska modern. Kanske någon annan mer tidstypisk symbol hade kunnat fungera.

Vad är det för textur du har utgått från förresten? Är det läder?

w176

Förlorad dotter
En smal gradientskugga mellan fälten skulle ge djup. Samt att du på nedre deln spegelvänder texturen så att mönstret bryts.

Arfert

Facit
jag vet inte om jag tycker att det nödvändigtvis blev mer tidstypiskt med en antikva... det funkar lika bra med en sans serif, bara man väljer en som känns rätt, se det här exemplet från 1926 till exempel:

Eller det här från 1937:

Min poäng är att välja en sans serif som inte känns 2000-tal, som den i första.

Mäster

Veteran
Hej igen!
Jag tycker att färgsättning och texturen är mycket bättre och speglar nog mer en känsla av dimensionsresor och pulp. Den är dock något anonym och de kan nog vara svårt att avgöra vilken typ av spel som det handlar om.

Det kan väl kanske avhjälpas av en underrubrik, t.ex. "äventyrsrollspel i den andra dimensionen"
Men det behövs också något mer kanske ett emblem (för den portalhoppande organisationen) eller liknande om du inte vill använda dig av regelrätta illustrationer förstås.

Jag förstår inte riktigt hur den andra världen hänger ihop med ett krig som utspelade sig i vår värld 1939-1945 men det är en helt annan fråga.

Om kartan ska visa en riktig värld, kan jag tycka att världen ser ut som Pangea eller som vilken fantasy värld som helst. Jag skulle nog föredra ett flertal landytor utsprida över planetens yta. Men om det handlar om en annan dimension, behövs verkligen en världskarta? Jag tänker mig andra dimensioner som något mer vagt och abstrakt. Det är naturligtvis saker som handlar mer om hur du vill ha spelet, så det lämnar jag till dig att avgöra.

Mäster Johan
http://www.boningen.org - idag med fokus på historiska världar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Min poäng är att välja en sans serif som inte känns 2000-tal, som den i första.
Har du några förslag?

Ännu bättre, förslag som inte kostar en hiskelig massa för en privatperson? =)

Alltså, jag fattar vad du menar, men jag själv t.ex saknar "blicken" för vilka typsnitt som get vilket intryck så, och vet dessutom inte riktigt vart jag skulle börja leta.

Sjukt snygga bilder, för övrigt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det ska sägas att den nuvarande fonten är en digitaliserad font skapad 1932 i england.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det är läder, en mörk lädertextur som jag googlade fram.

Jag ska lägga in texturen igen, jag har bara inte kommit mig för det.

Några andra ideer?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mäster Johan said:
Hej igen!
Jag tycker att färgsättning och texturen är mycket bättre och speglar nog mer en känsla av dimensionsresor och pulp. Den är dock något anonym och de kan nog vara svårt att avgöra vilken typ av spel som det handlar om.
Good point.

Mäster Johan said:
Det kan väl kanske avhjälpas av en underrubrik, t.ex. "äventyrsrollspel i den andra dimensionen"
Men det behövs också något mer kanske ett emblem (för den portalhoppande organisationen) eller liknande om du inte vill använda dig av regelrätta illustrationer förstås.
Jo, det fanns en symbol, vad tror du om den?

Mäster Johan said:
Jag förstår inte riktigt hur den andra världen hänger ihop med ett krig som utspelade sig i vår värld 1939-1945 men det är en helt annan fråga.
Planen är att tyskarna, ryssarna och de allierade tillsammans ska försöka exploatera det här stället, möjligen fram tills krigsutbrottet alternativt under det, självklart i högsta möjliga hemlighet. Att ta sig till och från dimensionen är dock inte enkelt, så det är inte helt lätt för supermakterna att kontrollera den mörka horizonten.

Mäster Johan said:
Om kartan ska visa en riktig värld, kan jag tycka att världen ser ut som Pangea eller som vilken fantasy värld som helst. Jag skulle nog föredra ett flertal landytor utsprida över planetens yta. Men om det handlar om en annan dimension, behövs verkligen en världskarta? Jag tänker mig andra dimensioner som något mer vagt och abstrakt. Det är naturligtvis saker som handlar mer om hur du vill ha spelet, så det lämnar jag till dig att avgöra.
Det ska bara finnas en annan dimension och tanken är, vilket kanske inte har framkommit, att kartan som vissades bara var ett test på stilen.

Världen är tänkt att se ut lite som djungel möter 20 till 40 tals instutioner med bizarro teknologi.

Arfert

Facit
Tony.M.Meijer said:
Det ska sägas att den nuvarande fonten är en digitaliserad font skapad 1932 i england.
Det var Times Roman också (OK, året innan då, 1931, av Stanley Morison), men man tänker inte trettiotal när man ser någonting satt i Times. Min poäng är att designen kanske behöver vara mer tidstypisk om man vill få fram en sån känsla.

Se hur Fallen Reich jobbar med typografin, till exempel.

Eller nåt mer art deco, som Aviator eller Pacific Clipper för att ta nåt i den stilen.

Markehed

Warrior
Tänkte säga futura men kom på att den inte är gratis. Annars var väl geomertriska fonter ganska poppis under tidigt. Kolla efter någon bauhaus font annars även om det inte är någon av mina favoriter. Finns säker en massa men jag kan inte komma på så många som har old school fealing och samtidigt funkar bra i löpande text.

Markehed

Warrior
Riktigt snygga plus att de verkligen ger en viss känsla. Perfekt till om man vill ha ett pulpigt spel. Det finns säkert liknande gratisversioner du kan hitta.

Fast vetefan om jag hade valt det till någonting mörkt och skräckigt. Det blir lätt mer pulp än skräck känner jag.

Arfert

Facit
Markehed said:
Tänkte säga futura men kom på att den inte är gratis. Annars var väl geomertriska fonter ganska poppis under tidigt. Kolla efter någon bauhaus font annars även om det inte är någon av mina favoriter. Finns säker en massa men jag kan inte komma på så många som har old school fealing och samtidigt funkar bra i löpande text.
HÄR hittar man lite schyssta bauhaus-typsnitt, min favorit är nog Dessau Pro Zukunft, som visserligen är nytt, men funkar fint.

Markehed

Warrior
Den var schyst faktiskt. Inte bäst till löpande text men fräck för en rubrik. Lite annorlunda från den vanliga runda.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Här är en kul länk om hur fel det kan bli... :gremsmile:

Kul, ja... Jag gillar verkligen folk som är helt CP-nergrottade i andra saker än vad jag själv är CP-nergrottad i. =)

Arfert

Facit
Ha ha, viktiga saker ju, lika irriterande som när man ser folk med helt moderna frisyrer i en historisk film... eller om nån i en andravärldskrigs-rulle skulle slita fram en Glock och börja skjuta! :gremgrin: