Hmm... efter ett framgångsrikt Sökaslag i brevlådan och en kort promenad i vårsolen till den lokala postmånglaren kunde jag så slå upp S&P och börja studera den. Jag har inte hunnit igenom allt än så länge, men lite kommentarer och funderingar som infunnit sig blir som följer:
Layout, illustrationer och språk: Snygg layout, inte så många bilder men det är för att man verkligen packat in texten för att få plats med den (på sina ställen mindre stil än vanligt), sådant uppskattas - man vill ju ha mycket material. Bilderna är av Hellervik/Dover Publ (eller tvärtom) och funkar bra till. Språket är bra, men tyvärr så har korrekturläsningen inte fungerat denna gång heller - många extraord som uppenbarligen blivit kvar efter ändringar av ordval och tempus, även i ingresserna och kapitelinledningarna, dvs just där språkfel stör mest. Nåväl.
Annars finns mycket skoj och bra om hur man hittar på havet, hur väder ändrar sig och en uppsättning sjökort (som täcker HELA Mundana, inte bara framsidan) med koder för lokala strömmar, vindförhållanden osv. Mycket imponerande att någon orkat göra allt detta. Besättningar, löner & priser, faror med livet på sjön och olika fartygstyper tas även det upp väldigt väl. Stridskapitlet har jag inte hunnit ägna så mycket tid åt än.
Så det som var mest lockande med modulen för mig personligen - regler för handel. Efter att ha läst dessa lite mer ingående (det är mycket nuffror och sånt att sätta sig in i) så känns det som om regelmekaniken för långväga handel kan fungera väldigt väl. Det enda frågetecken jag ser är att vinsten verkar bli väldigt låg, för i grunden så räknar man med att en vara har samma inköpspris som säljpris. Även om avstånd och efterfrågan ändrar detta lite känns det rätt konstigt och räknar man in kostnad för besättning, hamnavgifter, risk för olyckor och piratanfall som kan förstöra hela eller en del av lasten verkar det väldigt svårt att se hur man gör en vinst på detta. En hastig jämförelse med att frakta gods indikerar att det är både mer lukrativt och säkrare att frakta gods än att handla med varorna själv. Jag vill inte på något sätt hävda att hela regelsystemet för långväga handel är knasigt (tvärtom), men undrar om inte just vinsten på en lyckad resa borde vara högre och att det istället är en mycket hög risk för olika former av missöden som gör att köpmän inte blir tokrika?
Mvh / Phelan
Layout, illustrationer och språk: Snygg layout, inte så många bilder men det är för att man verkligen packat in texten för att få plats med den (på sina ställen mindre stil än vanligt), sådant uppskattas - man vill ju ha mycket material. Bilderna är av Hellervik/Dover Publ (eller tvärtom) och funkar bra till. Språket är bra, men tyvärr så har korrekturläsningen inte fungerat denna gång heller - många extraord som uppenbarligen blivit kvar efter ändringar av ordval och tempus, även i ingresserna och kapitelinledningarna, dvs just där språkfel stör mest. Nåväl.
Annars finns mycket skoj och bra om hur man hittar på havet, hur väder ändrar sig och en uppsättning sjökort (som täcker HELA Mundana, inte bara framsidan) med koder för lokala strömmar, vindförhållanden osv. Mycket imponerande att någon orkat göra allt detta. Besättningar, löner & priser, faror med livet på sjön och olika fartygstyper tas även det upp väldigt väl. Stridskapitlet har jag inte hunnit ägna så mycket tid åt än.
Så det som var mest lockande med modulen för mig personligen - regler för handel. Efter att ha läst dessa lite mer ingående (det är mycket nuffror och sånt att sätta sig in i) så känns det som om regelmekaniken för långväga handel kan fungera väldigt väl. Det enda frågetecken jag ser är att vinsten verkar bli väldigt låg, för i grunden så räknar man med att en vara har samma inköpspris som säljpris. Även om avstånd och efterfrågan ändrar detta lite känns det rätt konstigt och räknar man in kostnad för besättning, hamnavgifter, risk för olyckor och piratanfall som kan förstöra hela eller en del av lasten verkar det väldigt svårt att se hur man gör en vinst på detta. En hastig jämförelse med att frakta gods indikerar att det är både mer lukrativt och säkrare att frakta gods än att handla med varorna själv. Jag vill inte på något sätt hävda att hela regelsystemet för långväga handel är knasigt (tvärtom), men undrar om inte just vinsten på en lyckad resa borde vara högre och att det istället är en mycket hög risk för olika former av missöden som gör att köpmän inte blir tokrika?
Mvh / Phelan