sajk-a-lot
Veteran
sitter och konstaterar att flera av båttyperna har maxhastigheter som väl överstiger deras längd i vattenlinjen och det är ett beklagansvärt misstag eftersom en båt (iaf IRL...) måste plana för att överstiga i knop vad de mäter i vattenlinjen.
alltså om en fiskeskuta har en längd på sju meter är den gissningsvis 5,5 - 6 meter i vattenlinjen och kommer därför inte att överstiga en hastighet på 5,5 - 6 knop. om den inte planar men så vitt ja vet gjorde inga båtar det på medeltiden. (möjligtvis en liten jolle bogserad av ett par starka drakar...)
och ta ex. en sabrier som har en längd i vattenlinjen på drygt 20 meter (längd over allt 27 meter) kommer inte att ha en topfart på 20 knop eftersom tidens material inte tilåter de påfrestningar det skulle innebära på riggen att trycka upp båten (lastdryghet 132 ton skulle gissa på en tot. vikt på 200 -220 ton) i de hastigheterna. 10 - 12 knop är inte orealistiskt men betänka riskerna för slitage på riggen är stora och inte många skeppare/kaptener har lust att riskera det.
hmmm hmm reaktioner från folk och fä är välkommna. gärna speltillverkare =)
alltså om en fiskeskuta har en längd på sju meter är den gissningsvis 5,5 - 6 meter i vattenlinjen och kommer därför inte att överstiga en hastighet på 5,5 - 6 knop. om den inte planar men så vitt ja vet gjorde inga båtar det på medeltiden. (möjligtvis en liten jolle bogserad av ett par starka drakar...)
och ta ex. en sabrier som har en längd i vattenlinjen på drygt 20 meter (längd over allt 27 meter) kommer inte att ha en topfart på 20 knop eftersom tidens material inte tilåter de påfrestningar det skulle innebära på riggen att trycka upp båten (lastdryghet 132 ton skulle gissa på en tot. vikt på 200 -220 ton) i de hastigheterna. 10 - 12 knop är inte orealistiskt men betänka riskerna för slitage på riggen är stora och inte många skeppare/kaptener har lust att riskera det.
hmmm hmm reaktioner från folk och fä är välkommna. gärna speltillverkare =)