Nekromanti S&P, om hastigheter och sjöduglighet... bugreport

sajk-a-lot

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
26
Location
gbg
sitter och konstaterar att flera av båttyperna har maxhastigheter som väl överstiger deras längd i vattenlinjen och det är ett beklagansvärt misstag eftersom en båt (iaf IRL...) måste plana för att överstiga i knop vad de mäter i vattenlinjen.

alltså om en fiskeskuta har en längd på sju meter är den gissningsvis 5,5 - 6 meter i vattenlinjen och kommer därför inte att överstiga en hastighet på 5,5 - 6 knop. om den inte planar men så vitt ja vet gjorde inga båtar det på medeltiden. (möjligtvis en liten jolle bogserad av ett par starka drakar...)

och ta ex. en sabrier som har en längd i vattenlinjen på drygt 20 meter (längd over allt 27 meter) kommer inte att ha en topfart på 20 knop eftersom tidens material inte tilåter de påfrestningar det skulle innebära på riggen att trycka upp båten (lastdryghet 132 ton skulle gissa på en tot. vikt på 200 -220 ton) i de hastigheterna. 10 - 12 knop är inte orealistiskt men betänka riskerna för slitage på riggen är stora och inte många skeppare/kaptener har lust att riskera det.

hmmm hmm reaktioner från folk och fä är välkommna. gärna speltillverkare =)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: annan S&P-fråga

Tyvärr kan jag inte kommentera ditt problem, men piratar lite av tråden för en annan S&P-fråga. (Så slipper jag starta ännu en tråd då jag på sistone gått hårt åt folk som startar nya trådar utan eftertanke.)

Vad är egentligen speltermseffekten av en båt med lite djupgående? Eller mycket? För Stora arkipelagen nämns på flera ställen hur man ofta fastnar med för djupgående skepp osv, men när det gäller risken för grundstötning har jag inte hittat några regelmässiga modifikationer för ett fartygs djupgående kontra risken att gå på grund. Det borde ju spela in, men vad är i så fall "normalt" djup, när är ett fartyg ovanligt djupgående och när är det grundgående?

Mvh / Phelan
 

sajk-a-lot

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
26
Location
gbg
Re: annan S&P-fråga

känns lite som "nej kapten vi klarar inte att segla den snabba vägen för vi sticker för djupt utan måste ta en annan väg" är det största problemet med en båt som sticker djupt. ska kolla vad det står om grundstötningar lite noggrannare.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Tips: Kolla in hamntabellen

Förutom att spelledaren själv gott och väl kan få bestämma djup på olika områden, så finns det kod 'D' i hamntabellen.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Ingen bug

Jag tror om du testar reglerna (vilket jag så smått misstänker att du inte gjort detta till fullo) så upptäcker du att det är extremt sällan som den maximala hastigheten uppnås. Faktum är att systemet är så konstruerat att varje förståndig kapten reducerar seglen i dessa extremt hårda vindar (för att fartyget inte skall gå i kvav). Alltså lite som du skrev i exemplet med sabriern.

Testa gärna. Jag gjorde nyligen en intressant seglats på 22 dagar från Jhemalo Gedonia i Caserion till Ciremelo på Melorion. Motvinden i norr Rhungsjön var inte att leka med. Takalorrsundet var betydligt mer snabbseglat... :gremsmile:

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

sajk-a-lot

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
26
Location
gbg
Re: Ingen bug

heh du gissar rätt ja har inte hunnit testa än men det kommer snart =)

som sagt så det ja reagerade på var ju att i S&P anges högre hastigheter än det är möjligt för båtarna att ha men om det är en anpassning för att det ska bli rätt "in game" så är ju det skitsamma egentligen. bara såg skevt up i mina ögon =/

vi ska spela klart en kampanj men sen blir det segla av. ja lär ha fler frågor då =)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Tips: Kolla in hamntabellen

Men ute till havs då? Bör det vara +Ob3T6 risk för grundstötning där också för fartyg med 1,5m+ i djupgående? I så fall blir det ju rätt mycket. Jag uppskattar verkligen hästjobbet ni lagt ned på sjökorten men själv är jag helt rudis på det där med hav så ni kustbor som har sillen i blodet kanske kunde säga vad som är en rimlig modifikation...

Mvh / Phelan
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Re: Tips: Kolla in hamntabellen

Ute till havs spelar det ofta ingen större roll. Vid kusten spelar det större roll. Allt beror på om det är långgrunt eller om det blir djupt relativt snabbt. Det är alltså bra ide att lodda ofta när man börjar närma sig kusten. Oftast så står djupet inte på sjökorten som det gör i dagens sjökort. det är inte ens säkert att man har tillgång över ett detaljerat sjökort.
Med andra ord om du har en mer djupgående fartyg får du stanna längre från strandlinjen. :gremwink:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Tips: Kolla in hamntabellen

Nu vet jag inte om du har S&P själv än. Där finns i alla fall en tabell, SP-17, för risk för grundstötning med modifikationer just för om man är ute till havs, nära kusten osv. Till denna använder man en grundsvårighet som fås från det havsområde man seglar i för tillfället (någon har orkat dela in hela Mundanas hav i olika områden, vilket än en gång är imponerande). Däremot finns ingen modifikation för fartygets djupgående. Jag hade inte efterfrågat detta om det inte varit så att man regeltekniskt beskrivit allt annat om sjöfarande, men när man nu har gett sig in i en stor mängd detaljer så känns det snarast som att en modifikation för djupgående är något som fallit bort, det är därför jag efterfrågar detta.

Mvh / Phelan
 
Top