Jag spelleder Whitehack, och det säger inget om exakt hur XP fördelas och när det delas ut för skatter och monster. Jag gör så här:
XP för skatter delas ut till den spelaren som, efter en diskussion i gruppen, skriver upp den på sitt rollformulär. Det är för att jag inte orkar hålla reda på skatter till långt senare. Jag inser att det kan missbrukas; man kan plocka upp ett föremål och sedan lämna det eller tappa det, och fortfarande få XP, men det har inte varit något problem i praktiken. Det är elakt mot spelarna; om rollpersonen dör så är XP förlorade, medan om de får dela upp dem senare så får bara de överlevande XP. Jag skulle kunna tänka mig att man skriver alla skatter på en separat lapp och att de delas ut när man är "i säkerhet", men jag har inte testat det.
XP för monster delas ut för besegrade monster/fiender, inte nödvändigtvis dödade. Jag har funderat på att dela ut XP bara för att möta monstret, oavsett hur striden eller förhandlingen går, men behåller tills vidare "besegra" för att kräva någon slags interaktion. Besegra kan vara döda, övertala, bluffa, smyga förbi, osv.
Sedan finns det i Whitehack även äventyrs-XP som man dels får för klarade äventyr och dels om man har löst dem på speciella sätt. De delas ut individuellt direkt till rollpersonerna. Alla får samma och det går inte att dela upp dem på annat sätt. Jag tänker dock dra av poäng om spelaren är borta, så om man är med på ett av två möten i äventyret så får man 50% äventyrs-XP.
Alla XP fördelas alltid fritt av spelarna mellan rollpersonerna, förutom om SLP:er är med (vilket de ännu inte har varit). Om SLP:er är med kommer jag att dra av deras del av monster-XP först, och av skatterna enligt överenskommelsen, vad den nu är, Jag har dock funderat över problemet med att rollpersonerna kan hitta en rustning för 5000 GP = 5000 XP; ska då bara den som skriver upp rustningen få erfarenhet? Så är det nu, men jag ska kanske köra på chrulls variant och låta spelarna fördela XP fritt där också.
Ovanstående är vad som gäller just nu, men jag tweakar systemet under pågående kampanj för att hitta något som både jag och spelarna är nöjda med. Målet är att man ska belönas för att göra sådant som vi tycker är roligt, inte att man ska krumbukta sig onaturligt för att få XP, och att det ska gå lätt att bokföra under spelmötet.