Nekromanti S&W: regelfrågor och dylikt

solvebring

Superhero
Ja, här planterar jag helt enkelt en tråd för kommande grubblerier kring S&W (och därmed liknande spel) å mina egna vägnar.
Jag vet hur jag är när jag läser in »nya» spel – jag gillar att fråga saker eftersom jag föredrar att veta, inte bara tro.

(OBS! För andra som lirar S&W och liknande kloner är det givetvis fullt tillåtet att rippa tråden när som, så länge man har regelfrågor och dylikt på hjärtat.)

solvebring

Superhero
Ang. fördelning av XP

Nu tryter minnet från de få sessioner jag spelledde 3.5 och S&W Core säger egentligen ingenting om det, men visst är det la same shit, same shit – typ – och så att partyt samlar på sig XP gemensamt och att man sedan delar det på partymedlemmarna och sedan enskilt lägger till eventuell modifier, t.ex. +5%?

/solvebring som saknar möjligheten till enskilda ämnesrubriker, som fan!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring;n1972 said:
partyt samlar på sig XP gemensamt och att man sedan delar det på partymedlemmarna och sedan enskilt lägger till eventuell modifier, t.ex. +5%?
Jepp, det är grundplåten. :)

Storuggla

Champion
solvebring;n1972 said:
Ang. fördelning av XP

Nu tryter minnet från de få sessioner jag spelledde 3.5 och S&W Core säger egentligen ingenting om det, men visst är det la same shit, same shit – typ – och så att partyt samlar på sig XP gemensamt och att man sedan delar det på partymedlemmarna och sedan enskilt lägger till eventuell modifier, t.ex. +5%?

/solvebring som saknar möjligheten till enskilda ämnesrubriker, som fan!
Så är det. Dock nämns det i häftet man fick med kickstartern för S&W Complete i förbigående när Bill Webb förklarar hur han spelleder och spelar, att spelarna får dela upp belöningen hur de vill mellan sig, så att om krigaren vill ha det där magiska svärdet de hittade, så får han kanske en mindre andel av guldet och magikern som snor åt sig några scrolls eller wands får mindre guldmynt och därmed mindre xp också. En tanke.

solvebring

Superhero
Tack, Uggla. True that. Sådant är värt att tänka på för att skipa lite rättvisa.

Ang. XP och loot/rikedomar:

Därmed skulle jag nog faktiskt vilja fortsätta på det som ... lasergreger ...? tog upp på gamla forumet: det här med när/var/hur man lämpligen får XP för sina skatter.

Jag, i egenskap av den jänklirsnoob jag är, har grubblat över det där och grubblar fortfarande. Om man nu hittar en massa guld och tjosan och får XP för den så bör det väl balansmässigt sett vara bäst att bara låta använda rikedomar ge XP, för annars får man ju dels XP och blir bättre, samtidigt som man kan köpa en massa utrustning och lajbans före rikedomarna, och därmed får dubbel belöning?

... Eller är jag bara allmänt snål och mothårs om jag tänker så?

Storuggla

Champion
Det är väl en smakfråga antar jag. Vissa låter inte pengar som spenderas på nyttiga saker räknas som xp, vissa låter pengar räknas oavsett, vissa räknar bara pengar som man lyckas växla in räknas (man måste sälja alla jävla mattor och tygrullar man hittar och förhandla fram bra deals). Jag skulle nog säga att man fick räkna rubbet, gamla versioner av D&D har ingen spelbalans att tala om och en helrustning räcker bara så långt ändå när det inte finns magic item-butiker. Dessutom är det ju menat att man ska spara sin cash tills man blir level 9 och bygga ett stronghold, eller blås en massa pengar på henchmen och hirelings. Dra ner tre bågskyttar på äventyr med dig och vips överlever du fan så mycket längre. Såvida de inte flyr då, det vill säga.

Storuggla, hunden utanför glor på en bil

solvebring

Superhero
Storuggla;n2191 said:
Det är väl en smakfråga antar jag. Vissa låter inte pengar som spenderas på nyttiga saker räknas som xp, vissa låter pengar räknas oavsett, vissa räknar bara pengar som man lyckas växla in räknas (man måste sälja alla jävla mattor och tygrullar man hittar och förhandla fram bra deals). Jag skulle nog säga att man fick räkna rubbet, gamla versioner av D&D har ingen spelbalans att tala om och en helrustning räcker bara så långt ändå när det inte finns magic item-butiker. Dessutom är det ju menat att man ska spara sin cash tills man blir level 9 och bygga ett stronghold, eller blås en massa pengar på henchmen och hirelings. Dra ner tre bågskyttar på äventyr med dig och vips överlever du fan så mycket längre. Såvida de inte flyr då, det vill säga.
Tack för bra svar, mycket tänkvärt där. Strongholds och hirelings ställer ju saken i en helt annan dager. Tänkte inte på det. Hm, då är det ju värt att fundera vidare. Själv är jag ju förresten en väldigt bekväm spelledare som hatar att slösa tid på skitnödighet så att ge folk XP direkt och låta guldet vara är nog kanske ändå att föredra när det kommer till kritan.

Men nå, bara för att jag är nyfiken – hur gör du själv?

Storuggla

Champion
solvebring;n2196 said:
Tack för bra svar, mycket tänkvärt där. Strongholds och hirelings ställer ju saken i en helt annan dager. Tänkte inte på det. Hm, då är det ju värt att fundera vidare. Själv är jag ju förresten en väldigt bekväm spelledare som hatar att slösa tid på skitnödighet så att ge folk XP direkt och låta guldet vara är nog kanske ändå att föredra när det kommer till kritan.

Men nå, bara för att jag är nyfiken – hur gör du själv?
Jag skulle vilja de xp för pengar de lyckats skaka fram så att de var tvugna att leta upp köpare, men fan vet om jag skulle orka. Jag skulle nog ge ut xp så fort de släpat upp guldet och looten ur grottan. Men samtidigt älskar jag saker som "Guldring med heraldiskt märke, 25gp. Om man hittar adelsfamiljen med samma märke köper de tillbaka den för det fyrdubbla"...

chrull

Stockholm Kartell
Jag delar ut XP när de är i "säkerhet" med sin loot. Med säkerhet menar jag att de har tagit sig till någon slags civilisation där de dessutom inte är efterlysta eller så. Jag låter dem dela upp sin loot och sina XP som de vill, hittar de ett pärlemorsnäckskal på 3x3m värt 900 spänn så kan de ta 300 xp var, de behöver inte slå sönder snäckskalet och försöka väga det eller liknande för att vara säker på att få lika mycket XP.

Jag gillar att göra just sånt. Att då och då dela ut skatter som är helt skitjobbiga att ha att göra med. Vem tusan ska köpa det där pärlemorskalet i en liten sketen by? Hur fraktar de det? Om man då säger att de bara får XP om de lyckas byta det mot något eller sälja det och sedan spendera pengarna så känns det bara elakt.
Storuggla said:
Men du ÄR ju elak!

anth

Vetefan
Ett litet matematiskt trix/tips.

Om man kör en kampanj där alla får lika mycket xp, men vissa har lite olika xp-bonusar (p.g.a. höga ability scores) föreslår jag att man räknar xp-bonus "baklänges".

En xp-bonus på 5 % = xp * 1,05, det är samma sak som att säga att xp-goal/1,05
Ex: säg att vi har en level 1 fighter, vars next level goal är 2000 xp, denne får 100 xp för ett äventyr och har 5 % xp bonus. Istället för att fighterna ska få 100*1,05= 105 xp behöver den 2000/1,05= 1904 xp för att bli level 2.
Fördelen är att alla alltid har lika mycket xp (vilket jag tycker är lättare).
Storuggla said:
Ooh, cunning plan! I like! Det där snor jag hänsynslöst och stoppar under kökssoffan så inte länsman hittar!
solvebring said:
*segskalle ultra*

... Ehm, du menar att man börjar med att sänka Level-ribban med hjälp av XP-bonus, varpå man sedan ger alla XP utan att bry sig om bonusen något mer förrän man levlat och ska ha en ny ribba?
Björn Wärmedal said:
solvebring: exactamundo. Det här var rätt smart, måste jag säga.

anth

Vetefan
solvebring;n2536 said:
du menar att man börjar med att sänka Level-ribban med hjälp av XP-bonus, varpå man sedan ger alla XP utan att bry sig om bonusen något mer förrän man levlat och ska ha en ny ribba?
Låt oss ta en fighter som har 5 % xp-bonus
Istället för att multiplicera xp * 1,05 delar man xp-tabellen med /1,05

En fighter har xp-tabell i stil med
Level 1 ... 0 xp
Level 2 ... 2000 xp
Level 3 ... 4000 xp
Level 4 ... 8000 xp

Dela hela tabellen med 1,05

Level 1 ... 0 xp
Level 2 ... 1905 xp
Level 3 ... 3810 xp
Level 4 ... 7620 xp

Det är helt enkelt mycket enklare att hålla reda på xp om alla i gruppen har lika mycket xp. Och alla klasser har ju ändå olika xp-tabeller, så då gör det inget om man modifierar dem lite till.
solvebring said:
Ah, som jag trodde då. Cheers!

Jonas Ferry

Swordsman
En annan variant jag såg på RPGnet är att man delar ut bonusen i förväg och behåller gränserna. Om första nivån är 2000 så får 5%-fightern starta med 2000*0.05=100 XP. På nästa nivå startar den med 4000*0.05=200 XP.

Det blir inte exakt samma resultat som anths variant, det skiljer några XP (1900 XP till level 2 jämfört med 1905 XP), men om man vill behålla de jämna gränserna så kan man köra så.

Jonas Ferry

Swordsman
Jag spelleder Whitehack, och det säger inget om exakt hur XP fördelas och när det delas ut för skatter och monster. Jag gör så här:

XP för skatter delas ut till den spelaren som, efter en diskussion i gruppen, skriver upp den på sitt rollformulär. Det är för att jag inte orkar hålla reda på skatter till långt senare. Jag inser att det kan missbrukas; man kan plocka upp ett föremål och sedan lämna det eller tappa det, och fortfarande få XP, men det har inte varit något problem i praktiken. Det är elakt mot spelarna; om rollpersonen dör så är XP förlorade, medan om de får dela upp dem senare så får bara de överlevande XP. Jag skulle kunna tänka mig att man skriver alla skatter på en separat lapp och att de delas ut när man är "i säkerhet", men jag har inte testat det.

XP för monster delas ut för besegrade monster/fiender, inte nödvändigtvis dödade. Jag har funderat på att dela ut XP bara för att möta monstret, oavsett hur striden eller förhandlingen går, men behåller tills vidare "besegra" för att kräva någon slags interaktion. Besegra kan vara döda, övertala, bluffa, smyga förbi, osv.

Sedan finns det i Whitehack även äventyrs-XP som man dels får för klarade äventyr och dels om man har löst dem på speciella sätt. De delas ut individuellt direkt till rollpersonerna. Alla får samma och det går inte att dela upp dem på annat sätt. Jag tänker dock dra av poäng om spelaren är borta, så om man är med på ett av två möten i äventyret så får man 50% äventyrs-XP.

Alla XP fördelas alltid fritt av spelarna mellan rollpersonerna, förutom om SLP:er är med (vilket de ännu inte har varit). Om SLP:er är med kommer jag att dra av deras del av monster-XP först, och av skatterna enligt överenskommelsen, vad den nu är, Jag har dock funderat över problemet med att rollpersonerna kan hitta en rustning för 5000 GP = 5000 XP; ska då bara den som skriver upp rustningen få erfarenhet? Så är det nu, men jag ska kanske köra på chrulls variant och låta spelarna fördela XP fritt där också.

Ovanstående är vad som gäller just nu, men jag tweakar systemet under pågående kampanj för att hitta något som både jag och spelarna är nöjda med. Målet är att man ska belönas för att göra sådant som vi tycker är roligt, inte att man ska krumbukta sig onaturligt för att få XP, och att det ska gå lätt att bokföra under spelmötet.

chrull

Stockholm Kartell
Jonas Ferry;n3107 said:
Alla XP fördelas alltid fritt av spelarna mellan rollpersonerna, förutom om SLP:er är med (vilket de ännu inte har varit). Om SLP:er är med kommer jag att dra av deras del av monster-XP först, och av skatterna enligt överenskommelsen, vad den nu är, Jag har dock funderat över problemet med att rollpersonerna kan hitta en rustning för 5000 GP = 5000 XP; ska då bara den som skriver upp rustningen få erfarenhet? Så är det nu, men jag ska kanske köra på chrulls variant och låta spelarna fördela XP fritt där också.
Jag delar förövrigt inte ut XP för magiska rustningar eller föremål. Just nu har det mest att göra med att det knappt finns några sådana i kampanjvärlden så de som hittas skulle knappast gå att värderas. Men även om jag spelade i en mer klassisk D&D-värld så skulle jag nog undvika XP för föremål de kan använda.

För att skilja på skatter hittade nu/tidigare så skriver mina spelare nästan alltid upp saker de hittar under spelmötet på en post-it nu. I stort sett alla våra spelmöten avslutas i säkerhet och då delas XPn ut, föremålen stryks från lappar och säljs eller skrivs upp på rollformulär. Jag är också mycket noga med att föremålen måste skrivas upp på en lapp av den spelare vars rollperson bär på grejjerna.
Hittar de en skatt på 4000 spänn så har de valet att låta en person kånka på hela det paketet, riskera att bli av med allt om den personen måste lämnas kvar/försvinner/blir uppäten/etc eller spendera tid med att dela upp det. Och då slår man ju för vandrade monster! :D

Just nu latar jag mig också och säger värdet på saker direkt. Jag funderar på att börja anteckna värdet på skatter och juveler i ett block med hänvisningar. Typ A1: Ring från grodgrottan, rubin, 75 spänn. Sen får de bara skriva upp "ring med röd sten, A1". Värdera sådana där saker exakt borde ju kräva tid. Sånt vill man nog sällan göra i grottan.

Det borde ju knappt kräva någon bokföring alls från min sida egentligen. Dessutom kan det ofta gå att göra i förväg.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
En tangerande fråga är när man ger XP för monster? Jag är ett fan av att ge XP för monster man "tar sig förbi" i någon mån, oavsett om man dödar, överlistar eller på annat sätt övervinner hindret. När jag spelledde på Grottröj #5 sist så var det dock en hel mängd monster i äventyret som inte var hotfulla. De bara stod där, och man kunde lätt gå förbi dem. Ska man ändå ge XP för dem?
solvebring said:
VIll bara visa hur glad i hågen jag är över att andra använder min tråd till sina spörsmål. Tjo-flöjt! =)

anth

Vetefan
Björn Wärmedal;n3285 said:
En tangerande fråga är när man ger XP för monster? Jag är ett fan av att ge XP för monster man "tar sig förbi" i någon mån, oavsett om man dödar, överlistar eller på annat sätt övervinner hindret. När jag spelledde på Grottröj #5 sist så var det dock en hel mängd monster i äventyret som inte var hotfulla. De bara stod där, och man kunde lätt gå förbi dem. Ska man ändå ge XP för dem?
Det här är en smaksak och olika spelgrupper gör på olika sätt.
Så här tycker jag:
- monstret ska vara en del av äventyret (vissa DMs är så elaka att de inte räknar random encounters / wandering monsters som del av äventyret och ger inga xp för dessa).
- monstret ska vara ett hinder/hot som man ska ta sig förbi, d.v.s. inte nödvändigtvis döda (vissa DMs är så elaka att om rollpersonerna provocerar ett snällt monster att attackera dem får de inga xp för att döda det i "självförsvar").

Du vill INTE ha regler som ger xp för allt rollpersonerna dödar, för då kommer du att få denna situation förr eller senare:
"Jag behöver bara 10 xp för att levla, jag går och dödar en bonde."

solvebring

Superhero
Björn Wärmedal;n3285 said:
Det tycker inte jag att man ska få XP för. När jag tänker XP tänker jag automatiskt hinder; någonting som utmanar eller hotar en och som man måste övervinna. Så att lyckas döda ett monster som utgör ett hot blir just XP, liksom att ta sig förbi ett monster som är ett potentiellt hot, dvs. som vill göra dig illa eller hindra dig på något vis om det upptäcker dig. Så monster som inte rör dig, oavsett om det upptäcker dig eller inte, om inte du själv gör något först är ju inget potentiellt hot eller hinder och därmed bör inte det ge någon XP. Imho.

Med andra ord kommer jag bara ge XP när det finns en risk-faktor, exmpelvis ett monster som vill slita ut dina tarmar och äta dina ögon eller en nattvakt som kommer att slå larm och väcka hela jävla fortet. Typ.

... Så tänkte/gjorde jag iaf de få sessioner jag SL:ade 3.5.