lasergreger said:
Jag tackar ödmjukast för alla svar hittils!
Ponera att jag kommer skapa min egna klasser; regelmässigt är jag intresserad av en enkel, problemfri OSR-klon med så lite fuss som möjligt. Helst inga tabeller att referera till under strider/spännande situationer och så lite huvudmatte som möjligt.
Vilken?
Bra förslag i tråden! De spel som nämns är ju de stora spelen inom OSR som de flesta känner till, så det finns mycket material att hämta.
Min nya förälskelse är annars Oldtimers gamla översättning av Mentzers basic- och expertboxar. De är inte svåra att hitta begagnade, och man får mycket spel för pengarna. Det ger en lite säregen smak att läsa det på svenska, men jag tycker man vänjer sig! Rekommenderar också
Den glömda staden, som gavs ut i samma veva. Det är en översättning av Tom Moldvays
The Lost City. Tycker det äventyret har nåt visst som är svårt att sätta fingret på.
Ska du skriva settings och äventyr själv tycker jag helt skamlöst också du ska kasta ett öga på whitehackrpg.wordpress.com, om du inte redan gjort det. Whitehack är smidigt att göra unika rollpersoner med, och systemet passar för settings med särskilda arter, magiformer, yrken, grupperingar o.s.v. Tydligen funkar det också bra för historiska settings, säger man mig.
Hälsar
Christian