Nekromanti Sabbat - Vampire

Ond bråd död

Swashbuckler
Är det någon mer än jag som irriterar sig på Sabbat? De känns för mig helt ologiska. Exempel;
1 De hyllar friheten och hävdar att de är så fria jämfört med Camarilla. Ändå så är det de som måste dricka vaulderi och kämpa för klanen när de blir tillsagda.

2 Sabbat uppstod som en anarkiströrelse med syfte att stoppa Antediluvians. Det kan man förstå, men varför är de sadister i så stor utsträckning. Det finns ju ingen anledning till det. Inte heller finns ju nåt skäl till att sekten ska betrakta mortals som boskap. Varför blev en anarkistsekt en sadistsekt?

Om jag ska vara ärlig begriper jag inte heller hur det är tänkt att "krigen" mellan Sabbat och Camarilla skall gå till. Ex. Sabbat vill ta över Stockholm från Camarilla och skickar därför dit spioner för att reka m.m. Sen så anfaller de med sina pack. Men mot vem? De flesta vampyrer inom Camarilla är ju individualister och vill inte offra sitt oliv för stadens prins. Troligen så är de enda som känner för att slåss ghouls och vad duger de till mot Vampyrer?

Min teori är att det en dag kom in en kille till WW och föreslog att han skulle göra ett bra spel om vampyrer vilket han också gjorde. Spelet sålde extremt bra och WW ville passa på och tjäna pengar. Därför så lät de en massa frilansare skriva böcker om allt de kännde för. Detta resulterade i 100 olika klanböcker och andra skitböcker. Sabbat är troligen ett resultat av detta...

ond

Blasphemy

Swashbuckler
Jag gillar Sabbaten skarpt.. men har gjort om den totalt (kanske därför jag gillar den så skarpt). Några av de största förändringarna är.

1. Sabbatens mål är inte att dräpa alla äldre vampyrer, deras främsta idé är att Vampyrerna är mäktigare än människorna och skall styra över dem öppet.

2. Deras starkaste fäste i nutid är Östeuropa och forna Sovjet.

3. De är inte dumma i huvudet (som de verkar) och styrs i ett hierarkiskt systen mycket likt den hos en sekt. Om Camarilla är ett parti så är Sabbaten en religös ordern.

4. De är äldre än Camarilla, började som en liten sekt och har hållit sig dold i flera århundraden.

5. Deras anarkistiska sida har lagts åt sidan till stor del.

6. Att de dricker varandras blod gör att de blir väldigt sammanhållna.

7. De följer inte "path of humanity" utan har sina egna vägar att behålla sin mänsklighet, fastän de kan tyckas bisarra och underliga.

8. De betraktar inte mänskligheten som Boskap utan har mänskliga tjänare blodsbundna till sig. De anser dock att de skall styra över dem.

9. Deras sadistiska sida beror på deras religiösa och grymma sammanfogning.. hmm hur som helst så gillar jag Sabbaten som de dekadenta och perverterade varelser de är..

Men nu orkar jag inte skriva något mer..
Men som sagt, Sabbaten är mycket "tuffare" än Camarilla i alla fall i mina ögon och efter att jag gjort om dem.

Only dead fish float with the stream.

Örnie_UBBT

Swordsman
Utan att direkt försvara WW, som vi ju alla vet är ett gäng onda dödskapitalister, känner jag ändå att en viss nyansering av uppfattningarna om Sabbat måste till här.

1. Det är klart att Sabbat _hävdar_ att de är fria och att detta fortfarande är en viktig del i deras propaganda, men att de sedan inte är det ser inte jag som ologiskt utan snarare som ett uttryck för Vampire:s grundparadox: “Monsters we are, lest monsters we become”, typ. För att kunna hävda sin frihet gentemot Camarillan måste Sabbat vara välorganiserade. För att vara välorganiserade måste ett visst mått av tvång och ledarskap till, och så är man helt plötsligt inte längre så fria längre. Inte så mycket ologiskt som en grundläggande paradox som Sabbat måste brottas med.

För det andra är de faktiskt friare i vissa bemärkelser. Maskeraden? Fuck that shit. I de flesta fall tjänar förstås även Sabbat på att hålla sig dolda för mänskligheten, men om det kniper (eller om de känner för det) kan de skita i det i större utsträckning än vad Camarillan kan.

2. “Sadist” är ett ord som används för att beskriva ett mänskligt beteende som anses avvikande. Men en av grundstenarna i Sabbats ideologi är att vampyrer inte är människor - de är monster. Camarillans största lögn är att de propsar på att man ska behålla sin mänsklighet, något som Sabbat menar är dödfött (hahaha) från början. Sedan är ju den där sadismen till stor del Camarillapropaganda också. Det är egentligen få Sababt som beter sig sadistiskt för sadismens egen skull (det skulle kanske vara Path of Cathari-följare då) - de som följer The Path of Honorable Accord är t o m mot att orsaka onödligt lidande om det inte tjänar något högre syfte. Sabbat är pragmatiska. Om de kan vinna på att göra något så gör de det, oavsett om detta skulle betraktas som “sadistiskt” av utomstående bedömare. Sabbats huvudsyfte är _inte_ att vara sadistiska, det kan ju inte de rå för att den mjäkmesiga Camarillan envisas med att bedöma allt handlande efter mänskliga kriterier.

När det gäller krigen så är det ju inte så att Sabbat kommer till Sergelplattan och vrålar “Kom ut nu, era Camarillafegisar!” utan jag nog att packen försöker söka upp Camrillavampyrerna en och en och döda dem på så sätt. Om ett blodtörstigt Sabbatpack stormar in i ens haven och man inte kan fly så försvarar man sig nog, oavsett vad man tycker om att “försvara staden”. Sabbat vill nog helst inte att Camarillan ska ha tid att ställa iordning ett organiserat försvar när de tar över (och de annonserar nog inte i tidningen innan de tänker göra det heller) utan kör mer med gerillakrigföring.

mvh
Örnie
PS Min teori (som stämmer bättre överens med fakta) är att det en gång var en kille som hette Mark Rein•Hagen som gjorde ett fräckt spel som hette Vampire och gav ut det på bolaget White Wolf, som han och ett par kompisar startat. I det spelet fanns det redan från början med information om Sabbat och vad de tyckte och tänkte, information som sedan utvecklades i ett senare supplement som MR•H själv var med och gjorde grejor till. _Sedan_ gjorde WW 100 olika klanböcker och andra skitböcker...;-) DS

Stolpmeister

Warrior
Det är ungefär så som jag ser på saken...

1. "Officiellt", dvs som Sabbat-ledarna uttrycker det till rekryterna - är Sabbaten är en frihetsarmé. Du är där av din egen fria vilja, kämpandes mot Antedeluvianernas styrkor för räddningen av det upphöjda vampyrsläktet. I praktiken har sekten inte råd med desertörer och anklagar vampyrer som vill utnyttja sin fria vilja till att lämna sekten för förräderi.

Vaulderie skapar en form av blodsband, men inte på något sätt (inte ens på nivå tio) så starka som "the real deal", dvs. det som Camarilla-vampyrer använder sig av. Sabbaten använder alltså Vaulderie för att spränga blodsband och förstärka den fria viljan.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar när du säger att "de... måste... kämpa för klanen när de blir tillsagda". En Sabbat-ledare ger vanligtvis inte order.

2. Sabbaten betraktar människor på samma sätt som människor betraktar kor - en födokälla, underlägsen vampyrer på alla sätt. Så långt är det rätt logiskt.

Sadismen då? Dels kräver Sabbatens "frihetskamp" strid, och strid kräver träning. Vad är bättre om inte levande måltavlor? Dels ser jag sadismen som en del självförakt - Sabbat-vampyrer inser undermedvetet att människorna faktiskt är bättre på flera sätt (förmåga att verka i solljus, numerärt överläge, ingen Best, ingen frenzy) och känner driften att bevisa sitt överläge inför sig själva med våldsdemonstrationer.

Folk kan vara elaka skitstövlar - tag den sadismen, lägg till Besten och åsikten att människor är ett underlägset släkte. Voila.

3. Krig. Sabbaten anfaller med sina flockar mot målen som har kartlagts av rekningen. Camarilla-motstånd i staden slåss inte alltid för stadens prins - det är inte ens prinsen som dirigerar motståndet, utan sheriffen. Camarilla-vampyrer som väljer att slå tillbaka gör det för att beskydda sina egna intressen. Camarillans livsstil och filosofi gör det möjligt för dem att leva bekvämt med inflytande, kontakter och resurser som de inte gärna vill bli av med. Det ligger i deras intresse att samarbeta för att slå tillbaka Sabbaten, precis som det ligger i deras intresse att upprätthålla Maskeraden, helt enkelt för att hålla sig vid (o)liv och (o)leva bekvämt.

Ghouls duger rätt duktigt till att döda vampyrer om de anfaller på dagen.

4. White Wolf... ja, Sabbat som den beskrevs i White Wolfs tidiga dagar är antagligen resultatet av det du beskriver... men personligen anser jag att den nya guiden är en stor förbättring.

Ond bråd död

Swashbuckler
Kul att det finns Vamp-spelare på forumet...

!Jag förstår faktiskt inte vad du menar när du säger att "de... måste... kämpa för klanen när de blir tillsagda". En Sabbat-ledare ger vanligtvis inte order."

Um, vad gör han då för att få med sig packet?

Din förklaring till sadismen är snarlik min egen. Jag kan tänka mig att de under de första åren behövde allt folk de kunde få och då gärna plockade in veteraner med stridpsykoser och annat folk som inte sa nej till att döda. De som sedan överlevde kanske sireade personer som de kände igen sig i.
Sen tror jag också på nån psykologisk förklaring där de i sitt nya tillstånd försöker lasta av sig det dåliga samvetet med att de "är monster" och att det alltså inte är fel.
Tyvärr är inte den förklaringen heller, i mina ögon, tillräcklig för att sabbat skall vara en sado-sekt. Jag kommer nog att dra ner på deras sado-fasoner om jag skall ha med dem...

Sen får man vara tacksam att den nya sabbatboken inte snackar så mycket om cowboywåindianer i gallerian...

ond

Ond bråd död

Swashbuckler
1 Jag har lite svårt att tro att fotsoldaterna är så dumma att de går med på det resonemanget. Särkilt inte då färskingarna beskrivs som väldigt irriterad på elders som agerar som sina camarilla motsvarigheter.

Vad gäller maskeraden så utgår jag att från att även sabbat kör hårt på den annars skulle inte vampyrerna kunna vara hemliga och hela World of darkness skulle rasa samman (jag är skeptisk till masquraden också...)

2 Själv fick jag intrycket att sadism var väldigt populärt toreador antitribu-steriotypen hade ju det som sin huvudsyssla typ.

Det stämmer säkert det om krigföringen även om jag är skeptisk till om de behöver döda särskilt många vamps utöver prinsen och kanske primogenet. Sen är ju inte havens nåt man skyltar med...

ond

Ond bråd död

Swashbuckler
1 Det innebär ju att det inte finns nån chans att maskeraden funkar eftersom sabbat inte bryr sig om att uppehålla den. Varför inte bara vandra in och göra sig till officiell kejsare över nån bananrepublik och sen vet hela världen att det finns vampyrer.

5 Bra idé eftersom anarki snacket skär sig med deras hierarki och blodbytande.

ond

Stolpmeister

Warrior
1. Sabbaten bryr sig om en maskerad, men inte Maskeraden. De håller sig gömda för mänskligheten av den enkla anledningen att de för närvarande står under såpass stort numerärt underläge (skulle du anfalla om dina fiender var 50 000 gånger fler?). Dessutom använder sig Camarillan av kontakter, arkoner och agenter för att se till att även Sabbatens överträdelser döljs.

Idén med en Sabbat-vampyr (eller vilken vampyr som helst, för den delen) som försöker etablera sig som diktator över en bananrepublik låter som något som schyssta äventyr föds ur... tack för tipset.

Wille

Veteran
Jag fick en känsla av att sabbat inte kommer överleva sig själva. Ju högre upp i hiearkin ju mer lik Camarilla tycker jag de är... En sekt som kommer ta död på själva när sanningen väl går upp för dem....

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!

Wille

Veteran
Re: Ta ngt roligt u-land..

med mycket konflikter. Tänk dig Camarillan som kontrollerar shell och någon Sabbat elder som tar kontrollen i Nigeria? Sedan har du som ytterligare bränsle striderna mellan kristna och muslimer. Assamites, Setites. Dessutom gör landets natur det hela intressantare Garous och annat otyg..

Denna beskrivning går att använda på de flesta utvecklingsländer.. Lite narkotikatrafik och annat kan ge ytterligare bränsle?!

Wille

Stolpmeister

Warrior
Han utmanar, han hotar, han smickrar, han mutar och alla kombinationer därav - han ger kort sagt flockarna ett förslag de inte kan säga nej till. Det här beskrivs lite i Nights of Prophecy, och mer kommer antagligen i Midnight Siege. En ledare kan kalla sin flock för veka och fega om de inte hjälper till i korståget mot en Camarilla-stad - och han kan erbjuda dem nya jaktmarker. Han kan be en mer eftertänksam Tzimisce att använda sitt överlägsa intellekt till att använda det för att planera samma korståg - och erbjuda honom en möjlighet att skaffa vampyr-specimen till hans experiment. Sedan finns det många incitament för indviduella vampyrer att slåss för Sabbaten - ett korståg ger alltid möjlighet till den där söta, söta smaken av Diablerie, och kanske nya kontakter och resurser i en helt ny stad - saker som behövs för att överleva i den Darwinistiska Sabbaten och den hårda World of Darkness.

Lägg sedan till Vinculum-banden och så är det inte så många som vägrar - fastän de har sin fulla rätt att göra det.

Blasphemy

Swashbuckler
1 Det innebär ju att det inte finns nån chans att maskeraden funkar eftersom sabbat inte bryr sig om att uppehålla den. Varför inte bara vandra in och göra sig till officiell
kejsare över nån bananrepublik och sen vet hela världen att det finns vampyrer.

Det finns många anledningar.
Först och främst så skulle Vampyrerna få det otroligt tungt att ta upp kampen emot människorna. Om de bevisar att de är odöda bloddrickare som skall styra över mänskligheten så tänker nog typ 98% av mänskligheten "NO WAY" och spöar dem rejält. För det är bara att inse, hur mäktiga och organiserade vampyrerna än är så har de ingen chans att ta upp kamp emot mänskligheten. Därför är det bättre att styra bananrepubliken från skuggorna till dess att tiden blir inne att träda fram i (ljuset) mörkret.

Därefter så är Camarilla en faktor, deras största och främsta uppgift är ju att upprätthålla Maskeraden och de kommer med alls säkerhet ta till stora resurser för att tillintetgöra den Vampyr som erkänner sig vara en av de odöda för mänskligheten.

Jag ser hur många som helst anledningar till att inte framträda. Då är det bättre att styra från skuggorna.

Örnie_UBBT

Swordsman
>1 Jag har lite svårt att tro att fotsoldaterna är så dumma att de går med på det resonemanget. Särkilt inte då färskingarna beskrivs som väldigt irriterad på elders som agerar som sina camarilla motsvarigheter.

Som jag sa: Vad Sabbaten _säger_ och vad Sabbaten _gör_ är två helt skilda saker och inte nödvändigtvis ologiskt.

I praktiken följer Sabbaten oxå Maskeraden, emn poängen är att de faktiskt _kan_ skita i den om de vill. Särskilt praktiskt är det ju att bryta Maskeraden i en Camarillastad, dra därifrån och låta Camrillan ödsla tid på att täcka upp brottet...

>2 Själv fick jag intrycket att sadism var väldigt populärt toreador antitribu-steriotypen hade ju det som sin huvudsyssla typ.

Som sagt, sadism är det bara när man använder en mäsnklig måttstock. Om en Toreadorantitribu vill gära skulpturer av levande männsikor så är det ju inte för att det är roligt att plåga dem (=sadism) utan för att det blir fin konst, och då kan man ju inte bry sig om att några människor plågas.

>>Sen är ju inte havens nåt man skyltar med...

Det är därför Sabbat spionerar/infiltrera en stad för atts amla information om just så'nt under ganska lång tid innan de faktiskt anfaller den.

mvh
Örnie
som aldrig trodde att han skulle sitta och försvara ett spel han tröttnat på för länge se'n. Det händer då alltid nå't oväntat på det här forumet! :)

Wille

Veteran
He, He. Förhoppningsvis inte.. Jag tycker de är väldigt användbara...

Wille

Ond bråd död

Swashbuckler
"Som sagt, sadism är det bara när man använder en mäsnklig måttstock. Om en Toreadorantitribu vill gära skulpturer av levande männsikor så är det ju inte för att det är roligt att plåga dem (=sadism) utan för att det blir fin konst, och då kan man ju inte bry sig om att några människor plågas."

Är det inte konstigt att just de Toreador som är med i sabbat sysslar med detta?

Har du ledsnat på det bästa spelet med de sämsta reglerna? Så synd...

ond

Ond bråd död

Swashbuckler
Naturligtvis är det dumt. Men det hindrar ju inte att nån enstaka individ eller grupp får för sig att göra det. Sen är ju maskeraden körd...

ond

Blasphemy

Swashbuckler
Tja med tanke på att Camarilla och andra vampyrer har stor makt i mänsklighetens samhällen och mänskligheten är väldigt naiv och ignorent (och inte tror på vampyrer) så kan de säkert lyckas täcka upp det hela med en hel del arbete.. Men visst.. Maskeraden kan brytas.. men det kan även vilken Camarilla eller Independent vampyr som helst göra.

Blasphemy

Swashbuckler
Vampire regler

Reglerna till Vampire är minst sagt usla.. De är långsamma och onödigt krångliga.. Dessutom så finns det massor med underligheter. Exempelvis när man skall använda vissa disciplines så skall man vara bra på vissa färdigheter för att kunna hantera dem väl. Oki vissa kan jag förstå.. men om man nu använder Thamathurgy varför skall man då vara bra på Survival eller Medicine?
Ja fråorna är stora.. och svaren få..
Sedan så är det ju massor med tärningar som skall slås om det blir stridigheter (rull rull rull rull rull).. Nä de kunde allt gjort det betydligt mer enkelt och strömlinjeformat.

Men..
så kan det vara..

Har förlorat all tilltro till WW, Black Dog gör dock shyssta moduler (Giovanni Chronicles t exempel.. fast inte den sista episoden). Men grundtanken med Vampire var bra.

zangwanka

Veteran
Jag tycker personligen att Sabbaten är helt stabil. De har ju en militärisk organisation som styr och ställer och ser till att ingen gör något dumt.
Sedan har de juh en massa kunskap i form av Kiasyd och Harbingers of Skulls. Kunskap är makt, det har mamma sagt!
Sabbaten har också bättre soldater. Blood Brothers och Salubri Antitribu är juh jättebra på att slåss, och det måste juh vara bra.
Vaulderin gör juh att alla är vänner, och den kollektiva tanken med sabbaten hålls levande.
Sedan följer de faktiskt den gamla traditionen någorlunda, dvs silence of blood, så det är ingen som tar över nån random bananrepublik utan att ha frågat närmsta högre chef.
Jag kan inte förstå hur man kan klaga på en så välgjord och genomarbetad sekt!
Vad det gäller sadismen så är det juh faktiskt människans inre natur. Det är helt naturligt att bli sadist om man har ett läge. Might is right, det har mormor sagt!

Tack för mig/ Ric

Opinions are like assholes- everybody has one