Safety och känslomässiga saker.

ingels

Investigator
Anser mig vara rätt hyffsad stark i sinnet, inte så blödig och anser nog att spelar man rollspel så kan allt hända och det får man vara beredd på.

I Nyarlathotep kampanjen / Call Of Cthulhu så är vi fem investogators som klaffar väldigt bra och har nu kommit till England där "ingen semester" väntar oss. I förra kapitlet av kampanjen (New York) så fick vi tag på en Taxichaufför (spelad av GM) som vi tyckte så mycket om och kunde köra oss ifrån förföljare och annat vi behövde ta oss ifrån. Vi föll för Pickles som han kallas och han i sin tur tror nog att vi är någon slags maffia av någon underlig form.

Så, vi bestämde oss helt enkelt för att fråga Pickles om han var villig att följa med oss och jobba för oss vilket han tackade ja till så han är med oss och hjälper oss med allt tänkbart och styrs utav våran GM.

Nu till dilemmat, senaste gången vi spelade så vart våra investogators berusade och iaf två utav oss som spelar tyckte att Pickles kunde testa en sak som en av oss spelare var på väg att förlora både sanity points och ev försvinna för gott av när det genomfördes.

Jag i min tur ställde mig negativ till att lura Pickles till att göra någonting som han iofs var villig att testa men som han inte hade det bleckaste om vad det skulle kunna rendera ut i.

Anser mig som sagt vara av den hårdhudade typen men jag var nog personligen lite förbannad och mindre slagsmål utbröt mellan min karaktär och en annan då jag tyckte (personligen och i rollen) att det var helt fel att lura en medhjälpare in i hemskheter.

Gjorde jag fel, skulle jag ha dragit någon sorts safety card (har aldri g gjort och är lite obekant med hela den idéen) eller var det okej att hoppa på en av de andra karaktärerna när jag tyckte att den/de fattade ett felaktigt beslut. Sprit på hotellrummet var som sagt involverat även om det nu inte berättigar någonting av vad som hände.

Pickles klarade sig men min karaktär hade nog varit beredd på att offra rätt mycket för att inte en helt oskyldig skulle hamna i fara.

Vad skulle ni ha gjort i samma situation?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har svårt att förstå när du pratar utifrån din karaktärs synvinkel och när som spelare.

Om du pratar utifrån dig som spelare. Jag hade pausat spelandet och haft en diskussion kring synen på spelandet, synen på världen, synen på karaktärerna och synen på situationen. Så jag kunnat förstått den andres spelarens perspektiv och kommit till en konsensus innan man spelat vidare.

Det är inte ofta det sker, men jag har gjort det två gånger senaste året (spelar 1-2 gånger i veckan).

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Det låter som att du spelade din rollperson, vilket känns helt rimligt. Om du kände dig personligt berörd och att du skulle må dåligt av att Pickles råkade illa ut så hade det kunnat vara vettigt att säga ”Hörni, jag vill inte att vi gör det här mot Pickles. Det känns inte bra.” X-kort och liknande är inte nödvändigt för att säga ifrån.

ingels

Investigator
Jag vart nog lite tagen på sängen och reagerade både privat och som rollspelskarsktär. Nu var det ju inget grovt som man visste skulle hände utan det var med händelsen i sig och att en NPC/GM kontrollerad varelse som halkat in i gänget som kunde råka illa ut.

Tror att jag började ta illa vid mig när några av våra karaktärer vart berusade och tyckte dom hade kommit på en bra ide. Är ju skumt att man tar illa vid sig av något sådant när man kan genomhärda så mycket annat hemskt som kan ske inom spelets ramar.

Det hela löste sig med rejäla sparkar på smalbenen och lite handgemäng inom spelets ramar

Zire

Swashbuckler
Gjorde jag fel, skulle jag ha dragit någon sorts safety card (har aldri g gjort och är lite obekant med hela den idéen) eller var det okej att hoppa på en av de andra karaktärerna när jag tyckte att den/de fattade ett felaktigt beslut. Sprit på hotellrummet var som sagt involverat även om det nu inte berättigar någonting av vad som hände.
Safety card är ju mer till för att skydda spelarna och inte karaktärer eller SLPs. Man kan ju gilla och ogilla det som sker i spelet, händelseutveckling, beskrivning, personer och sånt. Men det är ju en stor skillnad på det och på om någon av deltagarna mår dåligt och vill avbryta/pausa/slippa beskrivningar.

I övrigt så måste man nog diskutera igenom i gruppen vad som är okej i spelet. Det bästa är att göra det innan man drar igång kampanjen, men bättre sent än aldrig. I vissa grupper så är man helt ok med att RP har ihjäl varandra, i andra grupper så är det otänkbart. I vissa grupper har man inga problem med beskrivningar av sex, medan andra undviker det. Det finns inget rätt eller fel, utan hur man spelar måste man anpassa till spelgruppen.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Jag skiljer på spelare och rollpersoner även om jag gärna spelar med mycket bleed ibland.
Utifrån din faktiska beskrivning låter det både som en intressant story, bra rollpersonstolkningar och bra drama i gruppen!?
Men vi vet ju inte hur de spelar sina investigators i övrigt?

Med tanke på hur du lägger fram det, så verkar det dock snarare som att nått verkligen stört dig i spelgruppens sociala dynamik?
För min del hade jag tagit upp det i eftersnacket när sessionen avslutats.
Att jag inte tyckt att det känts ok, att jag vill ha en seriösare ton, att jag inte vill spela samvetslösa back-stabbers, eller vad det nu var som du reagerade på?

Men man får såklart avgöra själv vad som passar bäst utifrån den faktiska situationen.
Det kanske blir lättare att acceptera det om man vet vad de andra upplevde och vad de försökte förmedla med sina roller.
Sen är det oftast ganska individuellt vad som faktiskt kan förändra beteendet i respektive spelgrupp om det är det man vill göra.
Men att prata om det är en bra start.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Zeedox

Hero
Anser mig vara rätt hyffsad stark i sinnet, inte så blödig och anser nog att spelar man rollspel så kan allt hända och det får man vara beredd på.

I Nyarlathotep kampanjen / Call Of Cthulhu så är vi fem investogators som klaffar väldigt bra och har nu kommit till England där "ingen semester" väntar oss. I förra kapitlet av kampanjen (New York) så fick vi tag på en Taxichaufför (spelad av GM) som vi tyckte så mycket om och kunde köra oss ifrån förföljare och annat vi behövde ta oss ifrån. Vi föll för Pickles som han kallas och han i sin tur tror nog att vi är någon slags maffia av någon underlig form.

Så, vi bestämde oss helt enkelt för att fråga Pickles om han var villig att följa med oss och jobba för oss vilket han tackade ja till så han är med oss och hjälper oss med allt tänkbart och styrs utav våran GM.

Nu till dilemmat, senaste gången vi spelade så vart våra investogators berusade och iaf två utav oss som spelar tyckte att Pickles kunde testa en sak som en av oss spelare var på väg att förlora både sanity points och ev försvinna för gott av när det genomfördes.

Jag i min tur ställde mig negativ till att lura Pickles till att göra någonting som han iofs var villig att testa men som han inte hade det bleckaste om vad det skulle kunna rendera ut i.

Anser mig som sagt vara av den hårdhudade typen men jag var nog personligen lite förbannad och mindre slagsmål utbröt mellan min karaktär och en annan då jag tyckte (personligen och i rollen) att det var helt fel att lura en medhjälpare in i hemskheter.

Pickles klarade sig men min karaktär hade nog varit beredd på att offra rätt mycket för att inte en helt oskyldig skulle hamna i fara.

Jag hade absolut använt en säkerhetsteknik, tex att pausat spelet för att tala om förväntningar.

(Hatar själv liknande situationer och det har verkligen surnat flera spelmöten för mig innan jag började ta modet till mig att prata om det.)