Nekromanti Saga och magi

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hej har för ungefär 6timmar sedan köpt rollspelet Sagapå den lokala "nördbutiken" i Uppsala, vill börja med hylla vilken otroligt välskriven produkt det är!

Stämningsfulla texter och beskrivningen av magi stämmer väl överens med min. Något jag dock funderat på är ifall någon har funderat på att göra fler magiskolor än de som redan idag finns? Samt varför det finns en magiskola med temat ondska men inte en för temat godhet? Är det för att illustrera att magin kommer ifrån mörka krafter?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Tibrand said:
Något jag dock funderat på är ifall någon har funderat på att göra fler magiskolor än de som redan idag finns? Samt varför det finns en magiskola med temat ondska men inte en för temat godhet? Är det för att illustrera att magin kommer ifrån mörka krafter?
Jodå, nog har någon funderat på att göra fler magiskolor (inte jag dock...) men nåt resultat av såna funderingar har inte setts till än tyvärr. :gremsmile:

En enkel variant är ju att gruppera om olika besvärjelser efter tema istället för element. Sammantaget med improviserad magi så kommer man rätt långt på besvärjelserna i grundboken skulle jag tro.

Anledningen att det finns en ond magi är väl den att svartkonst och mörk magi liksom var en del av den medeltida världsuppfattningen. "God magi" verkar man inte ha funderat så mycket på här i Europa i alla fall; vi var ju som upptagna med tron på Gud som god motpol. Att magin blivit uppdelad i element hör ju också ihop med gamla traditioner: elementlära har rötter ända tillbaka i antiken.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kan absolut tänka mig fler magiskolor, av olika slag...

Problemet är att jg tycker det är så otroligt trist att skriva besvärjelser (magikapitlet var det som tog längst att skriva av den anledningen), men andra har visat intresse att göra det...

en god magiskola är tänkbar, ja...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
god magi skulle kunna vara mirakel och liknade, boostade med helgonreliker med mera...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tibrand said:
Hej har för ungefär 6timmar sedan köpt rollspelet Sagapå den lokala "nördbutiken" i Uppsala, vill börja med hylla vilken otroligt välskriven produkt det är!
Tack, förresten, sånt är alltid superkul att höra!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
hur kommer det sig att det är enklare att improvisera magi ifrån skolorna Magica Communis samt Magica Ignatus samt varför är det nästan omöjligt att improvisera Magica Terrarem och Magica Aeraem?

Har det också sin bakgrund i medeltida syn på magi osv?

Jag tänkte själv sitta ned och göra nya magier/ritualer (om nu systemet stödjer ritualer, annars får jag hitta ett system för dem). Stor inspiration finns för mig hos Götterdämerung där det går att läsa om en del häftiga ritualer. Kombinationen av att forska fram manuskript och anteckningar och att sedan behöva särskilda ingredienser tycker jag har sin charm.

Något jag starkt gillar i magidelen är hur ni har gjort det tydligt för läsaren att det ska finnas stora konsekvenser om man "fumlar" eller "snedtänder", jag tycker det skapar en fin balanslinje när också magi är väldigt mäktigt. Där tycker jag EON t.ex. har misslyckats när man har som tema/poäng där som säger att magi är en väg av många. Jag ser gärna magi som en mäktigare men också en mer socialt utstött väg.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
god magi skulle kunna vara mirakel och liknade, boostade med helgonreliker med mera...
Jovisst. Frågan är bara hur man skulle presentera det... en lista med "mirakelbesvärjelser" presenterade som en magiskola tycker jag personligen inte vore så hett. Jag hade nog donat med förmågor för potentiella helgon eller kört på helgonreliker. Det är lite befriande att återkomma till ett sånt spel som liksom säger "jamen, bestäm hur det är bara" när det gäller magiska föremål och sånt.

För övrigt känns det som om jag övertolkat magiindelningarna lite om man jämför våra svar på trådstarten... :gremlaugh: Låt oss helt enkelt säga att det betyder att jag är nöjd som det är.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hej har för ungefär 6timmar sedan köpt rollspelet Sagapå den lokala "nördbutiken" i Uppsala, vill börja med hylla vilken otroligt välskriven produkt det är!
Coolt. Saga rockar fett.

Hoppas du och dina polare kommer få minst ett par schyssta spelmöten med Saga under hösten.

Skriv på forumet om det är något som du undrar över. Arfert (Sagas författare) är en möbel här så han kommer säkert vara snabb att svara. SMILE
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Tibrand said:
Jag tänkte själv sitta ned och göra nya magier/ritualer (om nu systemet stödjer ritualer, annars får jag hitta ett system för dem). Stor inspiration finns för mig hos Götterdämerung där det går att läsa om en del häftiga ritualer. Kombinationen av att forska fram manuskript och anteckningar och att sedan behöva särskilda ingredienser tycker jag har sin charm.
Tycker du det behövs ett system för ritualer? Mitt förslag vore att helt enkelt göra ritualen till ett äventyr istället. Insamlande av ingredienser och framställning/anskaffande av skrifter och dylikt är mycket riktigt rätt så coolt, det känns som om man borde kunna ta vara på det på något mer sätt än bara genom regler.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tänkte själv sitta ned och göra nya magier/ritualer (om nu systemet stödjer ritualer, annars får jag hitta ett system för dem). Stor inspiration finns för mig hos Götterdämerung där det går att läsa om en del häftiga ritualer. Kombinationen av att forska fram manuskript och anteckningar och att sedan behöva särskilda ingredienser tycker jag har sin charm.
Det jag gillar med Saga är att magireglerna är lika lätttillgängliga som stridsreglerna.

En spelare som har en krigare måste "bara" lära sig stridsreglerna men en spelare som ska gestalta en magiker måste lära sig stridsreglerna och magireglerna. Magireglerna brukar, tycker jag, bli en snårskog av specialregler som snabbt blir oöverblickbara i rollspel.

Jag gillar den låga tröskeln, besvärjelsernas kraftfullhet och det enkla sättet att hantera magin i Saga.

Mitt tips är att inte göra ditt Götterinspirerade magisystem för invecklat.

/Andy tycker till
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ordet system är nog missbrukat ifrån min sida, det jag syftade på var inte att dra till med en massa husregler och extra special att-satser och skit.
Debracy lyckades mer eller mindre förklara vad jag menade bättre än mig själv. Det jag menade med ett system är att man t.ex. hittar ett "recept" i vilket antalet ingredienser och tillvägagångssätt under ritualen går till men därtill kommer ju för spelaren att säkerställa källan (eftersom magi kan ha konsekvenser) och samla på sig allt som behövs.
Systemet jag syftade på var en standardiserad mall för hur man beskriver ritualer.

Som en sidenote så kommer vi spela saga i en hemsnickrad värld där magin är mycket, mycket kraftigare och farligare än vad den är i andra rollspel jag varit med om (inkl Saga). I det samhället är magi tabu och det pågår en konflikt mellan gudarna och magikerna, detta eftersom gudarna vill ha monopol på den magiska kraften.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Okej, då är jag med.

Som en sidenote så kommer vi spela saga i en hemsnickrad värld där magin är mycket, mycket kraftigare och farligare än vad den är i andra rollspel jag varit med om (inkl Saga). I det samhället är magi tabu och det pågår en konflikt mellan gudarna och magikerna, detta eftersom gudarna vill ha monopol på den magiska kraften.
Låter coolt. Vad kallar du/ni världen?

/Andy som är nyfiken i en strut
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vi har inte givit den något namn ännu, utan arbetet pågår fortfarande över google docs där vi skriver.

(för tillfället spelar vi eldsjäl i trudvang, sen ska vi spela likstorm och efter det är klart kommer världen att speltestat där jag förmodligen kommer göra om några gamla drakar och demoner äventyr.)

Om intresse finns så kan jag alltid publicera några anteckningar om världen, vi lägger dock inte ned så mycket tid på befolkningstal, areal, styrelseskick och sådant utan fokuserar oss istället på att måla upp världen som i en fantasy bok där olika länders beskrivningar går utifrån en bondes eller adelsmans perspektiv. Vi saknar dessutom moral och stjäl därför frekvent namn ifrån andra rollspel och fantasyböcker! :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Underbart. Det låter som en fantastisk skapels.


www.sagagames.com kan du spana i artikeln Saga - Trudvang om du är intresserad av Saga och världen Trudvang. Kanske kan vara till någon hjälp.

/Andy som har skrivit artikeln Saga - Trudvang
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Lustigt att du nämner det, eftersom det var den artikeln som av någon konstig anledning fick mig att köpa Saga!

/Tibrand som borde hitta sin "signatur grej"
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Kul att du spanat in Saga - Trudvang.

Då har den artikeln kommit till någon nytta. SMILE

/Andy som själv laddar för lite Saga-spel i höst
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Tibrand said:
Där tycker jag EON t.ex. har misslyckats när man har som tema/poäng där som säger att magi är en väg av många. Jag ser gärna magi som en mäktigare men också en mer socialt utstött väg.
Ett kort sidospår:
Detta är inte sant.
I Eon är magiker ofta skydda av samhället, förutom i några få länder som Thalamur, Consaber och Ebhron. Resten av världen har i stort sett ingen kunskap om magi, och de som har det betraktas antingen som gudar eller demoner.
Ett av de största länderna i Mundana, Jargiska Kejsardömet, har ju till och med bannlyst magi, och alla som utför det blir avrättade på fläcken.

Så, du har nog missförstått något. :gremsmile:

//Kraetyz, har tråkigt i skolan
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Förutom de nämnda länderna finns ju också de ashariska magikergillena, vilka tycks vara en integrerad del av samhället, liksom de cirefaliska akademierna. Den mûhadinska hållningen till magi har vi inte sett så mycket av än, men de tycks åtminstone ha ett särskilt truppslag som flitigt använder sig av selenotropi. Jag skulle nog snarare säga att alla länder har magiker integrerade, förutom Jargien och möjligen några småländer som är för osofistikerade för att ha någon stor magikerpopulation över huvud taget.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Arfert said:
kan absolut tänka mig fler magiskolor, av olika slag...

Problemet är att jg tycker det är så otroligt trist att skriva besvärjelser (magikapitlet var det som tog längst att skriva av den anledningen), men andra har visat intresse att göra det...

en god magiskola är tänkbar, ja...
En gång under den mörka forntiden (eller ja, när snacket om en nyutgåva började diskuteras första gången, dvs förrförra året eller så) så sa du samma sak och jag lovade att jag skulle skriva ihop några magiskolor till. Jag fick ihop en handfull i halvfärdigt skick men sedan tröt inspirationen och orken. Jag har dock aldrig gett upp tanken på att slutföra det hela. Jag ska se ifall jag inte ska kunna sparka mig själv i häcken tillräckligt för att ta upp projektet på nytt.

/Anders
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kraetyz, Bobby Magikern om Eon: Ni hakat upp er på det sociala i världen, min kritik mot eon har att göra med regelsystemet där jag upplever magnitudsystemet som begränsande då det gör magin lika farligt som ett svärd och det faktum (mig veterligen) att alla kan lära sig det. ps. Jag missuppfattar. Aldrig.


Organ om Saga: Jag vet en person som skulle uppskatta ett sådant åter-åtagande =)
 
Top