Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Jag har börjat pula med Saga Okeanos igen. Någon Saga-kunnig som vill vara med och dra ett strå till stacken? Det behövs t.ex. nya magiregler. (Delad glädje är dubbel glädje, sägs det.)
..och det låter oerhört ballt. Synd att jag inte gillar att skriva magisystem. Eller hinner just nu.Mekanurg said:Spådomar, amuletter, elixir, exorcism, daedaliska manicker.
I sådana fall skulle jag instinktivt säga att ett magisystem liknande det som finns i CoC skulle passa. Mycket enkelt och ett mindre fokus på att kunna besvärjelserna och mer på att faktiskt genomföra ritualerna, eller vad det nu tänkas vara, korrekt för att få den önskade effekten.Mekanurg said:Spådomar, amuletter, elixir, exorcism, daedaliska manicker.
Det där systemet finns i Matiné, där magikern väljer att tema som spelaren ska följa när rollpersonen använder magi. Man får förvisso minus om man går utanför sitt tema, men det innebär att en riktigt bra magiker är bra på även andra aspekter. Ladda ned Rollpersonshäftet och ögna igenom magiskolorna. Där finns shamanism också.osbjer said:Jag vet inte hur långt du kommit, men när jag lirade DoD gillade jag idén med den improviserade magin som fanns med på ett litet hörn i Magikerns Handbok. Jag skulle vilja se ett magisystem där magikerna lär sig handskas med fler och fler aspekter när hon blir bättre. Detta tar sig uttryck att en mer erfaren magiker kan skapa fler kombinationer och mer variation i sin magi.
/.../
Poängen är i vilket fall att jag skulle vilja se ett system där magikern inte lär sig fler (statiska) formler utan blir mer flexibel ju bättre hon blir.
Det är så det fungerar också. Var läste du att det bara var stridseffekter? Alla regler som man behöver står dessutom i Rollpersonshäftet.osbjer said:Jag tänker mer att en magiker t.ex. kan få något brännbart att börja brinna. I strid skulle den du kunna få en motståndares kläder (om de är brännbara) att börja brinna, medan hon kan lägerelden att börja brinna i en annan situation. En finurlig magiker skulle även kunna få en träddörr att börja brinna om man nu skulle behöva, med alla de komlikationer det ev. kan medföra.