Nekromanti [Saga] Tre sätt att förstärka besvärjelser

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
  • I utbyte mot att magikern inte kan kasta fler formler samma dag så dubblas effekten av besvärjelsen. Normalt kan en magiker kasta lika många formler per dag som hennes nivå i Magi (ca 5-8 för en nyskapad magiker).
  • I utbyte mot att spelaren betalar ett erfarenhetspoäng så dubblas effekten av en besvärjelse.
  • Formler
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
undrade lie hur det går med »Lysander Chrysantos försvunna formelbok«...väntar med spänning.

Personligen gillar jag variant ett, det är helt i sagas design-anda. Enkelt och rakt på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
undrade lie hur det går med »Lysander Chrysantos försvunna formelbok«...väntar med spänning.

Personligen gillar jag variant ett, det är helt i sagas design-anda. Enkelt och rakt på.
Det var vad jag tänkte om första varianten också, att den passade bäst in i de nuvarande reglerna om man nu ska lägga till något.

Formelboken har legat lite på is. Var väldigt peppad att få ihop något till GothCon, men jag började förstås för nära inpå. Sen dess har väl innehållet blivit lite utförligare, om så bara i tanken.

Jag tänker mig att det blir formelboken som huvudinnehåll, en utförlig spelledarperson med några äventyrsfrön, de här variantreglerna, samt ett avsnitt om att göra äventyr av ritualer istället för att man ska hålla på och ha regler för sånt.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag tycker om variant 1 och 2.

Variant 1 kan ju göras lite mer nyanserad.
Du kan kasta magi 5-8 gånger på en dag? Låt oss säg att du alltså har 5-8 mana som används för att kasta magi (på något vis måste du ju ändå hålla reda på hur många gånger till du kan kasta besvärjelser). Att dubbla effekten skulle då kunna kosta 2 mana extra.
Då blåser man inte allt och känner sig inte helt lurad när dagen fortsätter i flera timmar.

I övrigt gillar jag också system som utgår från "per spelpass" istället för "per dag". T.ex. i Version Noll M:UA. Hur det skulle funka i Saga har jag ingen aning om.

Variant 2 tycker jag om för att jag gillar valet att offra exp för att kunna göra saker i spelet och påverka fiktionen (återigen något som återfinns i Version Noll M:UA). Och ja, helst skulle någon liknande mekanik finnas för icke-magiker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
gör du den tillräckligt bra (vilket jag tror) så sätter vi officiell SagaGames-stämpel på den!
 
Top