Nekromanti SAGA - Trudvang

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det är i denna tråd som jag tänkte fortsätta skriva om Sagas konverteringsregler till världen Trudvang.

Här kommer ett smakprov:

Svärdsmagiker (endast Mittländare)
Du har färdats över de mittländska slätterna, tränat svärdskonst hos bulturerna i öst och lärt dig väva vitner hos hellawes i Runvjiik. Än finns det inget kväde om dig men du drömmer om de stora hjältedåden och låter din häst föra dig till platser där strid, oroligheter och mysterier finns. Du söker äventyret vart än du kommer och du är väl förberedd. Du kan väva fram besvärjelser med din röst och är skicklig med ditt svärd. I det land du kommer ifrån så kallas du för en fhomor. Du är en svärdsmagiker.

Fördelar: Ambidextritet, Osttron, Sjätte sinne och Snabba reflexer.

Nackdelar: Blodlust, Drogberoende, Förbannelse, Storhetsvansinne och Våghals.

Färdigheter:Besvärjelsekonst, Bluff, Första hjälpen, Historia, Kastvapen, Klättra, Närstrid, Ockultism, Politik, Stridsmanövrar, och Upptäcka.

Utrustning: Pergament, bläck, penna, kolkritor, läderrustning, besvärjelsesamling, skalm, bredsvärd och praktiska kläder.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det låter ju bra det där. Är det meningen att det bara är Mittländare som ska kunna vara svärdsmagiker eller kommer du att göra en sådan arketyp för att "nationaliteter"?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag utgår från Drakar och Demoner 6 - Expert och Drakar och Demoner: Trudvang samt Saga så klart.

Jag har valt att nischa arketyperna så att det skapas en stämning i reglerna eftersom det inte finns så många andra sätt att intergrera reglerna då det inte ska ingå någon direkt världsbeskrivning.

Så, nej, Svärdsmagiker, eller Fhomorerna, är endast till för Mittländksa rollpersoner. Precis som det står i Drakar och Demoner 6: Expert Rollpersonen (tror jag, har inte boken framför mig nu) samt världsmodullen Mittland.

Men det kommer att finnas massa andra balla arketyper för varje världsdel.

Men, om du vill vara till exempel en dvärg svärdsmagiker så kan man alltid tillsammans med SL komma på bakgrund och anledningar till att det är så. Men det finns inga svärdsmagiker i dvärgarnas kultur (om jag inte missat något i modulen Eld & Sot) och dvärg som är svärdsmagiker måste ha tränats av fhomorerna i Mittland.

Generallt kan jag säga att jag håller mig hårt till det som skrivis av Riotminds i alla deras moduler och Saga-reglerna. Inte så mycket improvicerande alltså. :gremwink:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Är det någon som har några schyssta Trudvangbilder som skulle kunna passa till Sagas konverteringsregler? :t6r-6: :t6b-4: :t6b-2:

Jag kan inte garantera att bilder kommer med men om ni är sugna så vore det kul att se vad ni har skapat på kammaren.

Jag och Tomas är domare i uttagningen (visst är vi Tomas?) :gremwink:och bilderna kan länkas i tråden så att alla kan se eller skickas till min eller Tomas mail. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är stenhård när det gäller bilder... måste vara bättre än nåt jag kan göra själv. ;-)
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag tror inte att svärdsmagikeryrket är reserverat för Mittländare utan vem som helst kan välja det. Nu är ju Mittland det mest magikervändliga området så det kan ju iofs passa med en sådan arketyp.

Nu har jag bara gjort enda Trudvanginspirerad illustration på senare tid men den får ni gärna använda om vill. Annars ligger den bara på deviantart och samlar damm.

 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Snygg bild. Är det en dvärg eller bara en riktigt mustig stormländare? :gremwink:

Jag håller inte med dig om svärdsmagikerna. Jag anser att fenomentet med svärdsmagiker hör Mittland till. Det finns ingen kulturell plats för svärdssvingande veduns i Osthem.I Vastermark så förlitar man sig mer på Gaves ord och handling än på vitnerväven och dess brukare. :t4: :t100:

Så, jag står fast vid att en svärdsmagiker (eller fhomor) endast kommer från Mittland men reservation för att en SL alltid kan påverka detta (som jag tidigare skrivit). :gremlaugh:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Snygg bild. Är det en dvärg eller bara en riktigt mustig stormländare?
En dvärg,,,

Jag håller inte med dig om svärdsmagikerna. Jag anser att fenomentet med svärdsmagiker hör Mittland till. Det finns ingen kulturell plats för svärdssvingande veduns i Osthem.I Vastermark så förlitar man sig mer på Gaves ord och handling än på vitnerväven och dess brukare.
Ok, som jag uppfattat det så är Vedun en form av inriktning snarare än "det är så här alla Osthemska magiker ser ut". Magi finns ju överallt men kan vara svår att lära sig. Därför finns det säkert personer som snappat upp en del men sedan gått tillbaka till att inkludera även mer handfasta medel in sin arsenal. Du gör ju dock som du vill.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, en liten om än inte naggande god smakbit ifrån det som komma skall.
Hursomhellst, återgen så får man ge er lite glada tillrop på väggen !

/ Johan K, som är nu ännu litem er nyfiken på vad som komma skall.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Nu har jag gått och funderat över detta och tror att jag kan formulera mig bättre nu.

Det är klart att det finns en massa magiker (vedun, galdir, gandman, vitnervävare) som kan svinga ett svärd. Men det gör dem inte till en fhomor (en svärdsmagiker). Fhomorerna finns endast Mittland och är en produkt av ostroseden. De kombinerar svärdet och vitnern till en dödlig kombination och skolas i krig.

En annan sak är en rollspelsmässig grej. Om man vill spela en magiker som är född och uppvuxen i Osthem så är det antagligen en Vedun (det är det de kallar magiker i stormländerna). Men är vedun är lite magiker, lite vildmarksman och det finns en anledning till det. Magiker i Osthem ses på med misstänksamhet och rädsla vilket har gjort magikerna till ett skogslevande (eller bergslevande) släkte som har lärt sig att överleva i Svartliden eller Trollbergen. Att då säga som spelare, "jag vill vara en magiker från Osthem men inte en vedun" är ju bara dumt. Om det finns en tanke med magiker i Osthem som skaparna och författarna vill förmedla så tycker jag att det finns en större poäng med att annama det de skriver och omfamna den värld de skapat. Inte att göra undantag, hitta på egna raser, yrken, länder osv. Det finns så mycket spännande som presenteras i böckerna så jag tycker att man kan försöka suga ut så mycket som möjligt av det innnan man gör dvärg-svärdsmagiker-thul-halvalf-från-en-ö-och-ett-land-som-ligger-en-årstid-sydväst-om-Trudvang. (Detta gäller en hel massa andra rollspel och det var denna fälla som Ereb Altor gick in i). :gremsmile:

Därför tycker jag att svärdsmagiker endast finns i Mittland.
 
Top