Nekromanti Sagan om ringen - fast i Mundana?!

Eagle

Swordsman
Hej!

Nu vill jag skriva på en episk kampanj som har samma storslagenhet som Sagan om ringen. Men hur lägger jag upp riktlinjerna för en sådan utan att det ska bli en rip off? Jag har en tendens att tänka alltför småskaligt. Samtidigt finns det ett dilemma. I böckernas värld kan några hobbitar utan krigserfarenhet (pippin, merry, frodo och sam) slåss mot ett troll och vinna. Hade hobbitarna gjorts om till speltermer i Eon så skulle de inte haft en chans. I böckernas värld behöver man inte slå tärningar för att se om man träffar, utan där kan david spöa goliat, men sånt händer inte i eon. Så att göra en episk kampanj med nyskapade rollpersoner kanske är meningslöst, för rollpersonerna kommer inte att överleva? Vad tror ni?

Gastono

Hero
Okej, först och främst så måste du arbeta på ditt problem att tänka småskaligt, du måste förstora allting :gremlaugh:
Titta på någonting episkt, tänk på sagan om ringen eller något och försök dra lite paralleller eller något sådant?
Läs igenom lite gamla moduler, det lär finns tonvis med saker som du kan använda, dra dig inte för att ta med någonting.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Mörkret och/eller helmslakten är saker som man kan utnyttja till en bra effekt? </font></td></tr></table>

Och strider... du kan ju alltid göra en magiker, en krigare, en bågskytt och så vidare men det kanske känns lite dumt.
Men du kan väl låta rollpersonerna ha möjlighet att fly eller så istället, så adrenalinet kommer från att ta sig undan istället för att döda motståndet?
Låt utmaningen vara att hålla sig borta från farligheter.
Sedan kan du ta med en SLP som är bra på att strida om du spelleder ett gäng misslor till exempel :gremlaugh:

Och hur skall du undvika rip-off känslan?
Ett enda svar, skapa något eget, kom på något unikt.
Låt det inte kretsa omkring en ring, varför ett föremål när det kan vara en plats?
Varför ett domedagsberg när det kan vara en magisk scroll.
Varför ett brödraskap då det kan vara ett gäng snubbar som var grannar?

Byt ut saker, tänk om och låt din egen inspiration flöda till fullo.
Kanske kom jag med någor intressant, hmm?

Lycka till!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det episka i Sagan om ringen är inte i första hand striderna (även om de är en viktig del), utan hur avgörande handlingen är för världens framtid. Det handlar verkligen om den slutliga uppgörelsen mellan det onda och det goda, och händelsernas utgång kommer bestämma om världen kommer att kastas under en evig skugga eller gå in i en ny guldålder. Det är det du ska ha som utgångspunkt när du skapar din kampanj. Du måste låta den kretsa kring händelser som är så storslagna som möjligt, och där spelarna hela tiden känner att deras handlingar har avgörande betydelse. För att göra det mindre offrippat räcker det antagligen med att du har någon annan handling än att den ond trollkarl/gud/halvgud/demon vill erövra världen och att det enda sättet att stoppa honom/henne är genom att förstöra den magiska prylen. Testa att utgå från ett mindre svartvitt scenario. Handlingen kan till exempel kretsa kring ett enormt krig som kanske kommer att bryta ut, men kan hindras om rollpersonerna handlar rätt, eller om upptäckande och kolonisering av en ny kontinent där flera mäktiga länder har intressen.

Angående stridandet så sysslar faktiskt inte hobbitarna med det vid speciellt många tillfällen. Det mesta stridandet sköts av Aragorn eller någon annan kompetent person. Den enkla lösningen är att låta äventyren ta så lång tid att rollpersonerna har en chans att utvecklas och bli skickliga, alternativt att öka förbättringshastigheten, eller att införa någon form av "hjältepoäng" som ger minst skickliga personer möjlighet att lyckas med riktigt svåra handlingar någon enstaka gång.

/tobias

GlueBall_UBBT

Warrior
Re: Sagan om ringen, Maybe spoiler.

Lätt. Rollpersonerna hittar den coloniska kejsarstaven. Nu ska de bara ta den till Colonan och kröna den nya kejsaren för att sedan kicka ass och erövra världen.

Problem, de hittar staven väster om Thalamur och måste passera dett land för att komma till Colonan. Inte särskilt roligt att vara jagad av Rakhori, maktgalna magiker och alla andra fanatiker som existerar.

Dräparna vill gärna ha staven, om de kan ta makten över ett imperium så kan de lättare spöa drakar.

Xinus inkarnater är smått intresserade. Tänk vad roligt att vara jagad av helmgastar istället för nazghûler. Inte roligt alls faktiskt.

Lycka till!

k7e9

Hero
Vad det gäller Merry, Pippin, Frodo och Sam i SoR... Så säger jag en sak att börja med... Ödestärningar, ödestärningar, ödestärningar... Det kan lösa en hel del av dilemmat för de få strider de är i...

De sysslar med så episka och stora saker att de nog får en hel del ödestärningar... Och när man som hobbit nedgör ett troll, kanske man får ödestärningar för att man lyckades med detta...

Sedan, Frodo har magiskt vapen så det kanske ger en bonus i ens chans att träffa... Lixom hans mithril brynja ger en brutal möjlighet att absorbera skada... Låt dem kanske när de snubblar in på det stora episka uppdraget få tillgång till en del häftiga saker som deras nära haft (som bilbo), det kan vara vapen, rustningar, magiska smycken, m.m.

Hög undvika, dessa små hobbitar springer ju lätt mellan benen på ett troll och andra stora slöa saker... Att undvika attacker är ett bra sätt att nedgöra fienden... Undviker man, så får man ofta en chans att ge igen senare... Och tillslut har man piskat ett troll...

Sedan som någon sa, att undvika striderna kan vara spännande i sig... Att smyga sig runt de onda trollen kan vara precis lika spännande som att faktist slåss med dem, kanske till ock med mer spännande... När man kryper fram i skydd av buskar och andra växter, hela tiden ser man trollen... Och plötsligt råkar man komma åt en torr gren och trollen ser upp och spanar omkring sig... Kallsvetten rinner och tillslut lugnar sig trollen och man kan krypa vidare...
Eller så blir man upptäckt och får fly för allt man är värd...

Var alltså med vid karaktärsskapandet och se till (mer eller mindre diskret) att de har åtminstånde hyfsad smyga och undvika...

Epiken ligger inte i heroiska stora strider där man är grymt överlägsen och kan spöa det ena och det andra... Det ligger i att påverka världen i stor skala... Rädda ett land från undergång, eller kanske till ock med hela världen till exempel...
Detta behöver inte göras genom stirder... Men man kan alltid krydda äventyret med strid, också...
Säg att rollpersonerna precis lyckats ta sig ifrån trollen och står och pustar ut... Så kommer det några vättar som de får slåss mot med andan i halsen... Då borde man kunna vinna striden!

För att inte göra en SoR rip-off, ändra på allt... Du förlägger det ju redan i mundana... Låt fantasin flöda... Läs i Legender & Hemligheter, där finns mycket som går att göra till episka kampanjer... Blanda in lite demoner, vandöda och liknande istället för orcher och onda trollkarar...Låt dem inte förstöra en ring, låt det kanske inte handla om att förstöra ett föremål alls.

Så för att sammanfatta hur jag tänker:
<ul type="square">
[*] Ödestärningar
[*] Magisk / välgjord utrustning, gärna gåvor från alver, nära vänner, och liknande. Hur de får dem beror ju på hur kampanjen ser ut, hur de får uppdraget och så.
[*] Undvika, både undvika strid... Och undvika attacker i strid.
[*] Storskaligt, rädda länder/världen och liknande.
[*] Ändra mycket för att få bort rip-off känslan...
[/list]
Hoppas det hjälper, lite iallafall... :gremlaugh:

Baldyr

Hero
no hero's journey

Mitt tips att helt enkelt strunta i den onödigaste av alla rollspelskonventioner, nämligen att man genererar mjäkiga rollfigurer i början av kampanjen. Det må vara ett välbeprövat sätt att spela rollspel på, inte minst Eon, men nu vill ju du faktiskt göra någonting lite annorlunda. Istället för att kampanjen handlar om hur "nyskapade" rollfigurer blir allt mer övermäktiga ju längre kampanjen lider (med eller utan en röd tråd eller metahandling) - även känt som Hero's Journey i rollspelssammanhang - så vill du alltså berätta en berättelse av storslagna proportioner.

Det är inte heller nödvändigt, men fullt möjligt och måhända även vettigt, att införa någon form av hjälteregler till Eon. Om ni ändå ska envisas med att spela just Eon (det finns ju många fler rollspel därute, vilka kan vara mer eller mindre lämpande för en sådan kampanj) så tycker jag gott att ni bara ska börja kampanjen med lite (eller mycket) mäktigare rollfigurer. Förbättring av rollfigurer behöver/bör inte heller vara det centrala i kampanjen, utan du kan gott lägga fokus på just ditt storslagna hjälteepos.

Jag har f ö publicerat riktlinjer till hur man skapar rollfigurer helt utan genereringsregler. De är förrvisso till universalrollspelet Omnimodus (som rekommenderas varmt) men baseras på riktlinjerna till mitt eget spelsystem. Det torde inte heller innebära några större problem att anpassa dem till Eon.

/Baldyr, f d Eon-spelledare

ripperdoc

Myrmidon
Caligo

Jag skrev och spellede en kampanj där ett par jargiska munkar av en händelse (eller av Ödet) dras in i en händelseutveckling som slutligen kom att handla om hela Mundanas framtid. Mycket episkt. Trots gott om inkonsekvenser och ojämnhet i handlingen (tvingades improvisera ganska mycket) blev det riktigt bra till slut. Kampanjen spelades under ett år (kanske ca 30 spelmöten) och de hann resa över hela världen och träffa många kända personligheter i Mundana.

Inledningen av kampanjen har krönikerats här (viss spoilervarning). Jag har aldrig skrivit ned kampanjen i publicerbart skick, men delar gärna med mig av vad jag har om du är intresserad.

Caligo är krönikan över de händelser som lett fram till ofattbarheten, det som profetiorna så tydligt sade men som då, när allting skedde, var gömt i förvirringens dimmor. Ack så oförståndiga vi var! Dessa krönikor berättar hur dagen blev till skymning, och de skrevs när solen slutligen flytt och natten är över oss alla.

/RipperDoc - önskar att han hade ork att lägga upp alla kampanjer som ligger och skräpar på disken

Aeon

Warrior
Re: Kejsarstaven, tråkig spoiler.

Men staven finns ju inte. Det var bara en träkäpp som nu har multnat. ref: L&H

Hjalle

Swashbuckler
Re: Kejsarstaven, tråkig spoiler.

Läs om, läs rätt. Detta står ingenstans. Det som står är att staven inte är magisk.

Och om det stått det... Vem bryr sig egentligen om vad som står i L&H? :gremsmirk:

-Hjalle, tusen miljoners miljarders demoner kommo flygande ur en mörk, mörk portal ur himlen. De tjöto. Och voro allmänt hobby-onda.