Nekromanti Sagan om Ringen kampanj?

Bolongo

Herr Doktor
Ja, men trådstartarens idé var ju inte "hur hade man kunnat få LOTRs handling genom en oscriptad praktik" utan "kan man ta ett färdigt script och göra ett äventyr av det".

Bifur

Veteran
Khan;n301135 said:
bland annat är de helt galna och slår läger på toppen av Amon Sûl.
Nu slår de ju faktiskt läger nedanför kullen, i en sänka där det är lä, de rekar bara toppen. Det är bara i filmen Aragorn tycker det är en bra idé att campa där.

Tolkienpodden är annars min stora favorit sedan jag hittade dem i våras. Har försökt hetsa dem att göra ett avsnitt om midgårdsspel, hoppas de nappar :).

erikt

Hero
Khan;n301135 said:
Nu vill jag vara lite avig och hålla emot så mycket jag bara kan. Jag ser inte Sagan om Ringen som en rälsad kampanj. Det är gott om förgreningar och ställen där det kunde gått annorlunda om RP gjort andra val.
Ja, jo. Problemet är ju bara att (enligt böckerna) det i nästan samtliga fall hade gått åt helvete om RP gjort andra val.

Khan

Kondottiär
Bifur;n301143 said:
Nu slår de ju faktiskt läger nedanför kullen, i en sänka där det är lä, de rekar bara toppen. Det är bara i filmen Aragorn tycker det är en bra idé att campa där.

Tolkienpodden är annars min stora favorit sedan jag hittade dem i våras. Har försökt hetsa dem att göra ett avsnitt om midgårdsspel, hoppas de nappar :).
Det är visserligen sant. Nu skäms jag lite.

Men podd = :)

erikt said:
Ja, jo. Problemet är ju bara att (enligt böckerna) det i nästan samtliga fall hade gått åt helvete om RP gjort andra val.
Jag upplever det som efterhandskonstruktioner när de redan gjort valen. När de sitter på Elronds rådslag är det lika mycket ett självmordsuppdrag att leta reda på världens sista drake som att gå rakt in i Mordor med ringen. Eller för den delen att köra fältslagstaktiken. Det är så nära omöjligt att det inte borde gå. Det hade gått att skriva in en "det går åt helvete om ni inte..." oavsett väg de valt.

Khan

Kondottiär
Bolongo;n301136 said:
Ja, men trådstartarens idé var ju inte "hur hade man kunnat få LOTRs handling genom en oscriptad praktik" utan "kan man ta ett färdigt script och göra ett äventyr av det".
Jag tror min tanke var att man kan få till det genom att just ta grundidén (Ringen/RP måste från hit till dit) och sedan låta spelarna bestämma resten av vägen dit. Det är fullt möjligt att de gjort samma val som de gjorde i boken/filmen eftersom det för det mesta gjordes smarta val, men de är ju inte alls tvingade.

Theo

Hero
Mer seriöst: The Great Pendragon Campaign är väl ett annat exempel, även om storyn den följer (dvs kung Arthurs regering) är ett hopkok på diverse förlagor. Där förväntas ju iofs spelarna inte spela Arthur & co själva utan ett par generationer "vanliga" (inledningsvis iaf) riddare. Men Arthursagorna är ju å andra sidan i många tappningar mer av en ensemble show.

erikt

Hero
Khan;n301148 said:
Jag upplever det som efterhandskonstruktioner när de redan gjort valen. När de sitter på Elronds rådslag är det lika mycket ett självmordsuppdrag att leta reda på världens sista drake som att gå rakt in i Mordor med ringen. Eller för den delen att köra fältslagstaktiken. Det är så nära omöjligt att det inte borde gå. Det hade gått att skriva in en "det går åt helvete om ni inte..." oavsett väg de valt.
Mmm. Fast redan långt innan Frodo börjat sin resa så berättar ju Gandalf för honom att det aldrig funnits någon drake med tillräckligt het eld för att kunna smälta Ringen.
Att använda ringen för att besegra Sauron på slagfältet är ett bra sätt att bli en ny mörk furste - om man skulle vinna vilket är rätt osannolikt med tanke på att Sauron har ungefär 10ggr så stor armé som alla andra tillsammans.
I längden kan ingen i Midgård (utom möjligen Tom Bombadil) motstå Ringens korrumperande effekt. Det är en av grundpelarna för berättelsen. Ändrar man det så blir det en helt annan berättelse.

anth

Vetefan
Henke;n301009 said:
Fast som skrevs ovan så borde det funka som sandlåda. Jämför med Granströms konfluxsvit så var det ju en bra sandlåda som blev böcker. Då borde väl böcker kunna bli bra sandlåda?
Varför skulle de det?

Antingen kör man sandlåda och då kommer spelet inte likna böckerna alls.
Eller så följer man böckerna och då kommer det bli så rälsat att spelledaren i princip naglar fast rollpersonerna vid rälsen.

Jag har väldigt svårt att se något annat än dessa två scenarier, men följer tråden för att se om någon kommer på någon annan lösning.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
anth;n301198 said:
Varför skulle de det?

Antingen kör man sandlåda och då kommer spelet inte likna böckerna alls.
Eller så följer man böckerna och då kommer det bli så rälsat att spelledaren i princip naglar fast rollpersonerna vid rälsen.

Jag har väldigt svårt att se något annat än dessa två scenarier, men följer tråden för att se om någon kommer på någon annan lösning.
Jag ser att man genom att lyfta in alla väsentliga element från en bok kan bygga en sandlåda. Nej, det går givetvis inte att styra handlingen i sandlådan utan att den blir rälsad, men man ger möjligheten för spelarna att lösa olika situationer på samma sätt som i boken, eller på ett helt annat sätt.

Jocke

Man med skägg
Det går ju ganska lätt att göra ett friformsscenario av Hamlet/Tangonätter typ där varje scen har en tydlig miljö, ett tydligt syfte och ett tydligt avslut. Då går det dessutom att se till att spelarna alltid får vara de för scenen intressantaste personerna.