Nekromanti Sagor på kassettband >> numera CD?

solvebring

Superhero
När jag var liten tyckte jag om att lyssna på sagor, på kassettband. Det var inte bara en uppläsare utan det var gjort med röstskådespelare, så att varje karaktär hade sin egen röst. Bland favoriterna hade jag Ture Sventon och Skattkammarön, och jag vill minnas att bland andra Bert Åke Varg var inblandad i de flesta av produktionerna – hans röst hade liksom förmåga att finnas med överallt.

Nå, jag har letat efter detta på CD men tycks inte kunna hitta något. Trots åtskilliga Google-försök. Någon som vet huruvida man förde vidare de här kassettbandningarna till CD eller inte? Vore guld att få tag i t.ex. den versionen av Skattkammarön så jag kunde föra arvet vidare till sonen som börjat lyssna på en massa sagor a la CD.

Storuggla

Champion
Jag googlade på Ture Sventon Ljudbok och fick detta som tredjeträff. Det finns några andra, som dock listas som "Slut hos förlaget" vilket betyder att det blir biblioteksletande eller något liknande. Bokus listar Skattkammarön som "tillfälligt slut", men sådant brukar sällan hindra lokala bibliotek. Bibliotek punkt se är nog din vän.

Storuggla, ingen dansar på kastanjetterna

solvebring

Superhero
Storuggla said:
Jag googlade på Ture Sventon Ljudbok och fick detta som tredjeträff. Det finns några andra, som dock listas som "Slut hos förlaget" vilket betyder att det blir biblioteksletande eller något liknande. Bokus listar Skattkammarön som "tillfälligt slut", men sådant brukar sällan hindra lokala bibliotek. Bibliotek punkt se är nog din vän.

Storuggla, ingen dansar på kastanjetterna
Problemet är det att jag just inte kan hitta några av de versioner som jag söker. Jag hittar dessa berättelser och sagor i ljudboksformat, ja, men i nya versioner med en uppläsare, inte så som jag söker dem – med flera röstskådespelare.

Kanske att man kan söka på produktionsbolaget? ... Minns inte vad det heter (hette?) med deras logo är (var?) månne en halvmåne eller en halvcirkel inuti en cirkel, eller något i den stilen. Någon vars klockor behagar ringa?

solvebring

Superhero
Cissi said:
Edit: Och visst har du köpt en bandare nyligen? :gremwink:
Japp! En gammal JVC:are a la 10:-, men bandaren var trasig. Radion fungerar dock ypperligt! =)

... Fast tja, en bandare kan man ju alltid komma över. Band suger dock i avseendet "smidigt" och "hållbart". Det är synd.

Cissi

Up to no good.
Men får du bara tag i bra band kan du väl lägga över på CD själv? Det kan väl inte vara så himla svårt? :gremsmile:

solvebring

Superhero
Cissi said:
Men får du bara tag i bra band kan du väl lägga över på CD själv? Det kan väl inte vara så himla svårt? :gremsmile:
Det är iof sant. Nej, det är inte svårt eller i sammanhanget egentligen speciellt dyrt, vad jag vet.