Nekromanti Sagostämning, Riotminds?

banan

Veteran
Jag tycker kapitelillustrationerna i DoD inte förmedlar någon vidare sagostämning. Ta t ex illustrationen till stridkapitlet på sid 53. Vansinniga demonhordar och kaosryttare hör väl inte hemma i John Bauers värld?
Vad tycker ni?

Maggan

Swordsman
Äsch, va faan... Det finns väll inga riktigt SAGOFULLA strider heller? Ska man förbjuda strid i DoD 6 tycker du då eller vad menas... /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

SoC

Veteran
vad är fel med det ???

SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Hasse

Hero
Du glömmer

att grundreglerna inte enbart är gjorda för Trudvang utan det är tänkt att man skall kunna använda dem till egna världar som inte alls har några likheter med trudvang om man så vill.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Maggan

Swordsman
Öööh?

Menar du vad det är för fel på att förbjuda strid i DoD eller?

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

banan

Veteran
Re: Öööh?

Nej, självklart tycker jag att även strid hör hemma i DoD6 men kapitelillustrationerna(och det gäller inte bara stridskapitlet) är inte så sagomässiga. Istället för den fåniga, och förövrigt fula, stridsillustrationen hade jag hellre sett en tapper riddare i en dramatisk kamp mot en drake eller liknande "klassiskt" sagoväsen.
Bergtings illustrationer är mer lämpade för den här typen av produkter.

ceralion

Veteran
Drakar och godhjärtade troll [lite OT]

Men alltså... drakar i Bauers värld? Jag är inte så väldans påläst, men Bauers värld bestod väll mest av troll.. det som inte RM tagit vara på är att trollen i Bauers sagor faktiskt var godhjärtade.

ceralion

// carpe noxem - fånga natten //

Krille

Super Moderator
Inspiration och inspiration

"Men alltså... drakar i Bauers värld? Jag är inte så väldans påläst, men Bauers värld bestod väll mest av troll.. det som inte RM tagit vara på är att trollen i Bauers sagor faktiskt var godhjärtade."

Snarare, du har tagit för hårt på Bauers värld. RiotMinds har inspirerats av John Bauers illustrationer. Det är inte synonymt med att Trudvang är samma värld som John Bauer illustrerat.

Själv har jag till exempel inspirerats av Usagi Yojimbo när jag skrev (skriver, egentligen) min egen Eon-spelvärld, Skymningshem. Inte faen hittar man japanska samurajkaniner i Skymningshem för det. Istället finns det en viss stämning i Stan Sakais samurajhistorier - en liten bit japansk historia och folklore som skildras med kärlek och värme. Det är stämningen, temat och berättartekniken som jag har inspirerats av, inte specifika artefakter eller animorfa huvudpersoner. Jag har även, i samma spelvärld, inspirerats av Star Wars. Trots detta hittar man inte några X-vingar eller ljusvärjor. Däremot hittar man en hel del av mysticism till viss del liknande Kraften i spelvärldens magi.

Så när RiotMinds inspireras av John Bauer så verkar det mer vara stämningen av stora och mystiska urskogar à la Kolmården och Tiveden som de är ute efter, inte stora troll med flugsvampar som tittar på nakna prepubertala prinsessor som sover i mossen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
Håller med Krille (tillägg)

Inspirationen kommer även från den nordiska mytologin...och där hittar du både alver, dvärgar och drakar m.m.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Re:

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inspirationen kommer även från den nordiska mytologin...och där hittar du både alver, dvärgar och drakar m.m.
<p><hr></blockquote><p>... finns det verkligen det?

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Archer

Swashbuckler
Re: Inspiration och inspiration

"Så när RiotMinds inspireras av John Bauer så verkar det mer vara stämningen av stora och mystiska urskogar à la Kolmården och Tiveden som de är ute efter, inte stora troll med flugsvampar som tittar på nakna prepubertala prinsessor som sover i mossen. "'

Ett besök till Tivedens skogar är att rekommendera för den som vill få lite "urskogs" stämning. Besök då också gärna nationalparken.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Staffan

Myrmidon
Re:

Jupp. Inte nödvändigtvis i samma form som i DoD, men de finns där dock.

Dvärgarna smider allehanda prylar åt vasarna.
Det finns en drake som heter Nidhögg som gnager på en av Yggdrasils rötter.
Det finns andra drakar, som t ex Fafnir (som dräps av Sigurd Fafnirsbane, med i Eddan har jag för mig).
Alver har jag lite svårare att komma på... "älvfolk" finns väl, men kanske inte direkt alver.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Bergting

Warrior
Bauertips

Eftersom jag inte kan hålla tyst i sånda här sammanhang måste jag komma med lite lästips för den som vill se mer av Bauers bilder.

T ex:

Guldslottet (drakar)
Fädernas Gudasaga (praktverk om nordisk mytologi)

Tyvärr så är ju själva berättelserna rätt öken (utom Fädernas gudasaga), men det är ju bilderna man kommer ihåg. En av Bauers samtida konstnärer som tål att kollas upp är Arthur Rackham. Det finns massor av material på nätet. Även Edmund Dulac. Definitivt rätt stämning för DOD6.

/Peter

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det vore nog lite trist...

...om man bara fick ha med Bauerska monster i regelboken.

"Kapitel 12 Monster

Vi inleder med en lista över alla monster som finns i Drakar och Demoner.

1. Troll

Detta monster kan vara dina motståndare eller medhjälpare i olika äventyr. Förutom troll finns det inga monster i Drakar och Demoner."

:)

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

ceralion

Veteran

Jo, jag förstår vad alla menar och jag håller med. Det intressanta var bara att alla diskussioner under den senaste tiden rörande t.ex. varför orcer kommit att heta troll inte har tagit upp det faktum jag nyligt skrev. Men det är ju en annan historia. Huvudsaken är ju att man har roligt.

ceralion

// carpe noxem - fånga natten //

Rosen

Myrmidon

<I>Det intressanta var bara att alla diskussioner under den senaste tiden rörande t.ex. varför orcer kommit att heta troll inte har tagit upp det faktum jag nyligt skrev.</I>

De brukar ta upp att det ska vara sagostämning; John Bauer kanske tas upp som exempel, men han är inte det centrala i frågan.

Dessutom, ska man vara petig så är Bauer en sekelskifteskonstnär - han är mer samtida med Elsa Beskow (tant Grön, tant Brun, tant Gredelin et.al.) än med ursvenska folksagor.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Öööh?

<I>kapitelillustrationerna(och det gäller inte bara stridskapitlet) är inte så sagomässiga.</I>

Håller iofs med; jag tyckte de hade helt fel stämning för spelet - de ser snarare ut att vara gjorda för ett spel med Warhammer/MC/Chronopia-stuk.

Å andra sidan är ju MC:s gamle bautarustningsartist Bonner med också, och ingen brukar klaga på honom. (-:

--
Åke

Staffan

Myrmidon
Re:

Hade för mig det, men kunde inte komma på några exempel.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather