De spelen är som man säger inom musik "Crossover" alltså ingetdera och båda.
Med tanke på att rollspelen började i konfliktspelen så känns crossover som fel ord... Retro?
Har du testat att använda figurer, utan regler för förflyttning och sånt (helst ska enbart spelledaren flytta figurerna), bara som ren visualisering? Det kan faktiskt funka rätt bra för att ge närvarokänsla, just för att hjärnan trots allt är en ganska visuell grej. Man behöver inte lägga tankemöda på att förstå var folk är eller hur det ser ut, utan kan koncentrera sig på handlingen.
För många år sedan så råkade någon i spelgruppen ha en låda modelljärnvägsträd och lite plastsoldater, vilka vi satte upp på pingisbordet vi spelade med när vi råkade vara i en stridssituation i skog. Det är ganska svårt att känna sig som i en skog när man sitter runt ett pingisbord i ett garage, men bara det faktum att man faktiskt hade en packe träd framför sig på bordet gjorde stor skillnad! Man såg träd och hjärnan växlade in på skogs-spåret.
Jag förstår inte riktigt varför figurer som stämningshöjare är så tabu, samtidigt som folk sitter med stearinljus, nedsläckt, rökelse, musik, props, handouts, karaktärsbild på karaktärsbladet och så vidare. Som jag ser det så är det bara en variant på samma tema.
Jag misstänker att slaggandet av figurer är ren snobbism. Det anses inte fint, inte fantasifullt, omodernt, otrendigt, nördigt och så vidare. Rätt använda kan de dock funka jättebra i vissa lägen.
Man kan dessutom använda dem på andra sätt.
Sätt en figur (lämpligen lite större pappersfigur) som föreställer karaktären framför varje spelare. Det gör det lättare för spelarna att se karaktären istället för spelaren och det gör det lättare att komma ihåg de andras karaktärer och namn (under förutsättning att namnen finns med på figuren såklart).
Man kan också använde figurer i system där man gör saker i initiativordning eller liknande för att hålla reda på ordningen genom att ställa figurer på rad. Lite roligare och tydligare än en del andra metoder.
Tänk på möjligheterna, inte bara problemen.