I helgen spelade vi en kort kampanj i @wilpers Kadettspelet (engelsk titel "The Academy"). Det är ju ett skitbra spel, ju! Tyckte mycket om det. Vi spelade en militärakademi i Italien på 1920-talet, med stegrande fascism. Blev en riktigt fin berättelse, och mycket i mekaniken var riktigt snyggt och passade temat otroligt bra.
I spelet finns det ett "mörkt hot" som ligger i bakgrunden och som rollpersonerna ska bekämpa. Jag fattar att det är ett Harry Potter-spel från början och att det därför finns en Voldemort-mekanism, men hela mörka hotet-grejen kändes lite påklistrad och onödig. Vi glömde bort den lite då och då och mest påminde om hotet i något brev här och där, innan det blev slutspel och det hela avgjordes. Men mest kändes det som en distraktion från vad spelet handlade om. Jag har lite samma åsikt om Okult, som jag också tyckte mycket om, men där det också skulle finnas ett mörkt hot som låg i bakgrunden, och jag tror att jag hellre hade skippat den biten. I Kadettspelet känns det dock lättare att helt sonika skära bort det mörka hotet och använda slutspelsmekanismen för hur det går för rollpersonen, istället.
Jag får lite samma känsla av detta som jag får av övernaturligheter i många rollspel. Att man tvunget måste klistra på en Gandalf på alla genrer för att det ska bli ett rollspel av det. Som malströmmen i Apocalypse World, eller psimutanterna i Mutant. Jag får lite känslan av att man har med det för att det är någon sorts förutsättning att det måste finnas där, snarare än för att det faktiskt gör spelet bättre. Får lite samma känsla av de mörka hoten i Okult och Kadettspelet. Att man inte kan göra ett spel som bara handlar om människor, deras uppväxt, deras relationer och problem, utan att man måste ha en Voldemort för att det ska bli ett rollspel av det. Och jag tycker att resultatet blir ett likriktande av rollspelen, eftersom man lägger till saker som alla andra rollspel redan har. Mörka hot och magi finns ju i varenda dussinrollspel, så det är ju mer intressant och unikt att ha rollspel som saknar dessa saker, än att ha med dem, tycker jag.
Som sagt, jag tycker att både Okult och Kadettspelet är skitbra spel, även med det mörka hotet, och jag gillar ju (numera) även AW. Men det har väckt de här tankarna. Har ni fått samma känsla av något rollspel? Att man har lagt till grejer i det bara för att det ska vara där, utan att det egentligen gör någon nytta eller passar in, och i processen gör spelet mindre speciellt och mer som alla andra spel?
I spelet finns det ett "mörkt hot" som ligger i bakgrunden och som rollpersonerna ska bekämpa. Jag fattar att det är ett Harry Potter-spel från början och att det därför finns en Voldemort-mekanism, men hela mörka hotet-grejen kändes lite påklistrad och onödig. Vi glömde bort den lite då och då och mest påminde om hotet i något brev här och där, innan det blev slutspel och det hela avgjordes. Men mest kändes det som en distraktion från vad spelet handlade om. Jag har lite samma åsikt om Okult, som jag också tyckte mycket om, men där det också skulle finnas ett mörkt hot som låg i bakgrunden, och jag tror att jag hellre hade skippat den biten. I Kadettspelet känns det dock lättare att helt sonika skära bort det mörka hotet och använda slutspelsmekanismen för hur det går för rollpersonen, istället.
Jag får lite samma känsla av detta som jag får av övernaturligheter i många rollspel. Att man tvunget måste klistra på en Gandalf på alla genrer för att det ska bli ett rollspel av det. Som malströmmen i Apocalypse World, eller psimutanterna i Mutant. Jag får lite känslan av att man har med det för att det är någon sorts förutsättning att det måste finnas där, snarare än för att det faktiskt gör spelet bättre. Får lite samma känsla av de mörka hoten i Okult och Kadettspelet. Att man inte kan göra ett spel som bara handlar om människor, deras uppväxt, deras relationer och problem, utan att man måste ha en Voldemort för att det ska bli ett rollspel av det. Och jag tycker att resultatet blir ett likriktande av rollspelen, eftersom man lägger till saker som alla andra rollspel redan har. Mörka hot och magi finns ju i varenda dussinrollspel, så det är ju mer intressant och unikt att ha rollspel som saknar dessa saker, än att ha med dem, tycker jag.
Som sagt, jag tycker att både Okult och Kadettspelet är skitbra spel, även med det mörka hotet, och jag gillar ju (numera) även AW. Men det har väckt de här tankarna. Har ni fått samma känsla av något rollspel? Att man har lagt till grejer i det bara för att det ska vara där, utan att det egentligen gör någon nytta eller passar in, och i processen gör spelet mindre speciellt och mer som alla andra spel?
Last edited: