Nekromanti Saker som poopar:

Rising

Vila i frid
Man kommer tillbaka från semestern, sätter sig vid datorn, häller upp en kall pilsner och knaprar lite på några tortillachips. Sedan loggar man in på wrnu för att se hur många nya intressanta trådar det skrivits sedan man sist var inne, och man börjar förbereda sig på en lång kvälls forumerande... och ser att typ det enda vettiga är ett solospelsinlägg från Feuflux. Nu kan jag dock inte klaga på avsaknaden av intressanta inlägg, för jag hade ju inget själv att skriva som var så där himla intressant, men liksom... Passiva satser? Då har man grävt djupt i högen med inläggsidéer. Vi klagar ofta på en och samma saker om och om igen, men jag tror att det skymmer sikten för alla nya saker det har kommit som vi borde klaga på istället.

Så... Här kommer en lista på saker som jag tycker att alldeles för få människor klagar över. Jag tror t.om att de tas upp för första gången här:

Det är ju bara din subjektiva åsikt
Alla värdesatser är faktiskt subjektiva åsikter. Att exempelvis säga "det är fel att ljuga" är faktiskt bara ett annat sätt att säga "jag tycker det är fel att ljuga", för det är ju knappast någon form av logisk sanning att påstå att det är fel att ljuga om man inte kan komma fram till det genom ett oklanderligt resonemang.

Så egentligen är alla satser i stil med "den här filmen är dålig", "det här rollspelet suger", "storytelling är värdelöst" osv helt okej. Som forumit bör man visserligen tänka sig för vad man egentligen hoppas uppnå med ens inlägg, och då kan det vara klokt att motivera sina åsikter eller sätta dem i något större perspektiv så att ens inlägg blir vettiga att läsa för andra människor, men det är inte fel att uttrycka sig på det viset i förbigående medan man försöker få fram någon synpunkt.

På det här forumet sägs det ofta att "du skall inte uttrycka dig som om dina åsikter vore objektiv fakta", men tänk igenom det uttalandet ordentligt. Vad är inte det uttalandet, om inte en subjektiv åsikt som uttryckts som om det vore objektiv fakta? Man skulle lika gärna kunna kontra och säga "app app! Du menade väl att du inte tycker att man ska uttrycka sig på det viset? För det är ju bara din åsikt!"

Undvikandet av rollspelsprat
Det finns vissa forumiter som jag tror att jag aldrig har läst något egentligt rollspelsanknytet ifrån. Det kan visserligen ytligt se ut som om inläggen har med rollspel att göra, men i själva verket så är det bara ursäkter för att få sina politiska, kulturella eller historiska intressen bekräftade alt. ventilerade. Såsom att fråga om vilka historiska personer man använt i rollspelsäventyr eller genom att gå in och kommentera/fråga om saker i vetenskapliga trådar som helt omöjligtvis kan ha någon rollspelsmässig konsekvens under en spelsession.

Nu är visserligen den där formen av bekräftande helt naturlig. Barn gråter fastän det inte gör ont för att se om föräldrarna kommer och plåstrar om dem, bonniga ungdomar säger "hö hö, vem av de där tjejerna skulle du vilja ligga med?" "alla tre" "Jag med, hö hö" i en sorts meningslös ritual för att bekräfta varandra och öka sammanhållningen, och jag antar att nördiga akademiker också borde få ha rätten att skriva helt poänglösa inlägg bara för att få sina åsikter returnerade likt bumeranger. Men det är jobbigt som fan att läsa, eftersom inga frågor ställs som inläggsförfattaren egentligen har någon nytta av att få besvarade.

Jag tycker det är lite fult att låtsas vara intresserad över något när man egentligen bara vill ha ett handjobb åt ens flockbeteende. Så skär av det, så låter jag bli att skriva "åh, jag hade en så bra idé i duschen och nu vill jag ha beröm"-inlägg. Vore inte det en bra deal?

Inga ord betyder något!
Inget spel kan vara "realistiskt" om det inte har regler för alla naturlagar som finns i hela universum.
Inget spel kan vara "nydanande" om det finns en enda tillstymmelse till igenkänning från andra verk.
Inget spel kan vara bla bla bla eftersom det inte går att vara bla bla bla.

Jag har till och med sett att ingenting kan vara "objektivt" eller "historiskt" för att alla föreställningar och tankar måste filtreras genom någon människas personliga åskådning.

Vore det inte ärligare om forumsystemet kunde på automatisk vis ändra alla sådana fraser och byta ut dem mot "jag vet inte hur jag ska svara på det du just skrev, men eftersom jag är rätt kinkig och inte vågar visa att jag har fel så skulle jag vilja avsluta hela diskussionen på ett sådant sätt att ingen mer kan skriva något i tråden."

För det är det man gör med sådana fraser. Det är knappast argumentation, det är bara rent och skärt omöjliggörande. Man försöker omöjliggöra en diskussion helt och hållet istället för att nå fram till någon slutsats. En del diskussioner borde visserligen avslutas med ett omöjliggörande, det gäller sådana som handlar om rent poänglösa ämnen eller sådana där alla skribenter har helt olika utgångspunkt och pratar om olika saker. Men man kan inte omöjliggöra diskussioner mitt i på det där viset, bara för att verka märkvärdig.

Det leder mig in på nästa punkt:

De korta, märkvärdiga svaren
Ymir skrev någon gång ett inlägg om hur olika karaktärer i hans kampanj skulle svara på frågan "vad är magi?" Det var ett finurligt inlägg, och en av karaktärerna skrev svaret "Världen". Om den där karaktären hade varit en forumit här på wrnu så hade jag hatat honom. För det där är ett rent bogussvar som man bara häver ur sig om man vill verka märkvärdig. Jag kan föreställa mig att Ymirs karaktär var just en sådan jobbig typ, så hans inlägg var ju klockrent för att illustrera hur en sådan fåfäng person kunde uttrycka sig.

Men det skulle suga att ha honom på forumet. Märkvärdiga svar är ungefär som att citera kändisar eller referera till böcker som man tycker att alla andra borde läsa för att förstå vad det är man vill ha sagt. De är snoffsiga sätt att säga "jag är ett stort fett pulver som är dum i huvudet". Om man inte skriver något som kan angripas, motbevisas eller användas i ett exempel för att visa hur absurdt ens slutsats är, då har man inte skrivit något vettigt överhuvudtaget. Korta, märkvärdiga inlägg är av den sorten. De är bara bogus, oavsett hur fint de än kan låta.

---

Så, nu har jag avreagerat mig. Har ni några nya saker att klaga på som inte jag sett tidigare? Kanske begår jag något korkat fel som jag borde ändra på?

Troberg

Sinister eater
Så, nu har jag avreagerat mig. Har ni några nya saker att klaga på som inte jag sett tidigare?
Japp. Egentligen en släkting till

Det är ju bara din subjektiva åsikt
fast från andra hållet. Jag kallar den:

Din subjektiva åsikt är fel för den stämmer inte med min subjektiva åsikt

Jag irriterar mig på när man bemöter kritik mot tex en spelvärld eller ett spelsystem med "Du ska inte klaga för vi har kul när vi spelar så". På vilket sätt hjälper det mig, jag har inte kul när jag spelar så och vill ha råd för att lösa problemet och få kul. Att andra har kul hjälper inte mig ett dugg.

Licenser är oviktiga

En irriterande sak är när folk inte accepterar diskussion kring olika licensers egenskaper. Licenser är inte huggna i sten, de kan och bör kontinuerligt utvärderas och förbättras. De är en så viktig del av spelupplevelsen att man inte kan ignorera dem.

Baiting

När man skriver inlägg som uppenbart är för att irritera en specifik person, ungefär som när jag frågar Herr Nils vilket som är bäst, ninjasvärd eller lasersvärd. Vill man bara ordfajtas kan man gå till "The Argument Clinic" (det var väl så det hette i sketchen) och betala för det.

Chatskadat språk

Jag har full förståelse för att inte alla skriver lika bra, men det finns många som skriver som en full utter med boxhandskar bara för att de är för lata för att använda shift, punkt och radbrytningar och där stavningen är usel för att de inte tar sig tid att kolla vad de skriver. Det är inte direkt så att man blir sugen på att läsa sådana inlägg.

Däremot håller jag inte med om:

Undvikandet av rollspelsprat
Jag hittar ofta intressanta guldkorn på de där utflykterna som man kan använda. Man kanske inte använder det direkt, men det finns en del intressanta saker i de där rent allmänbildande trådarna. Jag fick exempelvis mycket inspiration i metallurgitråden.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bara så ni vet det...

Rätt ofta händer det att någon person plötsligt kliver in i en diskussion som kanske handlar om något element i ett enskilt rollspel -någon ber kanske om hjälp eller så handlar det om någon ny produkt- och i princip säger "Bara så ni vet det grabbar så verkar ert lilla rollspel fortfarande rätt uselt i mina ögon.". Jag kan acceptera om någon har kritik eller ändringsförslag när det gäller det ämne som tråden behandlar, men att bara valsa in och skriva någon kort rad för att alla ska förstå att personen ifråga fortfarande ogillar rollspelet är dåligt. Riktigt dåligt.

Folk som missförstår med flit

Trådar som enbart sväller upp för att någon i tråden inte fattar vad man skriver oavsett hur tydligt och ofta man uttrycker det. Mestadels slutar tråden med att man själv inte orkar förklara sig ytterligare en gång till och ens meningsmotståndare tror därför att man sitter inne med helt andra åsikter än vad man faktiskt har. Detta har i sin tur en tendens att ge upphov till fler förvirrade inlägg och trådar.

Jag nämner inga exempel, men ovan nämnda fenomen har visat sig ett antal gånger de senaste veckorna.

Något annat som är irriterande är folk som tycks tro att wrnu enbart är till för att erbjuda dem underhållning och inget annat. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Något annat som är irriterande är folk som tycks tro att wrnu enbart är till för att erbjuda dem underhållning och inget annat.
Kan du förtydliga? Nog fanken är det väl meningen att forumet ska förse medlemmarna med underhållande diskussioner? Missar jag vad du syftar på?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Kan du förtydliga? Nog fanken är det väl meningen att forumet ska förse medlemmarna med underhållande diskussioner? Missar jag vad du syftar på?"

Vad är du för en tråkmåns? Det var naturligtvis en pik riktad mot en viss Herr Rising som återvände hit efter en tids frånvaro och förväntade sig att bli underhållen. Fattar du? :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Korta, märkvärdiga svar [In game]

Ymir skrev någon gång ett inlägg om hur olika karaktärer i hans kampanj skulle svara på frågan "vad är magi?" Det var ett finurligt inlägg, och en av karaktärerna skrev svaret "Världen". Om den där karaktären hade varit en forumit här på wrnu så hade jag hatat honom. För det där är ett rent bogussvar som man bara häver ur sig om man vill verka märkvärdig. Jag kan föreställa mig att Ymirs karaktär var just en sådan jobbig typ, så hans inlägg var ju klockrent för att illustrera hur en sådan fåfäng person kunde uttrycka sig.
Eller så råkar man, som i det här fallet, helt enkelt bara vara en tiotusentals år gammal superentitet (läs: drake) med en så snuskigt hög insikt i ämnet att det var det enda enkla sättet man ansågs sig kunna förmedla den till puny mortals på? :gremsmirk:

Sedan är Verduhrakh dessutom fåfäng, jobbig och dryg, men det är inte så många som är i position att klandra honom.

- Ymir, redogör

Johan K

Gammal & dryg
Så, nu har jag avreagerat mig. Har ni några nya saker att klaga på som inte jag sett tidigare? Kanske begår jag något korkat fel som jag borde ändra på?
Tjaa, nya & nya saker...
Skulle ju vara trevligt om man inte gnällde SÅ mycket på alla nygammla saker som poppar upp inimellanåt, av nya användare... Det är väll bara att bita ihop & jkomam igen antar jag..

Rising

Vila i frid
Re: Korta, märkvärdiga svar [In game]

Eller så råkar man, som i det här fallet, helt enkelt bara vara en tiotusentals år gammal superentitet (läs: drake)
Ja, jag hade för mig att det var en drake som sade det där, och jag tyckte att citatet passade (min bild av) drakar fullt ut. Det skulle ha passat någon riktigt gammal alv också, gissar jag. Jag tror iaf att en sådan där drake skulle vara skittråkig att ha på forumet. De skulle bara mästra och vässa, och vara allmänt drygjobbiga.

Så, man ska inte vara en drake på forumet. (Kul pik åt en viss forumsanvändares titel)

/Rising
som gillade Ymirs magi-inlägg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vem är "drake"?

Hej!

Vem är "drake" nuförtiden? Lite nyfiken på vem som plockade upp den handsken efter att Dante blev... nått annat. Han var i alla fall "drake" ett tag.

M.

Bunny

Crazy like a fool
Bla bla bla. Ett typiskt Risinginlägg, trots att jag försöker undvika att placera personer i olika fack. Jag har egentligen inget emot att läsa igenom det hela - du har en förmåga att få med lite humor för att få det hela uthärdligt. Jag menar - "Jag tycker det är lite fult att låtsas vara intresserad över något när man egentligen bara vill ha ett handjobb åt ens flockbeteende" är ju uttryckt på ett sätt som både är provokativt och humoristiskt. Jag gillar sånt.

Men sedan undrar jag om du inte egentligen sysslar med tom retorik. Du har ju gjort det förut. Den här tråden är ett bevis för det. Vart vill du komma med allt det här? Vad ska vi göra med dina observationer? I likhet med Johnnys inlägg här så blir det för många jävla regler och förhållningssätt. För hur fasen är det annars tänkt att vi ska lägga undan våra handjobb och vårt flockbeteende? Går det över huvud taget, eller raljerar du bara för att du tror att du var den som upptäkte det först? ("Jag tror t.om att de tas upp för första gången här" - pff...)

Nä, när det gäller regler och förhållningssätt och sådant så är min förhoppning endast att vi forumiter har vett nog att bete oss schysst, kamratligt och kan hålla en vettig ton. Då undviker man att sådana som jag kommer och klankar ner på dåligt beteende hela tiden.

Det är en community det här, ingen anstalt. Det känns som om vissa moderatorer samt hobbyvarianten av dessa ser regler och plikt som något att dölja sig bakom mer än någonting annat. Att resonera som att "det är inte mitt fel att jag beter mig dumt, det står så i reglerna att jag får bete mig dumt just nu" förstår jag inte hur flera av de mer vuxna personerna på forumet understår sig att göra. Kan vi inte bara slappa, visa omdöme från fall till fall och sluta hävda att man måste sätta sig igenom en hel massa regler, kunna greppa vad "nätetikett" är för något samt att hela tiden ha en uppfattning om vad som snackats om tidigare. Själv har jag nog bara en klar uppfattning om det sista, men det är ju bara för att jag är så jävla etablerad redan.

Så min uppfattning är att vad du klagar på, Rising, det är poopigt - det kan man egentligen inte göra någonting konkret av. Istället skulle jag uppskatta om färre reglerar, som Johnny tidigare, eller intellektualiserar, som du, och kommer fram till att det skulle vara ganska fett med ett ställe som istället lutar åt att "bara vara". Sweetness.

Rising

Vila i frid
Din mamma [OT]

Vem är "drake" nuförtiden? Lite nyfiken på vem som plockade upp den handsken efter att Dante blev... nått annat.
Aha, jag trodde han var det fortfarande. Okej, mina damer och herrar; Johan Rising är nu officiellt en fåne. Han vet inte vad han pratar om.

/Riz
orkar inte hålla reda på alla titlar. Jag slutade titta på dem sedan Troberg började byta titel varenda vecka. Vad är han nu, förresten? Ärke-ärke-ärke-gud?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du är så söt när du rodnar

Hmmm, fett imponerad på att du mindes hans titel. De enda titlar jag minns nån har eller har haft är "demon", "d&d fanboy", "d20 fanboy", och "grisodlare". Och jag har haft tre av dem. :gremlaugh:

M.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Hum hum

Kortversionen:

Du kommer hem från semestern och har lite distans till det du brukar göra när det inte är semester:

* Det vore skoj med mer konstruktiva, rollspelsinriktade inlägg.

* Icke konstruktivt bråk undanbedes. Försök inte verka som att det finns objektiva svar och sanningar i flamewar.

* Vi är mänskliga nog att se det här som någon slags plats för att sitta och babbla med sådana som har mycket gemensamt, bara för babblandets skull. Det är inte OK att hålla på så, men om vi slutar med det, kommer Risings sprudlande rollspelsmakarinlägg att tas ifrån oss av ren princip.

* Om man håller käften istället för att blockera för varandra (eller ännu bättre - ger input till ett ämne för att det ska kunna bli en diskussion) blir det bättre stämning, mindre bråk och mer diskussion här på forumet.

* Citera inte Truffaut-filmer för att glänsa eller för att komma upp till en viss social nivå. Håll er till saken och låt alla vara med. Har ni inget att säga kan ni knipa käft.

Tja, Rising, jag förstår precis vad du säger. Jag håller med om en hel del, fast jag måste ju på samma gång poängtera att jag inte känner mig lika upprörd, och att jag trivs ganska så djävla bra här på wrnu. För det mesta.

Zap, också att betrakta som tillbaka från semester

Tillägg #1: Fan vad du babblar.
Tillägg #2: Jag gillar raffinerat språkbruk och din provokativa, bildade humor.

Rising

Vila i frid
Varför jag skriver som jag gör:

Nä, jag vill inte ha en massa fler regler. Det är inte därför jag skriver den här typen av inlägg. Nu ska jag berätta varför jag skriver sådana här inlägg.

Jag stör mig lite på masshypnos. Det händer jätteofta på forumet, och det händer jätteofta i verkligheten också. Någon säger något som låter bra; typ "jag tycker att man ska stå för vad man säger" och sedan håller alla med om det och klappar varandra i ryggen. Vi har haft liknande saker på forumet; typ fisktankar, att spela för att ha kul, att man inte ska uttrycka sina subjektiva åsikter som om de vore objektiva sanningar, osv.

När alla tycker något om en sak, då uppstår masshypnos och folk tappar självdistansen. Det här med att "stå för vad man säger" är ett typiskt sådant ideal som visserligen låter bra, men som i själva verket ofta leder till tjurskallighet och elakhet när man slutar ifrågasätta det. Folk liksom belönar sig själva; när de sagt hemska saker och vägrar ändra sig fastän de märkt att de sårar andra människor så säger de "jamen jag är iaf ärlig och uppriktig, jag står för vad jag säger!" Det är mycket bättre om man belyser båda sidor av ställningstagandet: Att det ibland kan vara bra att vara principfast, men att det lika ofta kan vara bra att vara ödmjuk, föränderlig och att inte alltid ventilera ens åsikter. Om en människa kan se båda sidor av ett mynt på det där viset, då har hon nämligen ett val, varpå det blir svårare för henne att rättfärdiga missunsamt och själviskt beteende. (Här på forumet brukar det lyckligtvis inte gå så långt, men självupptaget och självförhärligande beteende ser man ofta. Inte minst från mig)

Så: När alla prisar trovärdiga, detaljerade, sammanhållna världar, då går jag mot strömmen och pekar på bristerna hos dockskåpsfantasyn i jämförelse med mer symboliska och sagolika världar. När alla säger att man ska ha så opartiska och transparenta regelverk som möjligt så visar jag istället hur spännande det kan vara med ovisshet och dolda slag. När alla pratar om att olika raser bara är barnsligt så lyfter jag istället fram hur passande de kan vara för rollspelmediet. Osv. Inte för att jag har rätt, utan för att det sällan finns något "rätt".

Lyfter man fram båda sidor av något så gör man alla en tjänst. För när man bara ser ena sidan av något, så finns det inget som hindrar en från att vara oresonlig, och oresonliga människor blir alltid förr eller senare äckliga. Jag har skrivit många äckliga saker på det här forumet, så jag vet.

Man blir dum av ideal, också. Ett bra exempel på det får jag (det här stycket behöver ingen läsa, jag raljerar bara) varje gång jag säger att jag inte röstar, eftersom jag inte tror på dagens form av demokrati. Hur långt jag än har förklarat hur jag resonerar så kommer alltid någon dumskalle och säger "jamen om alla skulle tänka så, då skulle ju ingen rösta!". Vad jag gör är ju inte att låta bli att rösta i största allmänhet, utan vad jag gör är att ifrågasätta dagens röstsystem och inställningen till dagens demokrati (såsom människor som röstar på sitt parti i ur och skur (såsom om de vore fotbollssupportrar), folk som röstar på det parti som företräder deras samhällsklass (istället för deras åsikter), och folk som röstar på det näst största partiet så fort som de vill ha lite förändring (utan att bilda sig om vilka förändringar de egentligen förespråkar)) Om alla nu skulle göra vad jag gör; att ifrågasätta idealet "demokrati" såsom det ser ut idag, då skulle inte alla människor hux flux sluta rösta. Däremot skulle ingen rösta av slentrian eller på helt idiotiska grunder.

Vid det här laget brukar folk säga "jamen du kan ju rösta blankt" och då avfärdar jag dem nästan som hjärndöda zombier bortom räddning. Så går det när man vårdar ett ideal istället för att ifrågasätta och tänka själv. Man blir så ensidig, korkad och inskränkt att man inte ens kan dra någorlunda rationella slutsatser.

Titta gärna på några av mina gamla inlägg om hur mycket bättre friform är än "yatzy-rollspel" så får du se en dumskalle som knappt ens kan följa någorlunda logiska resonemang.

Så: Det är bra att punktera masshypnos. Här hittade jag två typiska verktyg för att sprida åsikter som jag tycker var farligt nära att bli upphöjda till ideal i sig själva: Det där med det objektiva-subjektiva och det där med de korta, märkvärdiga svaren. Jag tycker förstås att folk kan fortsätta skriva sådana saker om de nu gillar det (Krille är exempelvis väldigt bra på att skriva korta, märkvärdiga svar som kan få en att tänka till i nya banor), men man kan visa på bristerna med dem också, tycker jag. På så vis får folk tänka efter lite före.

Det finns ingen moral utan tvivel.

Foggmock

Myrmidon
Ner med etablissemanget!

1. Jag har exakt samma inställning till att rösta som dig.

2. Jag har exat samma inställning till en debatt som dig. Till exempel så bråkas det oändligt mycket runt det amerikanska valet på ett flygsimulatorforum jag besöker, och jag bara bryr mig inte. Om Kerry vinner blir alla på det forumet sura, om Nefari- förlåt, Bush, vinner får han fyra år till att förvrida verkligheten på. När Kerry-hatet blir som värst försöker jag alltid åberopa förnuft, ifrågasättande och fundering. Eftersom det är amerikaner vi har att göra med får jag givetvis "leftist pinko hippy communist" eller "Bush/America-hater" som epitet. Ja, jag har seriöst blivit kallad båda två. Hursomhelst är det i mina ögon vettigare att försöka titta objektivt på sådana här saker, säga åt folk att ta sig samman och att inte gräva ner sig i någon sidas skyttegrav, även om man råkar stödja deras åsikter.

Människor som är fast i sina mallar på det här viset är äckliga. Det finns ett gäng på forumet. Forumets amerikaner är alla de där som inte klarar av att "deras" spel kritiseras. Det är de som inte klarar av att hålla en debatt utan att ta det personligt. De där som tycker om ångest. Herregud. :gremsmile:

Poängen är att det kommer att finnas den här typen av masshypnos hela tiden och överallt, och varken regler eller mer idealiserande kommer att kunna få bort dem.

Foggmock - klappar sig själv på ryggen

Bunny

Crazy like a fool
Re: Varför jag skriver som jag gör:

Bra svar. Du är en vettig kille.

"Nä, jag vill inte ha en massa fler regler."

Nä, jag klassade det du skrev om snarare under förhållningssätt, t ex:

Varför försöka förneka vårat behov av bekräftelse, när det är det mest naturliga som finns? Det blir så knäppt, samtidigt som det medverkar till en snävare och snävare vinkling om vad en "riktig" diskussion om rollspel egentligen är. Flera av de mera givande uppkommer, nu när jag tänker på det, till följd av trådstartaren och/eller meddebatörernas behov av bekräftelse (som Zaphod påpekar så verkar väldigt få egentligen ha problem med dina duschnarkoser :gremwink:). För min del ser jag det som ett rätt naturlig sätt för personer att sprida erfarenhet och insikter kring sig.

Jag gillar att bekräfta mig själv, så varför ska jag inte unna andra att göra det?

Vem på detta forum gillar inte bekräftelse? Kan du stiga fram? :gremwink:

"Nu ska jag berätta varför jag skriver sådana här inlägg."

Hahaha! Svårt för mig att hindra dig, ävan fast det inte känns som ett direkt svar till vad jag skrev om, det där om masshypnos. :gremgrin:

Sen fattar jag inte riktigt vad det är för masshypnos du är ute efter den här gången. Som jag nämner ovan och i mitt tidigare inlägg så raljerar du i trådstarten mera om hur du upptäkt något så naturligt som att självbekräftelse förekommer. Jag menar hallå personaalen? Är det verkligen ett verktyg att sprida masshypnis med?

Inte heller ser jag hur snacket om olika termer som "realistiskt" och "nydanande" kan spräcka speciellt många masshypnoser. Det är ord som naturligtvis står i relation med vad det är för annat som existerar inom mediet. "Realistiskt" kan helt enkelt betyda att man ser sitt regelsystem som mer realistiskt än t ex D&D:s (som varandes det rollspel som de flesta jämförs emot), bara för att det följer de givna (eller mindre givna) förutsättningar som våra (eller den världens) naturlagar sätter upp. Följer man din definition av "nydanande" så slutar man med något som troligtivs inte kan kallas rollspel över huvud taget. Så du försöker sätta upp fasta definitioner, och så att säga trycker ner massa ord i munnen på dem som använder dessa ord för att beskriva sina alster. Inte så schysst kanske. :gremsmile:

Vart är masshypnoserna, har du gömt dem? (Eller till och med glömt dem, kanske... :gremwink:) Siktar du inte lite fel?

"Det finns ingen moral utan tvivel."

Bra och tänkvärt sagt. Jag diggar den meningen mycket - är det din egen. Den passar bra in i mitt eget tankesätt.

Rising

Vila i frid
Re: Varför jag skriver som jag gör:

Sen fattar jag inte riktigt vad det är för masshypnos du är ute efter den här gången.
Näh, det är inte lika uttalat här, men det finns sätt att uttrycka sig på som i slutändan faktiskt leder till olika ideal. Dels för att de olika uttryckssätten förknippas med olika forumiter (Ymir och Ghoulz anklagas exempelvis ofta för att uttrycka sina subjektiva åsikter som objektiva sanningar, och de har mycket gemensamt i vissa avseenden. De som anklagar dem för att exempelvis vara dryga och snobbiga (Jag och Feliath, bland andra) har också mycket gemensamt, och vi har alltså egentligen fel i den här kritiken fastän vi inte förstår det. Vi verkar ju tycka att våra subjektiva åsikter om dem är okej, men vägrar erkänna deras subjektiva åsikter, vad är det för dubbelmoral?) och dels för att olika uttryckssätt leder mer eller mindre automatiskt till olika ideal (om den här omöjliggörande-trenden fortsätter så kommer allt färre sträva efter "realism" och det kommer bli allt fler regelsystem som liknar rena samberättarsystem (som Västmark). Det är iofs inte dåligt, tvärtom så passar det mig mycket bra, men jag tycker att det sker lite reservationslöst idag; Vitulv går exempelvis inte med på att kalla regler för "godtyckliga" när modifikationer lämnas åt spelledarens goda vilja, och Krille själv brukar tala varmt om opartiskhet fastän just Västmark är ett spel som skulle vara nästintill omöjligt att datorisera just eftersom det är så svårt att spela opartiskt. Allt det här ser jag som en funktion av följande: Det slås fast att man inte kan sträva efter "realism". Därför finns inget ord med bra klang åt regelverk som har hög detaljgrad. Ordet man kan använda är "trovärdighet", och det kan lika gärna tillämpas på godtyckliga system som ger trovärdiga utfall i slutändan. Dessa godtyckliga system är mångfaldigt snabbare än de detaljrika systemen. Därför anses "snabbhet" och "smidighet" vara väldigt bra ideal att sträva efter. Tillräckligt många börjar hylla denna ideologi, och masshypnos uppstår. Som en funktion av det så går ingen med på att erkänna godtycklighet som en möjlig nackdel, eftersom man vill hålla ens ideal rent från skavanker. Slutsats: Alla blir muppiga, även om de hyllar en spelfilosofi som jag personligen också älskar).

Siktar du inte lite fel?
Jag siktar lite snett, men du satte faktiskt upp måltavlan lite snett också. Du jämförde ju den här tråden med aversion-resignation-tråden, och jag tycker faktiskt inte att de har så många saker gemensamt med varandra. Den gemensamma nämnare som ändå trots allt finns; det är den här med masshypnosen (men okej, den passar betydligt bättre på aversion-resignation-tråden än den här tråden, så... stäm mig).

/Rising
håller däremot med om att det där med irrelevanta sido-inlägg inte har något med masshypnos att göra. Det skrev jag bara för att jag vill se några inlägg med riktig och helgjuten rollspelsanknytning från Anders Blixt (som typ enbart skriver sådana inlägg på Gondica-forumet, och knappt ens det).

Feliath

Swashbuckler
A hopefully brief comment on objectivity

Jag tänkte egentligen inte överhuvudtaget ge mig in i den här tråden, men nu när du nämner mig specifikt känner jag att jag borde svara. Det här är nämligen bara garble:

De som anklagar dem för att exempelvis vara dryga och snobbiga (Jag och Feliath, bland andra) har också mycket gemensamt, och vi har alltså egentligen fel i den här kritiken fastän vi inte förstår det. Vi verkar ju tycka att våra subjektiva åsikter om dem är okej, men vägrar erkänna deras subjektiva åsikter, vad är det för dubbelmoral?
Jag tror du själv faktiskt vet, och jag undrar om vi inte till och med pratat om det i Vrålan, att det inte alls är fråga om någon dubbelmoral i att klaga när folk använder sina subjektiva åsikter som objektiva sanningar. Det finns en skarp gränsdragning mellan subjektivt och objektivt, även bortsett från grundläggande osäkerhet, och den gränsdragningen är inte i sig subjektiv ett dugg mer än gravitationskonstanten. Det är inte mer fel (eller ens subjektivt) att kalla någon en lögnare när han påstår att en film, eller rollspelare, eller what have you, är objektivt bättre än en annan än när han hävdar att Jorden är platt, alltså, eller att ägg inte påverkas av gravitationen på ojämna torsdagar.
Det går faktiskt inte att påstå någon av de här sakerna utan att lägga sig på ett plan där all diskussion är omöjlig (eller meningslös, beroende på hur man ser på saken).

Om du istället menar när folk bara uttrycker sig i objektiva ordalag om subjektiva saker, utan att faktiskt förväxla de två, vill jag påpeka att även om jag irriterar mig på det, så har jag mig veterligen aldrig klagat enbart på det i ett inlägg (och om jag gjort det har jag gjort fel). Jag reagerar inte konkret förrän folk faktiskt påstår att det subjektiva är objektivt bedömbart, och det är en jävla skillnad.

/Feliath - cykling till Gondwanaland

Rising

Vila i frid
Re: A hopefully brief comment on objectivity

Det är inte mer fel (eller ens subjektivt) att kalla någon en lögnare när han påstår att en film, eller rollspelare, eller what have you, är objektivt bättre än en annan än när han hävdar att Jorden är platt, alltså, eller att ägg inte påverkas av gravitationen på ojämna torsdagar.
Jo. Eller nja. Att hävda något vansinnigt och motsägelsefullt kan vi kalla för "felaktigt", men när någon skriver "Blade Runner är den bästa filmen som gjorts" så är det faktiskt bara ett subjektivt uttalande som uttryckts lite slarvigt. Men okej, att säga "det går att bevisa att blade runner är den objektivt bästa filmen som gjorts" så är det ett vansinnigt och ologiskt uttalande, och därför felaktigt. Så om det var den sortens beteende du störde dig på så friar jag dig från mina anklagelser.

Men, öh, okej... Tja, jag har iaf stört mig på det där andra, när folk skriver "Blade Runner är den bästa filmen som gjorts" och det var sådana som mig själv som jag vände mig emot i den här tråden. Så jag borde alltså skärpa mig och sluta med det. Fy på mig.

(Äh, vad dåligt det här blev. Kan ingen annan ta åt sig? Jag kan ju inte ha skrivit ett inlägg där jag bara klagar på mig själv, heller...)

Fast egentligen.... (Här följer blajfilosofi. Sluta läs om ni hatar sånt) Alla uttalanden man kan göra är ju egentligen objektiva sanningar, om man också ser till vem som uttalar dem, när och varför. Om jag exempelvis säger "det är fel att ljuga" så har jag visserligen inte rätt i det, men jag skulle lika gärna kunna säga "en person som är precis som jag och som har exakt samma erfarenheter som jag i just detta nu skulle finna det värt att säga att det är fel att ljuga." (Det skulle visserligen vara rätt jobbigt att prata så, men vi skulle helt klart uttrycka fullständigt objektiva sanningar hela tiden, även när vi ljög.)

Jag tycker det är corny att metafysiska och religiösa idéer så ofta viftas åt sidan i filosofin. I själva verket är de ju precis lika sanna som vilka logiska konstruktioner som helst, om man nu inte bara hör till vad som sägs utan också försöker lista ut varför det sägs.

Så... ur det perspektivet så är faktiskt uttalanden som "jorden är platt", "vampire är bevisligen inget skräckrollspel" och "kinesiska filmer är objektivt bättre än amerikanska" helt sanna. De säger visserligen inte något vettigt om vare sig jordens form, vampire eller om kinesiska resp. amerikanska filmer, men de är mycket avslöjande om personen som gör uttalandet. Varför skulle någon vilja övertyga andra om att jorden var platt eller att vampire inte var något skräckrollspel? Vad är det som dessa personer finner så skrämmande med alternativen? Eller är det så att de bara vill bli bekräftade och få sina flockbeteenden stimulerade? Sådana där saker kan man klura över, tycker jag.

Men nu är jag fett OT, så jag lämnar ämnet. Men man kan ju tänka på det nästa gång någon försöker hävda något som är helt åt helvete, omöjligt att leda i bevis och som inte kan hjälpa någon i dennes rollspelande. Typ, som när jag skriver att skräcktabeller hämmar upplevelsen runt spelbordet. Kan det inte i själva verket vara så att jag ogillar dem för att jag är dålig på att agera och skäms över att jag är undermålig på att leva ut skräckkänslor? Det är ju onekligen enklare att kräva att man som spelare ska bli rädd på riktigt, för om man inte ser skraj ut då så beror det helt enkelt på att spelledaren inte varit tillräckligt duktig på att skrämma en. Det är då inte ens eget fel.

/Rising
fick med lite rollspelssnack ändå i det här inlägget. Men nu skippar jag blajet. Moderatorer behöver inte komma och se sura ut.