Nekromanti Saknar någon en regelmekanism?

DragonLord

Warrior
Ojojoj, som jag skäms. Här om dagen så satt jag hemma hos en polare och spånade till Grå Tider och snackade rollspel i allmänhet. Och jag tyckte att jag efter lång idétorka äntligen kommit på en bra regelmekanism...

Efter ett tag så fattar jag givetvis att den bara är resultatet av forumposts som har cirkulerat i skallen på mig. Och det grämer mig att jag kommit på någon annans idé...

Regelmekanismen går ut på följande (detta lär ni känna igen):

En handling har ett svårighetsvärde (á la d20, med flera) och en karaktär har ett skicklighetsvärde (á la Eon, DoD, med flera). Sedan så ska man för att lyckas slå över svårigheten och under skicklighetsvärdet, inom ett så kallat målområde.

Nu till det moraliska dilemmat: Jag vet att den här mekanismen är någon annans... Däremot kommer jag inte ihåg vems den är? Mitt minne är som ett såll. :gremblush:

Om nu ägaren skulle vilja tillkännage sig och bedöma om han tycker det är okej att jag fortsätter leka med idén eller om han vill behålla ensamrätten...

DragonLord - Hederligast bland tjuvar...

Troberg

Sinister eater
Nu till det moraliska dilemmat: Jag vet att den här mekanismen är någon annans... Däremot kommer jag inte ihåg vems den är?
Jag brukar använda den, men jag har stulit den från Pendragon, men har även sett den i så många andra sammanhang att du nog lugnt kan betrakta den som public domain, att använda som du vill.

En liten parentes: Den funkar dessutom kanonbra med normalfördelade tärningskombinationer, där en lite modifikation får liten inverkan, en lite större får en mer drastisk inverkan (när man kommer upp i det branta området) och efter en viss gräns när det börjar bli riktigt svårt så trappas verkan ner igen så att man alltid har en liten chans att lyckas (om man har tillräcklig färdighet vill säga).

DragonLord

Warrior
Tack, du lugnade mig en aning nu...

Men var det inte så att något hade en idé som också gick ut på att man använde olika tärningskombinationer beroende på hur mycket man vill "satsa" på sitt slag?

Tycker nämnligen att det är en rätt skön mekanism, även om det visar sig vara ett Hels vite att hitta en lämplig samling tärningskombinationer...

Då kan man ju dra nytta av normalfördelande tärningskombinationer som känns lite mer pålitliga, men även T30 (måste köpa en sådan) för den som vill chansa på att kunna komma lite högre...

Pont

Troberg

Sinister eater
Men var det inte så att något hade en idé som också gick ut på att man använde olika tärningskombinationer beroende på hur mycket man vill "satsa" på sitt slag?
Det var nog också jag, inspirerad av ett kortsystem som Rising spånade på.

Tycker nämnligen att det är en rätt skön mekanism, även om det visar sig vara ett Hels vite att hitta en lämplig samling tärningskombinationer...
Japp. Bästa jag kommit på är:

Säker: 2D10. 2-20.
Normal: D20. 1-20.
Chansa: Två tärningar, en plus och en minus. Ta den högsta och lägg på 10. 0-9, 11-20.

Sodivra

Champion
"Olika tärningskombinationer" låter som man blandar olika tärningar, men annars kan det ju vara Risings eller min idé du tänker på. (Oroa dig inte, här förenklas min krångliga idé avsevärt.)

DragonLord

Warrior
Jag anade nästan att det var du och Rising som i synnerhet inspirerat mig. :gremtongue:

Nu när jag kikar så finns ju trots allt skillnader gentemot hur jag gjort hittills, så man kan väl hoppas att mitt system börjar dra åt ett annat håll... Men jag tror nog att jag ska kika igenom forumet och mina gamla anteckningar (jag har redan hunnit skrota två regelsystem, kräsen som jag är) efter de pärlor man kan hitta...

Så då får man tacka för inspirationen...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad är skillnaden?

mellan modifikation och svårighetsvärde.

Ex) DU ha rFV 15 och ett SV på 10. Du ska slå mellan 15 och 10.

Du har ett FV 15 och en modifikation på 10, du ska slå under 5.

Är det matematiken som är skillnaden eller finns det något annat.

DragonLord

Warrior
Och så går det när man är slarvig...

Jag borde ha skrivit att det också handlar om att man väljer en av flera tärningskombinationer som har olika egenskaper. Ber om ursäkt.

Exempel är ju att man t ex ska kunna välja 3T6 om man vill lita på normalfördelningen i den kombinationen, eller T30 om man vill chansa.

Tanken är man ska ha ett målområde mellan svårighet och skicklighet och sedan kunna välja bland tärningar som passar mer eller mindre bra för att träffa målområdet.

Am I making any sense now?

Rising

Vila i frid
Re: Vad är skillnaden?

"Ex) DU ha rFV 15 och ett SV på 10. Du ska slå mellan 15 och 10.
Du har ett FV 15 och en modifikation på 10, du ska slå under 5.
Är det matematiken som är skillnaden eller finns det något annat."

Den enda skillnaden är att man slipper subtraktionen och tänket i differenser. Det spelar alltså ingen roll egentligen, men gör det väldigt mycket enklare att spela i praktiken.

Däremot blir det väldigt konstigt om man ska slå ett slag med olika tärningskombinationer, vilket de pratar om nedan. Då blir det direkt något helt annat, och jag undrar om jag verkligen förstår vad de pratar om, för jag tycker det låter rätt knasigt.

/Rising

DragonLord

Warrior

Som jag ser det har vissa tärningskombinationer olika statistisk chans att träffa olika målområden. Det som sätter griller i huvudet på mig just nu är däremot vilka tärningskombinationer som känns vettiga att ha...*djup suck* :gremsmirk:

Rising

Vila i frid

"Det som sätter griller i huvudet på mig just nu är däremot vilka tärningskombinationer som känns vettiga att ha...*djup suck*"

Problemet är kanske mest att om du gör det för svårt så kommer man att tjäna väldigt mycket på att tänka som "spelare" om man räknar ut vilken tärningskombination som blir bäst.

Sedan kan det vara praktiskt dåligt att ha för många olika sorters tärningar, eftersom det gör det rörigt att spela när alla ska välja rätt tärningar inför varje slag.

Jag skulle faktiskt överväga att ha något enkelt:

En enkel, ball metod:
Antingen ett slag med T20, eller ett slag med 2T10. Oftast kommer 2T10 vara att föredra, men om man är väldigt dålig eller om svårighetsgraden är riktigt hög så kommer det att vara lämpligare att gå över till den lite mer oberäknerliga T20:an.

En grisodlarmetod:
Man får slå ett slag, men välja vilken tärning man vill. Detta gör att en fjant med FV:4 som ska lyckas med något med svårigheten:2 kan lyckas rätt ofta om han bara väljer att slå en T4, medan en ball hjälte med FV:24 som ska försöka lyckas med ett stordåd på FV:22 kan få det djäkligt svårt att lyckas, även om man har en T30 runt bordet. Det är ett system som är snällt mot de som är lite dåliga.

En basic metod:
Man får bara slå T6:or, men man får välja hur många man ska slå. Det är en basic lösning, eftersom man bara behöver en enda sorts tärning för att kunna spela; den vanligaste. Jag orkar inte räkna ut hur den metoden beter sig om man är en cooling och skall utföra en svår uppgift jämfört med om man är en noob som skall utföra en rutinsyssla, men jag tror att det kommer ske på ett häftigt sätt.

En wonka-fjonka-metod:
Du använder helt muppiga tärningsalternativ; typ 4T6, 2T8+T12, T10+10 och T30, som inte har någon som helst logik överhuvudtaget. Det blir nog rätt skojigt, men kanske blir det jobbigt att spela ett sådant spel?

Förresten; det vore rätt kul om man slumpade fram vilka tärningsmöjligheter man hade att välja på: Typ, om man hade en hög med kort som alla hade två delar av en tärningskombination skrivna på sig. Man tog upp två kort och satte dem bredvid varandra, och då först kunde man se vilka två kombinationer man hade att välja på. Typ, på ett kort kunde det på övre delen stå 2T6 och på den undre delen T12, och om man sedan på andra kortet kunde läsa T6 resp. 2T10, så skulle man alltså i slutändan få välja mellan att antingen slå 3T6, eller att slå 2T10+T12.

Det är inte direkt en lösning som vore användbar i ett rollspel, men jag tror att man skulle kunna göra ett festligt brädspel med en sådan mekanik. Typ, en sorts "Kill doctor Lucky" där alla spelare försöker mörda en snubbe som har helt otrolig tur. Genom att kombinera ett situationskort (typ "besöker en byggarbetsplats", "promenerar genom en mörk gränd", "står och sjunger i duschen" och andra situationer som är lämpliga att arrangera en olycka eller ett mord på någon i) med ett mordvapen (typ "flygel från sjunde våningen", "ishacka" och "rabiessmittad dobermann") och ett alibi (typ "donerade pengar på en välgörenhetsgala", "hämtade mitt nobels fredspris" och "donerade min ena lunga åt en tobaksskadad panda") som alla har en del av en tärningskombination skriven på sig, så gäller det att till slut pricka in talet 13 som markerar att offrets tur till slut har runnit ut. Olika kortkombinationer skulle då vara olika lämpliga för uppgiften, och typ, det vore kanske kul...

Hmm... Nä, vänta, jag får en massa idéer i huvudet nu, man kan göra ett ashäftigt spel av det här, men den diskussionen får vi ta på spelforumet...

/Rising
springer iväg och förbereder ett spelforumsinlägg.

DragonLord

Warrior

"En enkel, ball metod" känns rätt vettig. Det enda problemet jag har är om svårigheterna skulle masa sig upp till ovanför 20 så skulle ingen av tärningskombinationerna duga. I nuläget vet jag dock inte om så kan vara fallet, men det känns ändå som lite av en begränsning.

Då skulle kanske "En basic metod" vara lämpligare. Får undersöka den saken närmare, tror jag...

Tack för de nya infallsvinklarna, jag kommer säkert tillbaka vid ett senare tillfälle...

DragonLord

Warrior
Fick just en idé som kanske kan vara värd något.

Mitt huvudsakliga problem hittills har varit att svårigheten kunnat klättra farligt högt. Så pass högt att inga av tärningarna kan komma åt det.

Men om man låter svårighetsgraden för enklare sysslor vara noll? Då blir väl egenskapsvärdena på skalan 1-20, som är en hyfsat vanlig skala. Visserligen kommer rätt mycket som rollpersonerna försöker sig på att ha kontrollvärden på över noll, men det är ju där de olika tärningarna kommer in. Dessutom kanske detta kan utnyttjas på intressanta sätt i våldsverkandet i spelet...

Pontus - hade inget vettigare ställe att skriva detta på...

Rising

Vila i frid
"Mitt huvudsakliga problem hittills har varit att svårigheten kunnat klättra farligt högt. Så pass högt att inga av tärningarna kan komma åt det."

Varför då?

Vilken skala vill du ha på färdighetsvärdena, förresten? Om man vill ha en skala mellan typ 0-18 så passar det ju fantastiskt bra med en T20 eller 2T10 för att slå fram ens färdighetsslag. Du bör liksom inte börja med att hitta på olika svårighetsgradsvärden, utan ta fram dem först när du har skalan färdig. Liksom, om 11 är ett normalduktigt värde så kan man kolla vad man tycker att svårighetsgraden 5 skall representera: Tja, med lite räkning så får man fram att det är 49% chans att slå mellan 5 och 11 med 2T10, det låter ju alltså som att 5 skulle vara en normalsvår svårighetsgrad.

Alltså; du hittar inte på att svårighetsgraden 12 ska betyda "svår" utan att först kolla hur lätt/svår den faktiskt kommer vara i praktiken. Om du har en färdighetsskala som går upp till 18-19 så tror jag att du kommer märka att du inte behöver några stora svårighetsgrader: En svårighetsgrad på 15 kommer liksom vara så överväldigande skitasvår i praktiken att du absolut inte kommer känna ett behov av något större.

/Rising

DragonLord

Warrior
Of course, du har en poäng. Jag oroar mig nog mest för småpotatis. Jag har en god uppfattning om att det är just skalan 0-18 eller liknande som jag är ute efter, men jag vill hålla kontrollvärdena i schack. Sedan kan man ju filosofera över avancerade rollpersoner och övermäktiga varelser (drakar, någon?) och deras värden, men det får väl sparas till en regnig dag efter lite speltestande av vad jag redan har...