Jag har inspirerats till ett litet spel som jag hastigt skrivit ned. Det är ett första utkast, inte helt utförligt förklarat och heller inte särskilt putsat i språket. Det är dock betydligt bättre än jag brukar åstadkomma, eftersom de flesta av mina spel tar evigheter på sig att överhuvudtaget bli nedskrivna (jag vet, Nerver av stål kommer … nå'n gång).
Spelet heter SAM och är inspirerat av Franz Kafkas Processen och Metamorfosen, av George Orwells 1984 och av Terry Gilliams Brazil. Det är ett satiriskt rollspel om en vanlig människa som försöker att behålla vettet i ett absurt samhälle. Spelet behöver mer polering och lite mer detaljer. Jag skulle gärna ha lite fler nyckelfraser, funderar på om jag ska ha regler för hur man pratar (jag vill gärna att man ska tänka på det som en verbal berättelse och inte som en film. Inga kamerametaforer!), och skulle gärna vara lite mer putslustig i språket. Och, som sagt, saker skulle behöva förklaras bättre. Jag tar gärna emot förslag på hur jag kan göra spelet och texten bättre!
En annan sak jag är osäker på är hur spelet ska drivas framåt. Jag vill ju gärna ha med saker i mitt spel som garanterar att det finns saker att göra. I Utpost kan Utsidan titta på Friktionen och bestämma om hen vill bygga upp hotet eller så split, i Nerver av stål kan man alltid titta på frågepappret för att se om man behöver introducera nya mysterier eller lösa några av de som finns, och i Svar av kval finns i alla fall relationsschemat ur vilket man kan hämta konflikter och scener. I SAM finns inget sådant, vilket jag inte vet om jag gillar. Jag undrar lite om det finns risk att spelet stannar och spelarna inte riktigt vet vilken sorts scener de bör sätta för att få fart på det.
Jag är tacksam för alla tankar och kommentarer!
Spelet heter SAM och är inspirerat av Franz Kafkas Processen och Metamorfosen, av George Orwells 1984 och av Terry Gilliams Brazil. Det är ett satiriskt rollspel om en vanlig människa som försöker att behålla vettet i ett absurt samhälle. Spelet behöver mer polering och lite mer detaljer. Jag skulle gärna ha lite fler nyckelfraser, funderar på om jag ska ha regler för hur man pratar (jag vill gärna att man ska tänka på det som en verbal berättelse och inte som en film. Inga kamerametaforer!), och skulle gärna vara lite mer putslustig i språket. Och, som sagt, saker skulle behöva förklaras bättre. Jag tar gärna emot förslag på hur jag kan göra spelet och texten bättre!
En annan sak jag är osäker på är hur spelet ska drivas framåt. Jag vill ju gärna ha med saker i mitt spel som garanterar att det finns saker att göra. I Utpost kan Utsidan titta på Friktionen och bestämma om hen vill bygga upp hotet eller så split, i Nerver av stål kan man alltid titta på frågepappret för att se om man behöver introducera nya mysterier eller lösa några av de som finns, och i Svar av kval finns i alla fall relationsschemat ur vilket man kan hämta konflikter och scener. I SAM finns inget sådant, vilket jag inte vet om jag gillar. Jag undrar lite om det finns risk att spelet stannar och spelarna inte riktigt vet vilken sorts scener de bör sätta för att få fart på det.
Jag är tacksam för alla tankar och kommentarer!
Attachments
-
43 KB Views: 0