w176
Förlorad dotter
<ul type="square"> Grundförutsättningarna:
[*] Fyra spelare inklusive mig, alla vana vid att spela spelledarlöst.
[*] Ett sikte på en kampanj i Buffy stämning, fast med Gaimanaktig mytologi och eventuellt med Kultiga övertoner samt "Allt vi gillar"
[*] En grundstab "The scoobies" med karaktärer som skall vara vanliga om än lite utstötta highschool ungdomar. 4stycken, en var.
[*] En stab med skunkar, de antal de blir, en var och sedan så många till och så många henchmen man vill ha. Alla skurkar tillhör en spelare, men man kan lämna över dem och låta andra kontrollera dem om man vill.
[*] Och en stab med bikaraktärer, dito.
[*] En mixer att mala ner allt till en ond fisktank i [/list]
Förutom att jag är jättetänd och jättetaggad på iden så har jag också en del tankar och problem som eventuellt måste lösas.
Problem ett: Hemligheter och onda hemliga planer
Av de fyra så är tre av oss mest van vid extremt små samberättade spelgrupper på två eventuellt tre personer vilket de dels är väldigt bra på att fisktanka och ha till upp emot fyrtio karaktärer var, så brukar sådana små samberättar grupper vara helt omöjligt att ha några slags hemligheter för den andra spelaren vad som pågår. Alla har koll på vad alla rollpersoner vill uppnå och syssla med alla kort spelas medöppna så att säga med och man vet vad som kan komma vad för vändingar berättelsen kan ta och vad som pågår.
Detta vill jag komma runt med en största spelgrupp dels, även om de finns fördelar att vara medveten på en meta nivå vad som händer är de kul att inte ha de också och överraskas. Men detta utan att någon (läs jag) behöver gå in i en traditionell spelledarroll och representera dem hemlighetsfulla omvärlden.
Alla spelare kommer ha en karaktär i huvudstabben, någon eller några framstående skurkar och biroller från allt från skolans rektor och kurator, till huvudkaraktärens familjemedlemmar.
Frågeställning nr ett är alltså, hur skall vi på ett bra sätt dels få en fungerade fisktank, dels fiender, karaktärer och saker som backstabbs varann i hemlighet. Löser de sig själv med lappskickade och viskande och spel som inte innefattar alla spelare eller kommer jag ändå att behöva sätta mig i någon koordinator roll.
Så att om Lindas Skurk Olle haren ond plan om att dela ut droger på baren och sedan äta upp alla där och Jennys bikaraktär som äger baren. Vad tror ni mest på, att de antingen löser sig genom att Linda skickar lappen direkt till Jenny vars karaktär Loe äger baren och fråga om de är en bra ide, eller om de ska passera genom mig och tvinga mig vara halvspelledarig?
Vad för problem ser ni, och risker?
Problem två: Scen och storykontroll
Sedan behöver vi se till att det praktiska flytet flyter på bra. Vem ska prata när, vem tar vilken scen och så vidare?
Om Henriettas skurk varulv, jagar efter Jenny och Elins scoobies. Är de då Jenny och Elin som skall kontrollera den yttre scenen då? Eller blir de bättre Ska vi låta Henrietta göra de? Eller skal vi då lämna över allt de yttre till Linda som inte har något att göra?
Och så vidare. I grunden handlar de väl om att vi ska arta igenom hur vi gör vid varje tillfälle och hela tiden ha en dialog om dem. "Oh jag har väldens coolaste ide, ska jag köra på den?" (Dvs., ta director stance) och sedan när jag kommer på att de här skulle nog kul att blanda in min bikaraktär skolans rektor i helt enkelt frågar antingen via lapp eller öppet "Du, skulle de vara coolt om rektorn störtade in och ser pentagrammet på skoltoaletten och rollpersonerna helt nedstänka med blod?" Och så vidare.
Jag tror att de är mest en fråga om godkommunikation inom gruppen men vad ser ni för problem och risker både här punkterna och vad för goda råd vill ni ge?
Punkt tre: Resten?
Sedan kommer ju de hala med att komma på storyn också, få alla de här roliga dramatiska komiska och angstiga sakerna. de coola scenerna och replikerna och så vidare.
Vi har tankar, (dels för att två i gruppen, är förstörda Ib elever som alltid pratar engelska hela dagarna och vanligen spelar på engelska) att ha engelska som en ingame markör på vad som sägs in så de blir lättare att skilja från allt annat snack runt borde, scen beskrivningar och allt annat.
De kan vara pratiskt att göra så, men de kan säkert också leda till en del problem också.
Sedan så ska vi försöka lämna de en del öppet hur mycket på och fram åt man vill vara under ett spelmöte, om man vill vara den drivande vars karaktärers plottade gör rollpersonernas liv till ett helvete den gången, eller om man bara vill ta de lugnt spela med och vara lite i bakgrunden den gången.
Sedan för er som inte redan listat ut de när de var jag som skrev inlägget så tänker vi köra systemlöst. Och på sin höjd sätta godtyckliga stakes, rulla en godtycklig tärning och har resultat som "Slår jag högt så lyckas jag charma henne, slår jag lågt så blir hennes pojkvän sur, och slår jag en femma får Henrietta komma på något ondskefullt". Men har ni någon intressant fundering i system väg, så visst, ge gärna den med men de är inte de jag är ute efter riktigt.
Så de är inte system diskussioner jag vill ha, eller i alla fall inte mer än extremt lätta sådana. De "regler" vi hittills har diskuteras att Huvudkaraktärer går före bikaraktärer (huvudreglen i de flesta fall) och man har veto på allt som rörens karaktärer.
Och sedan att vi ska gå ut med min hund med jämna mellanrum och att vi ska ha en hög lappar på bordet för då uppstår automagiskt hemligheter och backstabbande.
Och sen har vi allt som rör genren med...
[*] Fyra spelare inklusive mig, alla vana vid att spela spelledarlöst.
[*] Ett sikte på en kampanj i Buffy stämning, fast med Gaimanaktig mytologi och eventuellt med Kultiga övertoner samt "Allt vi gillar"
[*] En grundstab "The scoobies" med karaktärer som skall vara vanliga om än lite utstötta highschool ungdomar. 4stycken, en var.
[*] En stab med skunkar, de antal de blir, en var och sedan så många till och så många henchmen man vill ha. Alla skurkar tillhör en spelare, men man kan lämna över dem och låta andra kontrollera dem om man vill.
[*] Och en stab med bikaraktärer, dito.
[*] En mixer att mala ner allt till en ond fisktank i [/list]
Förutom att jag är jättetänd och jättetaggad på iden så har jag också en del tankar och problem som eventuellt måste lösas.
Problem ett: Hemligheter och onda hemliga planer
Av de fyra så är tre av oss mest van vid extremt små samberättade spelgrupper på två eventuellt tre personer vilket de dels är väldigt bra på att fisktanka och ha till upp emot fyrtio karaktärer var, så brukar sådana små samberättar grupper vara helt omöjligt att ha några slags hemligheter för den andra spelaren vad som pågår. Alla har koll på vad alla rollpersoner vill uppnå och syssla med alla kort spelas medöppna så att säga med och man vet vad som kan komma vad för vändingar berättelsen kan ta och vad som pågår.
Detta vill jag komma runt med en största spelgrupp dels, även om de finns fördelar att vara medveten på en meta nivå vad som händer är de kul att inte ha de också och överraskas. Men detta utan att någon (läs jag) behöver gå in i en traditionell spelledarroll och representera dem hemlighetsfulla omvärlden.
Alla spelare kommer ha en karaktär i huvudstabben, någon eller några framstående skurkar och biroller från allt från skolans rektor och kurator, till huvudkaraktärens familjemedlemmar.
Frågeställning nr ett är alltså, hur skall vi på ett bra sätt dels få en fungerade fisktank, dels fiender, karaktärer och saker som backstabbs varann i hemlighet. Löser de sig själv med lappskickade och viskande och spel som inte innefattar alla spelare eller kommer jag ändå att behöva sätta mig i någon koordinator roll.
Så att om Lindas Skurk Olle haren ond plan om att dela ut droger på baren och sedan äta upp alla där och Jennys bikaraktär som äger baren. Vad tror ni mest på, att de antingen löser sig genom att Linda skickar lappen direkt till Jenny vars karaktär Loe äger baren och fråga om de är en bra ide, eller om de ska passera genom mig och tvinga mig vara halvspelledarig?
Vad för problem ser ni, och risker?
Problem två: Scen och storykontroll
Sedan behöver vi se till att det praktiska flytet flyter på bra. Vem ska prata när, vem tar vilken scen och så vidare?
Om Henriettas skurk varulv, jagar efter Jenny och Elins scoobies. Är de då Jenny och Elin som skall kontrollera den yttre scenen då? Eller blir de bättre Ska vi låta Henrietta göra de? Eller skal vi då lämna över allt de yttre till Linda som inte har något att göra?
Och så vidare. I grunden handlar de väl om att vi ska arta igenom hur vi gör vid varje tillfälle och hela tiden ha en dialog om dem. "Oh jag har väldens coolaste ide, ska jag köra på den?" (Dvs., ta director stance) och sedan när jag kommer på att de här skulle nog kul att blanda in min bikaraktär skolans rektor i helt enkelt frågar antingen via lapp eller öppet "Du, skulle de vara coolt om rektorn störtade in och ser pentagrammet på skoltoaletten och rollpersonerna helt nedstänka med blod?" Och så vidare.
Jag tror att de är mest en fråga om godkommunikation inom gruppen men vad ser ni för problem och risker både här punkterna och vad för goda råd vill ni ge?
Punkt tre: Resten?
Sedan kommer ju de hala med att komma på storyn också, få alla de här roliga dramatiska komiska och angstiga sakerna. de coola scenerna och replikerna och så vidare.
Vi har tankar, (dels för att två i gruppen, är förstörda Ib elever som alltid pratar engelska hela dagarna och vanligen spelar på engelska) att ha engelska som en ingame markör på vad som sägs in så de blir lättare att skilja från allt annat snack runt borde, scen beskrivningar och allt annat.
De kan vara pratiskt att göra så, men de kan säkert också leda till en del problem också.
Sedan så ska vi försöka lämna de en del öppet hur mycket på och fram åt man vill vara under ett spelmöte, om man vill vara den drivande vars karaktärers plottade gör rollpersonernas liv till ett helvete den gången, eller om man bara vill ta de lugnt spela med och vara lite i bakgrunden den gången.
Sedan för er som inte redan listat ut de när de var jag som skrev inlägget så tänker vi köra systemlöst. Och på sin höjd sätta godtyckliga stakes, rulla en godtycklig tärning och har resultat som "Slår jag högt så lyckas jag charma henne, slår jag lågt så blir hennes pojkvän sur, och slår jag en femma får Henrietta komma på något ondskefullt". Men har ni någon intressant fundering i system väg, så visst, ge gärna den med men de är inte de jag är ute efter riktigt.
Så de är inte system diskussioner jag vill ha, eller i alla fall inte mer än extremt lätta sådana. De "regler" vi hittills har diskuteras att Huvudkaraktärer går före bikaraktärer (huvudreglen i de flesta fall) och man har veto på allt som rörens karaktärer.
Och sedan att vi ska gå ut med min hund med jämna mellanrum och att vi ska ha en hög lappar på bordet för då uppstår automagiskt hemligheter och backstabbande.
Och sen har vi allt som rör genren med...