Nekromanti Samberätta Buffy/Sandman/Kult/allt vi gillar

w176

Förlorad dotter
<ul type="square"> Grundförutsättningarna:
[*] Fyra spelare inklusive mig, alla vana vid att spela spelledarlöst.
[*] Ett sikte på en kampanj i Buffy stämning, fast med Gaimanaktig mytologi och eventuellt med Kultiga övertoner samt "Allt vi gillar"
[*] En grundstab "The scoobies" med karaktärer som skall vara vanliga om än lite utstötta highschool ungdomar. 4stycken, en var.
[*] En stab med skunkar, de antal de blir, en var och sedan så många till och så många henchmen man vill ha. Alla skurkar tillhör en spelare, men man kan lämna över dem och låta andra kontrollera dem om man vill.
[*] Och en stab med bikaraktärer, dito.
[*] En mixer att mala ner allt till en ond fisktank i [/list]

Förutom att jag är jättetänd och jättetaggad på iden så har jag också en del tankar och problem som eventuellt måste lösas.

Problem ett: Hemligheter och onda hemliga planer
Av de fyra så är tre av oss mest van vid extremt små samberättade spelgrupper på två eventuellt tre personer vilket de dels är väldigt bra på att fisktanka och ha till upp emot fyrtio karaktärer var, så brukar sådana små samberättar grupper vara helt omöjligt att ha några slags hemligheter för den andra spelaren vad som pågår. Alla har koll på vad alla rollpersoner vill uppnå och syssla med alla kort spelas medöppna så att säga med och man vet vad som kan komma vad för vändingar berättelsen kan ta och vad som pågår.

Detta vill jag komma runt med en största spelgrupp dels, även om de finns fördelar att vara medveten på en meta nivå vad som händer är de kul att inte ha de också och överraskas. Men detta utan att någon (läs jag) behöver gå in i en traditionell spelledarroll och representera dem hemlighetsfulla omvärlden.

Alla spelare kommer ha en karaktär i huvudstabben, någon eller några framstående skurkar och biroller från allt från skolans rektor och kurator, till huvudkaraktärens familjemedlemmar.

Frågeställning nr ett är alltså, hur skall vi på ett bra sätt dels få en fungerade fisktank, dels fiender, karaktärer och saker som backstabbs varann i hemlighet. Löser de sig själv med lappskickade och viskande och spel som inte innefattar alla spelare eller kommer jag ändå att behöva sätta mig i någon koordinator roll.

Så att om Lindas Skurk Olle haren ond plan om att dela ut droger på baren och sedan äta upp alla där och Jennys bikaraktär som äger baren. Vad tror ni mest på, att de antingen löser sig genom att Linda skickar lappen direkt till Jenny vars karaktär Loe äger baren och fråga om de är en bra ide, eller om de ska passera genom mig och tvinga mig vara halvspelledarig?

Vad för problem ser ni, och risker?

Problem två: Scen och storykontroll

Sedan behöver vi se till att det praktiska flytet flyter på bra. Vem ska prata när, vem tar vilken scen och så vidare?

Om Henriettas skurk varulv, jagar efter Jenny och Elins scoobies. Är de då Jenny och Elin som skall kontrollera den yttre scenen då? Eller blir de bättre Ska vi låta Henrietta göra de? Eller skal vi då lämna över allt de yttre till Linda som inte har något att göra?

Och så vidare. I grunden handlar de väl om att vi ska arta igenom hur vi gör vid varje tillfälle och hela tiden ha en dialog om dem. "Oh jag har väldens coolaste ide, ska jag köra på den?" (Dvs., ta director stance) och sedan när jag kommer på att de här skulle nog kul att blanda in min bikaraktär skolans rektor i helt enkelt frågar antingen via lapp eller öppet "Du, skulle de vara coolt om rektorn störtade in och ser pentagrammet på skoltoaletten och rollpersonerna helt nedstänka med blod?" Och så vidare.

Jag tror att de är mest en fråga om godkommunikation inom gruppen men vad ser ni för problem och risker både här punkterna och vad för goda råd vill ni ge?

Punkt tre: Resten?
Sedan kommer ju de hala med att komma på storyn också, få alla de här roliga dramatiska komiska och angstiga sakerna. de coola scenerna och replikerna och så vidare.

Vi har tankar, (dels för att två i gruppen, är förstörda Ib elever som alltid pratar engelska hela dagarna och vanligen spelar på engelska) att ha engelska som en ingame markör på vad som sägs in så de blir lättare att skilja från allt annat snack runt borde, scen beskrivningar och allt annat.
De kan vara pratiskt att göra så, men de kan säkert också leda till en del problem också.

Sedan så ska vi försöka lämna de en del öppet hur mycket på och fram åt man vill vara under ett spelmöte, om man vill vara den drivande vars karaktärers plottade gör rollpersonernas liv till ett helvete den gången, eller om man bara vill ta de lugnt spela med och vara lite i bakgrunden den gången.

Sedan för er som inte redan listat ut de när de var jag som skrev inlägget så tänker vi köra systemlöst. Och på sin höjd sätta godtyckliga stakes, rulla en godtycklig tärning och har resultat som "Slår jag högt så lyckas jag charma henne, slår jag lågt så blir hennes pojkvän sur, och slår jag en femma får Henrietta komma på något ondskefullt". Men har ni någon intressant fundering i system väg, så visst, ge gärna den med men de är inte de jag är ute efter riktigt.

Så de är inte system diskussioner jag vill ha, eller i alla fall inte mer än extremt lätta sådana. De "regler" vi hittills har diskuteras att Huvudkaraktärer går före bikaraktärer (huvudreglen i de flesta fall) och man har veto på allt som rörens karaktärer.

Och sedan att vi ska gå ut med min hund med jämna mellanrum och att vi ska ha en hög lappar på bordet för då uppstår automagiskt hemligheter och backstabbande.

Och sen har vi allt som rör genren med...

MrG

Swashbuckler
Regisör per scen

Waow vad coolt! Lite avis på grundtanken :gremwink:

Men spontan rådet handlar främst om att lösa spelledarrollen och är inspererad av Soap RPG och PTA, nämligen att turas om att bestämma scen och den som satt miljön har huvudansvaret för den biten. Men är ni vana friformare och samberättare borde det inte vara något problem med att låta sl rollen vara lite flytande. Den som satte scenen är också den som har rätten att säga bryt eller klipp när man vill byta scen och så går mössan vidare.

Onda planer tycker jag ska vara hemliga så länge det behövs och i lägen där det bara berör någon, hållas mellan berörda parter. Men det borde kunna ha allt sånt helt öppet också.

w176

Förlorad dotter
"Luke, I'm your father"

Bra idéer är till för att snos helt enkelt.

Jo jag håller med, vissa onda planer är roligare att ha öppna och låta rollpersonerna vandra in i dem medvetet. De är som i Alien, man ska veta att monstret är de, att de kan komma göra djävligt ont och de intressanta handlar hur de skall klara sig trots att de gått in i fällan. De är ena sidan av myntet.

Den andra är ju där här med att låta dig som spelare bli livrädd och chockad, eller paranoid och undra hur i helvetet allt hänger hop. Att ana hur nätet dras åt kring en men inte veta hur man skall ta sig ut eller hur saker och ting håller ihop. Den paranoian och den skräcken är också underbar. Eller att få de där oväntade slagen i ansiktet, när den onda Lorden kastar fram "Luke I'm your father" eller man inser att vännerna förrått en.

Jag vill ha bägge sidorna, så de gäller att möjligheten för hemligheter finns, men att de stamtidigt inte kör ihop sig till en enda bukake när de sitter 4 pers med separata hemliga agendor.

Hellzon

Långsamma Vargen
Perspektiv från en gladrollspelare

Vad tror ni mest på, att de antingen löser sig genom att Linda skickar lappen direkt till Jenny vars karaktär Loe äger baren och fråga om de är en bra ide, eller om de ska passera genom mig och tvinga mig vara halvspelledarig?
Så länge det är hemligt känns det som att de inblandade kan få sköta det själva. Det låter på dig som att det inte finns något problem med att de inte skulle klara det utan ett överhuvud. Men...
Om Henriettas skurk varulv, jagar efter Jenny och Elins scoobies. Är de då Jenny och Elin som skall kontrollera den yttre scenen då? Eller blir de bättre Ska vi låta Henrietta göra de? Eller skal vi då lämna över allt de yttre till Linda som inte har något att göra?
...om alla vet vad som pågår känns det ju däremot vettigt att låta den som inte har något att göra få pyssla med "spelledandet". Dock med, som du säger, att folk får slänga in sina bifigurer och dito om det passar.
Min poäng är alltså att hålla folk sysselsatta så länge det inte innebär att de får veta hemligheter som inte behövs.
Problem och risker ville du ha också? Det får du inga av mig, hela spelsättet är så främmande... Men ballt.

Men jag är novis på sånt här. Känns som om jag skulle vilja ha ett system med "jag vill snacka nu"-poäng i bakgrunden. Universalis? Men det var som sagt inget för er. :gremsmile:

/Hellzon - powergamer

Sodivra

Champion
I like stuff

jag är jättetänd och jättetaggad på iden
Det är bra.
<marquee> :zeppelinare: Ta en lyckozeppelinare!</marquee>

Problem ett: Hemligheter och onda hemliga planer
Jag vet inte riktigt vad du menar med en "fungerande fisktank". Är det något annat än hemlighetshållandet som behövs lösas, tror du? Bara alla viktiga personligheter är tillräckligt utarbetade funkar det nog, tror jag. Men jag vill ändå rekommendera att SL håller koll på alla, för att jag tror att SL kan fixa in lite extra niceness med sin SL-ness. Men det ska vara just en rekommendation också: Upp till spelarna att avgöra om de behöver ta upp det med SL, när SL går ut med hunden, till exempel.

Om inte SL också vill bli överraskad, då. :gremsmile: ("SL" kanske man inte fick säga? Whatever, det ser mysigt ut.)

Problem två: Scen och storykontroll
Jag är helt med Gunnar här, låt spelarna turas om att sätta och spelleda en scen. Vet man när det är ens egen tur kan man klura ut en scen när det börjar närma sig, och jag tror att det är ett bra sätt att fördela rampljuset på de olika rollpersonerna jämt. Men spelarna måste förstås inte sätta scener med sina rollpersoner närvarande...

Alternativt så får den vars miljö vi är i spelleda. Varulven jagar förmodligen på sina villkor, så den spelaren leder. I baren så får den barägande spelaren spelleda. I skolan (Eller var de nu håller hus) så får man både leda och spela scoobie. Huvudsaken är att det är korta scener, tror jag - Annars kan det nog stanna av lite när man inte vet vart "kameran" ska ta vägen nu. Scener är det mer action i också, än i traditionellt flytande rollspel.

Du verkar ju ha koll på PTA - Kolla efter tips där. En bra grej därifrån kan vara att sätta upp konflikten för scenen klart innan den börjar... Vad som är relevant så att säga. Vad spelaren som sätter scenen vill uppnå. Vi tar scenen som du själv citerar i ditt nästa inlägg, Luke vs Vader. "Vader försöker vinna över Luke" eller något kan vara premissen. Lite stakes-tänk där också. Jag vet inte, vad tycker du? Kan få de andra lite mer fokuserade på det som är viktigt, utan att styra i vilken riktning det går, och man vet när man ska klippa. Å andra sidan blir det lite mer styrt och kanske inte samma överraskning.

Punkt tre: Resten?
Istället för engelska kan ni hålla i props som representerar rollpersonerna eller spelledarskap. Tydligare att byta rollis också. Tja, jag vet inte.

Precis som du säger så är det god kommunikation som gäller. (Hur aktiv man kommer vara, vad man ska rikta in sig på, hur man tror handlingen utvecklas kan vara saker man snackar om innan spelandet) Har ni bara det så löser sig nog resten. Kom ihåg att mer metasnack = mer ordning, men mindre överraskning och mindre gestaltningstid. Ni får väl prata er fram till balansen i det också. :gremsmile:

För att sammanfatta så tror jag att det mesta kommer lösa sig av sig själv, och ni behöver på sin höjd några riktlinjer att stödja er på då och då.

Gastono

Hero
Re: I like stuff [OT]

<marquee>Jaså Arvidos har övat på html... :gremlaugh:</marquee>
marquee samt /marquee är kommandot om någon gillar det :gremwink:

Sodivra

Champion
NT - Your unbridled affection fills me with joy

Affection, like a nurturing
And attention, like a light
Will grow a soul, like a flower

Amen

MrG

Swashbuckler
Re: "Luke, I'm your father"

Jag vill ha bägge sidorna, så de gäller att möjligheten för hemligheter finns, men att de stamtidigt inte kör ihop sig till en enda bukake när de sitter 4 pers med separata hemliga agendor.
Hatar att vara skeptiker, men samberättande skräck låter väldigt svårt. För mig ligger skräcken i det okända och att vara hjälplös inför det, vilket är moment som försvagas i samberättandet.

Rädd för att det kan bli en korvtårta, för mycket bra saker som kanske inte funkar riktigt ihop.

Men samtidigt så kanske man kan lösa det om man kör varsin scen och har makt i scenerna, då skulle man kunna köra mörka plottar... asch berätta hur ni genialiskt löser det, jag är nyfiken :gremlaugh:

w176

Förlorad dotter
Re: "Luke, I'm your father"

Nja jag ser ingen direkt skillnad i att vara utlämnad till en enda spelledare eller vara utlämnad till fyra. Förutom att fyra har fyra gånger så mycket fantasi att ställa till sadism med.

Skräck handlar som du säger om att vara utlämnad, att inte ha kontroll och inte kunna göra något rationellt åt saker och så vidare. I min erfarenhet från diverse samberättade medium, lajv, samberättade rollspel och textrollspel m.m. Och jag ser ingen skillnad i att vara utlämnad mellan att vara utlämnad till en spelledare eller annan spelare.

Till exempel vet jag att jag kommer ha en psykotisk galning som bifigur, som jag kommer spela mot de rollpersonerna som kan vara djävligt obehaglig, och de andra spelarna kommer inte att ha koll på vem hon är, vad hennes motiv är, vad hon kan göra oh vad hon vill. Att jag sedan kallar mig spelare oh inte spelledare gör väl ingen skillnad?

Tror dessutom att vem som har en scen kommer blir djävulskt mer flytande också, bara för att de brukar vi vara när vi spelar.

MrG

Swashbuckler
Jag hade fel

Efter testat Univeralis igår och sett det leda till en Twilight Zone-episod, kan jag bara vika mig och konstatera hur fel jag hade.

Flytande scenkontroll verkar också funkis...

w176

Förlorad dotter
Snällspel!

"Alternativt så får den vars miljö vi är i spelleda. Varulven jagar förmodligen på sina villkor, så den spelaren leder. I baren så får den barägande spelaren spelleda. I skolan (Eller var de nu håller hus) så får man både leda och spela scoobie. Huvudsaken är att det är korta scener, tror jag - Annars kan det nog stanna av lite när man inte vet vart "kameran" ska ta vägen nu. Scener är det mer action i också, än i traditionellt flytande rollspel.

Du verkar ju ha koll på PTA - Kolla efter tips där. En bra grej därifrån kan vara att sätta upp konflikten för scenen klart innan den börjar... Vad som är relevant så att säga. Vad spelaren som sätter scenen vill uppnå. Vi tar scenen som du själv citerar i ditt nästa inlägg, Luke vs Vader. "Vader försöker vinna över Luke" eller något kan vara premissen. Lite stakes-tänk där också. Jag vet inte, vad tycker du? Kan få de andra lite mer fokuserade på det som är viktigt, utan att styra i vilken riktning det går, och man vet när man ska klippa. Å andra sidan blir det lite mer styrt och kanske inte samma överraskning. "

Arvid, du är fortfarande min idol.

Du satte fingret på något där som jag typ stört mig å i några år nu utan att riktigt kunna formulera. Snällspel är ordet jag använt. Dvs. att man fastrar i spel utan riktig, där inget händer och allt bli lamt prat för att de inte finns något syfte med scenen, ingen underliggande dramatik konflikt i den. Samberättades och frispelets och i bland även lajvens eviga gissel. Snällspel. Blä.

Tack för att du satt fingret på dem,

Underbart, de här är något jag ska se till att vi använder, eller vi använder de redan undermedvetet både när vi lajvar och samberättar, men de är nog tre gånger så effektivt att göra de öppet och medvetet.

Tack.

Sodivra

Champion
Re: Snällspel!

Arvid, du är fortfarande min idol.

Wow.

Tack själv.

(Det är från PTA, för övrigt.)

/Arvidos, som också spelade Universalis igår.

Rickard

Urverk speldesign
"I've decided that about 5 seconds ago."

"Eller att få de där oväntade slagen i ansiktet, när den onda Lorden kastar fram 'Luke I'm your father' eller man inser att vännerna förrått en."
När jag spelleder så lämnar jag de vägar som spelarna vill gå genom mitt scenario fritt. De scener som jag skriver ner och som kan hända är bara förslag och stöd på vad som kan hända. Jag har alltid en början och ett slut som är någorlunda fasta som jag styr mot. I scenerna så har jag miljöer och spelledarpersoner som är fasta och som endast kan ändras av spelarna, aldrig skapas (med sanning modifikation - spelarna får gärna hitta på oväsentliga miljöer/spelledarpersoner).

Skillnaden mot min spelledarstil och det här skulle i så fall vara att du även har miljöer och spelledarpersoner fria och i viss mån även händelser. Alltså, när du skriver ditt scenario så skriver du bara upp hemligheterna som förslag. Om du inte kan använda det så har du åtminstone förslaget kvar till någon annan spelledarperson och/eller spelmöte. För mig känns det mer som att en av George Lucas spelare hittade på det där med fadersskapet on-the-fly när de spelade Stjärnornas Krig-kampanjen. Det är så jag upplevt plottvistar när jag spelat Once Upon a Time och Universalis.

Ok, du kanske vill ha de här tvisterna oftare, men betänk att de faktiskt inte förekommer så ofta. Max 1-2 gånger per film. Star Wars V är dock ett undantag, för det är filmen i triologin (tre akter) där allt storymässigt händer. Första filmen är introduktion, andra är storytvistare och i tredje så binds allt samman.

Intressant projekt. Följ gärna upp med en analys över hur spelmötet gick.

/Han som sällan är på krönikeforumet

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Re: "I've decided that about 5 seconds ago."

... vi kommer inte att ha någon spelledare...

Det är Samberättande på hög nivå. Visst, olika spelare tar hand om olika scener, men inte som spelledare utan som tavlor och hammare. Ungefär.

Tavlor som målar upp omgivningarna.

Hammare som smäller till handlingen en aning. Men inte hammare med snickare i andra ändan, det kommer inte att vara någon spelledare som har MAKT. Alls.