solvebring
Superhero
Ja, att spela resor i rollspel kan göras på en massa olika sätt. Man kan pilla med hexkartor; förbereda en samling kort eller tärningar och bygga pölar gentemot ett antal hinder; man kan sätta upp platser och möten med egna agendor och låta spelarna nå platserna scenvis ungefär som i en film...
Men, tänker jag, vore det inte awesome att göra resorna till samberättandemoment? Säg att vi lirar fantasy, det är trad, det är klassiskt på alla sätt, och så kommer den här långa resan. Vad kan då inte vara ballare än att låta spelarna själva bygga och berätta sin egen resa tillsammans?
Jag tycker det vore awesome i alla fall.
Men hur ska det gå till? Vilka delar behöver man?
Jag kan tänka mig att man behöver dela in resan i olika faser, till exempel: Förberedandefasen; resfasen; summeringsfasen. Kunde man inte då forma spelandet av resan t.ex. så som spelet InSpectres fungerar?
I korthet fungerar InSpectres så att spelarna sitter på en pöl med resurser. När de utreder mysteriet och slår framgångsrikt och gör framsteg får de ta av dessa resurser. När resurserna är slut är också scenariot slut. Resurserna används sedan för att bygga upp spelarna igen, betala för vila för att bli av med skador och sådant.
Ja, InSpectres funkar alltså så att exempelvis så har man då 15 glaspärlor i en skål. Varje gång man gör en handling och får 5 eller 6 på slaget får man ta 1-2 glaspärlor. När glaspärlorna är slut har man använt upp alla resurser och ska då genom samlandet av dessa ha berättat ihop mysteriets väg inklusive upplösning. De resurser man fått får man använda till sin fördel. De motsvarar typ lön, eller vad man ska säga.
Jag tänker mig då att man kan skapa en pöl med glaspärlor/resurser genom att varje glaspärla symboliserar något efter vägen. Kanske slår man på tabeller för att ta fram olika saker tills det att man är nöjd. Sedan måste ju resvägen spela in också. Kanske får man +1 glaspärla för var 20:e mil? Detta är hur som haver förberedandefasen.
Så, när spelarna diskuterat ihop resväg, utrustning som krävs, stopp, möten, farligheter, väderomslag osv. så har de skapat sin resurspöl som visar hur många lyckade eller felade slag som ska göras under resfasen - själva spelfasen - innan man nått målet. Detta bestämmer speltiden och svårighetsgraden på resan. Ju mer resurser desto mer måste till för att man ska komma fram.
Resfasen innebär alltså att spelarna tar turer och gemensamt, utan spelledarens inverkan (eller om denna kanske får en särskild roll i detta?), och berättar fram resan som vid olika tillfället - vilka de nu ska vara - kräver handlingar/tärningsslag. Beroende på om dessa slag lyckas/misslyckas får man ta glaspärlor ur pölen och resurserna sinar. När resurserna sinat helt - när alla pärlorna är erhållna - är resan till ända. Spelarna ska nu summera denna.
Summeringsfasen ska då bestå i att ta reda på vilka vinster och förluster som gjorts, om man vunnit eller förlorat beräknade resdagar osv. Man kan då betala igen skador och förlorad tid genom att betala med resurspärlorna man erhållit. Överblivna pärlor får man göra något kul med - kanske köpa utrustning med, omvandla till erfarenhetspoäng eller något i den stilen.
- - - - - - - - - -
Ja, jag vet att detta är luddigt, instabilt och jävligt lösryckt. Det är bara på idéstadiet än så länge. Jag menar alltså inte att det ska gå till exakt så här, men jag tror att det skulle kunna funka på något liknande sätt.
Vad tror ni?
Men, tänker jag, vore det inte awesome att göra resorna till samberättandemoment? Säg att vi lirar fantasy, det är trad, det är klassiskt på alla sätt, och så kommer den här långa resan. Vad kan då inte vara ballare än att låta spelarna själva bygga och berätta sin egen resa tillsammans?
Jag tycker det vore awesome i alla fall.
Men hur ska det gå till? Vilka delar behöver man?
Jag kan tänka mig att man behöver dela in resan i olika faser, till exempel: Förberedandefasen; resfasen; summeringsfasen. Kunde man inte då forma spelandet av resan t.ex. så som spelet InSpectres fungerar?
I korthet fungerar InSpectres så att spelarna sitter på en pöl med resurser. När de utreder mysteriet och slår framgångsrikt och gör framsteg får de ta av dessa resurser. När resurserna är slut är också scenariot slut. Resurserna används sedan för att bygga upp spelarna igen, betala för vila för att bli av med skador och sådant.
Ja, InSpectres funkar alltså så att exempelvis så har man då 15 glaspärlor i en skål. Varje gång man gör en handling och får 5 eller 6 på slaget får man ta 1-2 glaspärlor. När glaspärlorna är slut har man använt upp alla resurser och ska då genom samlandet av dessa ha berättat ihop mysteriets väg inklusive upplösning. De resurser man fått får man använda till sin fördel. De motsvarar typ lön, eller vad man ska säga.
Jag tänker mig då att man kan skapa en pöl med glaspärlor/resurser genom att varje glaspärla symboliserar något efter vägen. Kanske slår man på tabeller för att ta fram olika saker tills det att man är nöjd. Sedan måste ju resvägen spela in också. Kanske får man +1 glaspärla för var 20:e mil? Detta är hur som haver förberedandefasen.
Så, när spelarna diskuterat ihop resväg, utrustning som krävs, stopp, möten, farligheter, väderomslag osv. så har de skapat sin resurspöl som visar hur många lyckade eller felade slag som ska göras under resfasen - själva spelfasen - innan man nått målet. Detta bestämmer speltiden och svårighetsgraden på resan. Ju mer resurser desto mer måste till för att man ska komma fram.
Resfasen innebär alltså att spelarna tar turer och gemensamt, utan spelledarens inverkan (eller om denna kanske får en särskild roll i detta?), och berättar fram resan som vid olika tillfället - vilka de nu ska vara - kräver handlingar/tärningsslag. Beroende på om dessa slag lyckas/misslyckas får man ta glaspärlor ur pölen och resurserna sinar. När resurserna sinat helt - när alla pärlorna är erhållna - är resan till ända. Spelarna ska nu summera denna.
Summeringsfasen ska då bestå i att ta reda på vilka vinster och förluster som gjorts, om man vunnit eller förlorat beräknade resdagar osv. Man kan då betala igen skador och förlorad tid genom att betala med resurspärlorna man erhållit. Överblivna pärlor får man göra något kul med - kanske köpa utrustning med, omvandla till erfarenhetspoäng eller något i den stilen.
- - - - - - - - - -
Ja, jag vet att detta är luddigt, instabilt och jävligt lösryckt. Det är bara på idéstadiet än så länge. Jag menar alltså inte att det ska gå till exakt så här, men jag tror att det skulle kunna funka på något liknande sätt.
Vad tror ni?