Eftersom min discord/roll20-grupp består av 100% småbarnspappor så händer det ofta att någon inte kan vara med (det hade kanske gällt om vi inte varit det också för den delen) och vårt förhållningssätt i The One Ring-kampanjen (och före det i CoC-kampanjen) har varit att "ej full spelgrupp == inställt". Jag tröttnade lite på mängden inställda tillfällen och kläckte idén att köra InSpectres vid de tillfällen vi var inkompletta men ändå tillräckligt många. Ett spel och spelstil jag varit nyfiken på ett tag men inte testat.
Jag har hunnit vara SL i Inspectres tre gånger och spelare en gång. Det finns ju fortfarande en SL även om makten vid spelbordet är jämnt fördelad (typ, vid skill check-resultat på 1-3 berättar SL vad som händer och vid 4-6 berättar spelaren). Det har varit kul och lärorikt, men jag ska försöka ta ett steg tillbaka och reflektera över vad jag egentligen tycker (och dra in er i det hela också, ja, ni måste läsa hela inlägget).
Har haft det här inlägget i bakhuvudet ett tag, har säkert tappat bort något, men ville ha det ur systemet.
Växlar ni mellan stilarna eller kör ni bara ena varianten?
Ni som kör samberättande, hur fort tröttnar ni på ett spel och byter till ett annat koncept? Efter ett eller ett par spelpass eller aldrig? Efter 4 spelpass InSpectres känner jag ju lite "nu har vi gjort det här och det börjar bli repetitivt", men efter 4 spelpass The One Ring känner jag "nu kan jag regelsystemet, bra, nu fortsätter vi äventyra".
Jag har hunnit vara SL i Inspectres tre gånger och spelare en gång. Det finns ju fortfarande en SL även om makten vid spelbordet är jämnt fördelad (typ, vid skill check-resultat på 1-3 berättar SL vad som händer och vid 4-6 berättar spelaren). Det har varit kul och lärorikt, men jag ska försöka ta ett steg tillbaka och reflektera över vad jag egentligen tycker (och dra in er i det hela också, ja, ni måste läsa hela inlägget).
- Jag är en rätt ospontan person som gillar att tänka färdigt och sen berätta vad jag gör/vad som händer. Det är ett dåligt personlighetsdrag i InSpectres, då spelet flyter på bäst om alla kan komma på roliga/intressanta saker utan tysta pauser. Jag har alltså känslan att jag behöver bli bättre för att kunna uppskatta spelet fullt ut. Det gällde särskilt passet där jag var spelare, men det kan ju ha att göra med tärningsrullandet. Är du SL och alla spelare rullar högt behöver du ju inte beskriva ett skit.
- Det är jätteskönt med förberedelselösa spel! Ibland (även om det var länge sedan nu) när jag hör om spelledare där typ 80% av deras rollspelstid är spelpassprepp så tänker jag att "det skulle jag aldrig orka om jag var SL" eller "det är nog bra, men jag skulle aldrig kräva det av en SL om jag var spelare".
- Det är frustrerande att vara SL och inte ha tillräcklig kontroll. Jag har i Inspectres känt att jag vill trycka spelarna åt ett visst håll, bestämma av NPC A gör en viss grej, men det är en spelare som driver spelet just då och det blir helt annorlunda. Då får jag ju gilla läget, men jag känner att jag absolut inte vill ha samberättande som enda rollspelsupplevelse.
- Det är en enorm svaghet hos samberättande (och förberedelselöst) att det inte finns fakta att gå på. När som helst kan någon runt bordet bestämma att borgmästaren är skurken. Det kanske är kul och passande, men det blir på något sätt inte värt något när det inte var premissen. Spelaren hade lika gärna kunnat säga att någon annan var skurken och det blir mer "jaha" än "aaargh, jag visste att han var en skummis".
- När jag gestaltar en roll i SL-styrt så är det äventyrsfokus, "hur ska det går för skogsmannen Skuggan och vilka äventyr får han uppleva" och när jag gestaltar någon i samberättande så är det scenfokus, "vilken scen vill jag placera skogsmannen Skuggan i". Jag lever mig nog mer in i min roll i SL-styrt, men det beror ju garanterat på spel.
Har haft det här inlägget i bakhuvudet ett tag, har säkert tappat bort något, men ville ha det ur systemet.
Växlar ni mellan stilarna eller kör ni bara ena varianten?
Ni som kör samberättande, hur fort tröttnar ni på ett spel och byter till ett annat koncept? Efter ett eller ett par spelpass eller aldrig? Efter 4 spelpass InSpectres känner jag ju lite "nu har vi gjort det här och det börjar bli repetitivt", men efter 4 spelpass The One Ring känner jag "nu kan jag regelsystemet, bra, nu fortsätter vi äventyra".