Nekromanti [Samform] Några funderingar

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har gått i tankar på sistone. Funderat på ett sätt att spela rollspel på, fokuserat på kollaborativt historieskapande (samberättande) och inspirerat av friform, jeepform och liknande varianter där man inte har ett visst "spel" som är en produkt man konsumerar. En hel del av detta kommer från tankar om relationskartor och även flowspel som vi pratat om tidigare. Jag behöver skriva av mig om det här, så jag startar en tråd här.

Struktur och tekniker, inte mekanik
Jag tror inte på helt löst och fritt spel. Vi behöver struktur och riktlinjer för att hjälpa oss. Scensättning, spelarspecifika roller, relationskartor, definitiva faser (etablering, eskalering, klimax), agendor … Dessa är hjälpmedel som strukturerar upp spelet och säger vem som bör göra vad när. Nu befinner vi oss här, hur är ett bra sätt att gå vidare? Hur håller vi ståryn fokuserad? Hur ser vi till att alla delar spotlight? I detta ryms även tekniker. Monologer, bird-in-ear, flashbackscener och liknande. Dessa kan användas för att förbättra och variera upplevelsen, aktivera inaktiva spelare och så vidare. De kan användas när det passar. Ibland kan man även använda tvingande regler, men inte i komplicerade och interagerande regelverk utan enskilta kraftfulla regler som syftar till att åstadkomma en viss sak. Inga regler som inte behövs.

Modulärt
När spelet saknar ett mekaniskt system kan man bygga ihop det med större frihet. Plocka in tekniker och strukturer som passar just det vi spelar nu. Enkla regler som inte behöver interagera med andra regler på ett mekaniskt sätt och därför enklare kan kombineras. När vi spelar nu vill vi ha en spelare som inte spelar roller utan sätter scener och agerar "direktör". När vi spelar imorgon vill vi ha roterande scensättning och tvingande bird-in-ear-kommandon. När vi spelar nästa vecka vill vi ha en enskild huvudroll och ett uttalat tema. När vi spelar nästa månad har vi inga fasta roller alls. Ett tag lirar vi med tidsresande och då designar vi en tidslinje som vi kan hoppa runt och påverka. En annan gång spelar vi ideologisk ungdom och då använder vi ett "manifest". Vi har en samling moduler som vi provat och som andra som spelar liknande bidragit till. Där kan vi hämta idéer och inspiration och plocka det som passar.

Flow, bejakande
Man jobbar med flow och slänger fram och bygger på varandras idéer. Jag introducerar en fattig bonddräng, du introducerar flickan han är förälskad i och Kålle introducerar storbonden som fått upp ögonen för henne. Vi bygger vidare, förändrar, tiltar och eskalerar. Ingen vet vart vi är på väg men alla samarbetar för att göra resan så rolig/gripande/läskig/tänkvärd/skrattretande/cinematisk som möjligt. Vi försöker att ha en någorlunda gemensam vision och är inte rädda för att prata om spelet och vilken sorts känsla vi vill ha. Vi uppmuntrar varandra och beönar bra spel med glada tillrop, eggar på varandra och pressar varandras gränser. Vi litar på varandra och vågar spela djärvt och sårbart.

Skicklighet
Vi använder regler, tekniker och strukturer men förväntar oss inte att spelet ska bli bra bara för att vi har bra struktur. Vi jobbar med att bli bättre på berättande, dramaturgi, gestaltning, scensättning, kommunikation. Bra spel händer inte av sig självt och att få användning för sin skicklighet och öka den är en del av det roliga. Spel ska vara en anpassad utmaning för spelarna. Men vi tävlar inte mot varandra. Vi försöker göra vårt bästa och hjälper varandra och framgång mäts i hur bra story vi får till och hur roligt vi har det som grupp.

---

Jag vet inte vad jag förväntar mig av den här tråden. Jag behövde mest skriva ned de här tankarna någonstans. Men föralldel svara gärna och säg vad ni tycker och tänker.

Man Mountainman

Storsvagåret
Låter bara fint.

Känns inte som att det finns någon större anledning att utesluta mekanik ur det här heller. Mekanik och det du kallar "verktyg" befinner sig ju på ett spektrum. Känner folk som spelar ungefär som du beskriver, fast de plockar in enklare mekanik från Solar System och såna grejer.

Förutsättningen för att spela "samform" är väl egentligen en ganska gedigen erfarenhet av rollspel. De mekaniker som ingår i en given "samform"-session kan lika gärna beskrivas i text och paketeras som en produkt. Det som går förlorat är den lediga, pragmatiska inställningen till teknikerna, som är frukten av erfarenhet och förtrogenhet med mediet.

Dock vet jag inte om parallellen till friform och jeepform är så lyckad. Friform, åtminstone konventsfriform (som väl är svenskens starkaste association till termen), har ju för det mesta strikta scenarier som en ersättning för trad-rollspelens strikta regler. Även jeepform har såvitt jag förstått ganska bundna scenarier.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ja just. När du frågade efter vad som var nytt och hett hade jag redan hunnit glömma av Play With Intent. Emily Care Boss och Matthijs Holter nosar på liknande tankar.

Genesis

Ni dés ni maître
Dnalor said:
Känns inte som att det finns någon större anledning att utesluta mekanik ur det här heller. Mekanik och det du kallar "verktyg" befinner sig ju på ett spektrum. Känner folk som spelar ungefär som du beskriver, fast de plockar in enklare mekanik från Solar System och såna grejer.
Ja, det har du rätt i, såklart. Visst kan man involvera lite enklare mekanik om man vill.

Förutsättningen för att spela "samform" är väl egentligen en ganska gedigen erfarenhet av rollspel. De mekaniker som ingår i en given "samform"-session kan lika gärna beskrivas i text och paketeras som en produkt. Det som går förlorat är den lediga, pragmatiska inställningen till teknikerna, som är frukten av erfarenhet och förtrogenhet med mediet.
Visst. De spel jag hittat på på sistone, som ISM eller "?", har varit sådana där jag bara plockat ihop några tekniker och tänkt "Såhär är det nog kul att spela". Jag vet inte om det är nödvändigt att ha erfarenhet från rollspel, dock. Man kan ju bygga upp sin egen erfarenhet i mediet efter hand om man nu skulle börja spela på det här viset.

Dock vet jag inte om parallellen till friform och jeepform är så lyckad. Friform, åtminstone konventsfriform (som väl är svenskens starkaste association till termen), har ju för det mesta strikta scenarier som en ersättning för trad-rollspelens strikta regler. Även jeepform har såvitt jag förstått ganska bundna scenarier.
Det är mer teknikerna framförallt från Jeepform jag inspirerats av.

Genesis

Ni dés ni maître
DeBracy said:
Ja just. När du frågade efter vad som var nytt och hett hade jag redan hunnit glömma av Play With Intent. Emily Care Boss och Matthijs Holter nosar på liknande tankar.
Ja, det finns ju uppenbarligen en del beröringspunkter. De verkar inte vara ute efter riktigt samma sak (och det är för mycket "flum" för min smak), men på ytan är det liknande och man kan nog sno en hel del tekniker därifrån. Tack för tipset!

Man Mountainman

Storsvagåret
Genesis said:
Visst. De spel jag hittat på på sistone, som ISM eller "?", har varit sådana där jag bara plockat ihop några tekniker och tänkt "Såhär är det nog kul att spela". Jag vet inte om det är nödvändigt att ha erfarenhet från rollspel, dock. Man kan ju bygga upp sin egen erfarenhet i mediet efter hand om man nu skulle börja spela på det här viset.
Jag menar att erfarenhet är nödvändigt om man ska spela utan stöd i en produkt eller ett färdigt spelpaket àla "ISM".