(Nedanstående kan låta konfrontativt och kritiserande av dig, vilket inte är meningen. Använder citatet som referens, men vill inte tillskriva dig några specifika åsikter utan talar om en generell tendens.)Det finns väl ett hyfsat antal rollspelare med samisk bakgrund? Jag tänker att det blir mycket bättre om någon av dem skriver ett sådant spel än om någon av oss andra skriver det för representationens skull.
Det är detta jag tycker så problematiskt. Alla får skriva rollspel om majoriteten, men bara ett försvinnande litet antal får* skriva om minoriteten. Så då kommer inga spel om det, och rollspelen osynliggör istället för att lyfta fram. Otaliga rollspelare är experter på medeltida krigföring eftersom det lyfts fram i rollspelen. Samma sak om viktorianska England. Vad hade det inneburit för kunskapen om samisk kultur om det fanns ett samiskt rollspel som spelades av flera? Åtminstone för mig handlar det inte om ”representation” utan om nyfikenhet och intresse. De Mauvais rêves har gjort en del för att väcka intresse hos mig, även om det tyvärr slipat bort serienumren och istället bara är samiskinspirerat (och väldigt långt ifrån kulturspel). Jag håller på att skriva ett rollspel om kantonesisk historia utan att ha någon kantonesisk bakgrund annat än att kunna språket och ha bott i södra Kina. Hur många svenska rollspelare med kantonesiskt påbrå finns det som dessutom är rollspelsmakare? Speciellt inom min smala genre finns det väl ett halvdussin personer som verkar överhuvudtaget, och förutom att @Murmelgnu
väl har lite finskt påbrå så är det väl kört att få några spel alls som inte handlar om svenskar, europeer eller amerikaner (för alla kan ju skriva om dem).
Och skulle det finnas en samisk rollspelsmakare kanske hen inte alls vill skriva om samer, utan hellre om samurajer.
Nu verkar det ju iofs finnas en hel del spel som åtminstone behandlar ämnet, även om det enda nämnda spelet som primärt handlar om samer istället för att ha dem i bakgrunden är franskt.
* I en ganska bred bemärkelse av ordet, såklart. Jag är fullt medveten om att inga explicita förbud finns.