Nekromanti Samla attribut! <-- Mer Fagins Hand

Morgoth

Swashbuckler
Nu tänkte jag det vore ball att samla ihop lite förmågor. Ni behöver inte känna till någonting om spelet för att göra det, det är bara att flumma ut och hitta på. Attributen ska vara saker som 'Stark Magsaft', 'Närsynt', 'Liten', 'Starka Underarmar', 'Snofsig', etc, etc i all oändlighet...

Sedan ska det finnas några olika sorters utstrålningar. Tillexempel 'Utstrålar Amor', 'Utstrålar Värme', 'Utstrålar Tåsvett', osv, osv, osv.

För er som däremot är intresserade av attributsystemet, kolla då in senaste omfomuleringen av grundregelkärnan. Så, mina barn! Börja samla skatter! :gremwink:

Rising

Vila i frid
Flexibut, Attribilitiet

Varför inte låta spelarna hitta på sina egna förmågor?

Du kunde ha en grundkärna med ett indelningssystem som fungerade ungefär så här:

Enastående bildning om ...
Förslag: Bordsskick, Zoologi, Heraldik, Kvinnans erogena zoner, Mykologi, Skötsel av pälsdjur osv.

Framstående utövare av ...
Förslag: Handgemäng, Stavhopp, Fasadklättring, Korttrix, Skuggteater, Estimering av folks vikt, Joddling osv.

Världsvant umgänge med ...
Förslag: Undre världen, Kineser, Sotare, Societetsflickor, Akademiker, Machomän, Poeter, Golfare osv.

Vida beryktad för ...
Förslag: mitt Vackra anlete, min Ofattbara korpulens, mina Stinkande fötter, min Auktoritära stämma osv.

Oförklarlig förmåga att...
Förslag: Se när någon ljuger, Spå väder, Böja skedar med tankens kraft, Drömma sanndrömmar, Inte bli bakis av konjak osv.

Det vore skoj. Genom att göra denna uppdelning i Kunskapsfärdigheter, Prestationsförmågor, Sociala nätverk, Kroppsliga attribut och Övernaturliga egenskaper (den kanske du inte vill ha, dock) så gör man det iaf lättare för spelarna att hitta bland sina förmågor på sitt rollformulär. Samtidigt är det roligt att hitta på sina egna förmågor. Kunskapsfärdigheterna i Chronopia var ju hur roliga som helst. Att få hitta på allt är en dröm jag har haft länge.

/Rising

Morgoth

Swashbuckler
Något sånt hade jag tänkt mig, men...

...det var attribut jag ville ha, inte förmågor. Jag ville alltså barra ha adjektiv helt enkelt, adjektiv som inte borde ha någon som helst regelteknisk funktion. Skulle du kunna komma med lite adjektiv, vore jag tacksam.

Rising

Vila i frid
Här vare adjektiv:

"Jag ville alltså barra ha adjektiv helt enkelt, adjektiv som inte borde ha någon som helst regelteknisk funktion. Skulle du kunna komma med lite adjektiv, vore jag tacksam. "

Ingen regelteknisk funktion? Okej:

Hjulbent, skelögd, harmynt, klåfingrig, hårig, albino, filantropisk, sorglös, kolerisk, melankolisk, flegmatisk, anspråkslös, temperamentsfull, jordbunden, flummig, skallig, gullig, svartmuskig, timid, lågpannad, rynkig, dåsig, ämlig, purken, satt, gänglig, höknäst, spastisk, pragmatisk, idealistisk, nyckfull, ekumenisk, eklektisk, högljudd, lekfull, tungsint, trångsynt, tjurskallig, glosögd, bredaxlad, opportun, raljant, rödhårig, skotsk, randig, ljummen, uppsvälld, gladlynt, bombastisk, pompös, snajdig, hemlig, lättfotad, glupsk, sepiatonad, fyrcylindrig...

/Rising
hittar bara på dåliga exempel

Morgoth

Swashbuckler
Yes! That's what I'm after! [ANT]

Mer sånt. Några av orden får tyvärr inte vara med i min lista :)p), för vissa av dem har lämpligtvis egna funktioner. Dem ska användas som redskap för förmågor, men tillexempel "rik" kan inte vara ett attribut (det är en åkomma, som alla FH:are förstår... känner mig ensam på den fronten :gremwink:).

Rickard

Urverk speldesign
Jag orkar bara komma med råd

Och dessa är:

Läs och hämta insperation från andra rollspel
Det finns förmågor och nackdelar till de flesta.. Du har säkert några stycken hemma.. Själv kan jag bara ge adresser till mina egna hemsidor..
dod.slurk.cjb.net (se t.ex. Vilda förmågor i Husregler)
deadlands.slurk.cjb.net (se t.ex. Egdes/Hindrances i Advantages)

Läs tryckta medier
SAOL (riktigt jobbig att läsa!), korsordsböcker, synonymböcker, engelsk/svensk-ordlista, tidningar, tidsskrifter..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur