Nekromanti Samlade erfarenheter kring att slå bra med tärning

tull

Hero
Jag tänkte att forumet behövde en tråd där vi delger varandra med samlade erfarenheter kring hur man får så bra resultat som möjligt när man använder tärningar i rollspel.Ni vet vad jag menar! De där speciella knycken med handlederna som gör att fummelchansen minskar och liknande fall.

Om en liknande tråd funnits tidigare så är den död och nya tekniker har säkert tillkommit.

Jag tänkte börja med att delge en del av de erfarenheter som jag samlat på mig.

Pistoltricket
Visualisera en westernfilm där cowboy Nilsson ska dra sin pistol för att skjuta den svartklädde fienden.
Metod:Denna metod fungerar endast om ni ska rulla max 2 tärningar. Den är beprövad med T6, T20 och T100 med tillfredställande resultat. Att vara sittandes eller stående spelar ingen roll. Jag har aldrig testat liggande ställning så utför på egen risk därifrån. När ni ska rulla så greppar ni valda tärning/tärningar och för ned handen sakta mot höften för att sedan så fort som möjligt rycka fram handen och öppna den mot spelbordet, tärningarna landar och ger önskat resultat. För att detta fungera krävs dock ett ytterliggare moment. Stirra, stirra mot er visualiserade fiende där spelledaren får representera denne. Ni måste etablera närvaron av fruktan hos spelledaren för denna fruktan kommer sedan omvandlas till positiv eso-kinetisk energi som likt "magi" hjälper er i ert rullande.

Överhuvudet tricket
Föreställ er en apa med båda nävarna knutna och skakandes ovanför huvudet.
Metod: Denna metod fungerar enbart (enligt beprövad empiri) om ni har minst 3 tärningar och helst över 5 tärningar till antalet. Samla samtliga tärningar i er näve och förslut sedan näven med tärningar med den andra handen, för upp den av två händer bildade skallran över huvudet och skaka utav bara helvete. OBS: Även här är det viktigt att skapa positiv eso-kinetisk energi, detta utförs bäst genom att andas tung och högt (flåsande noshörning typ) ifall ni vill ha höga resultat på tärningarna. Föreställningen utav att tärningarna kommer slå högt är också viktigt! Om ni tvärtom önskar låga resultat så andas in så mycket luft som möjligt och för sedan (väldigt sakta) ut luften genom näsborrarna samtidigt som ni tänker "slå lågt för i helvete, slå lågt!".

Vilka knep har ni upptäckt?

Siffner_UBBT

Veteran
Flöset
I begynnelsens tid har människan vetat om den mystiska krafterna bakom 2,8 Åbro Folköl från ICA. Intet ont anande gjorde den kände ölchemisten Victor Karlsson och hans hängivna assistent Emil en underbar upptäckt. Genom att förtära denna dryck i lagom mängd så kan man kan man kanelisera den magiska kraften till tärningarna och göra dem "lulliga" genom att flåsa eller "Flösa" då ljudet ska va likt ljust Flösa när man andas på tärningarna.

Detta är en beprövad metod och garanterad att funka. Man behöver däremot fylla på sig själv med ett par klunkar till bara för man inte ska flösa bort allt. Metoden är prövad med T6:or och funkade galant i spelet RISK. Jag kan säga att det blev minst sagt inte roligt för de gula när flösets arme fick tag i dem.

För att tricket skall funka måste man intagit ca 1 till 2 0.5L 2,8%iga Åbros köpta från ICA. Sedan måste man flösa som en gnu på den och kasta dem så att de studsar mot RISK kartongens vägg. Gör man detta kommer man garanterat att få sex(or(pun intended)). Ifall tärningarna börjar visa lägra summor så är det bara att dricka och flösa på.

Ha kul och lycka till

ripperdoc

Myrmidon
Stor-LOL för denna tråd!

Mitt tips är betydligt enklare - kasta tärningarna vårdslöst mot bordskanten. Om resultatet blev bra - säg att tärningarna räknas även på golvet. Om det blev dåligt - säg att man måste slå om tärningar på golvet. Enkelt!

quisling

Warrior
Här kommer två korta men användbara tumregler:

Uppvärmning
Det viktigaste för en professionell tärningskastare kan vara att värma upp rätt. Slå tärningarna tills det minst optimala utfallet visas, så går du säker en stund in i spelet.

Trohet
Byt inte tärningar, även om det tycks som om de sviker dig med ständiga misslyckade slag. Trägen vinner, och den som visar förtroende för sina tärningar även i svåra stunder kommer att få de bästa tärningskasten i slutändan.

Phelan

Hero
Underlag
Tärningar skall slås på ett kollegieblock som har minst hälften, helst 2/3 av sina sidor kvar. I nödfall kan man vända på det och slå på redan skrivna sidor, men då får man spiralen till höger och inte till vänster, något som leder till att det inte funkar riktigt lika bra. (Att slå på ett upp-och-nedvänt block förtjänar ingen kommentar.)

För att undvika missöden bör man deklarera att alla tärningsslag man gör enbart är giltiga om tärningen stannar på blocket, rullar den av blir det omslag.

Typ av tärning
Liksom gnuttar bör tärningar vara mjuka och runda. Fabriksnya tärningar med hårda kanter skall undvikas.

Visualisera resultatet och tro på det
Om du inte själv tror att ditt slag kommer lyckas är det kört.

Fuskalternativet
Välj nån slags Vampiretärningar med rökig färg och bristfälligt ifyllda siffror. Du kan sedan välja att säga precis vilket resultat du vill när du slår för ingen som inte sitter med tärningarna en decimeter från ögonloberna kan utläsa vad du egentligen slagit.

- Phelan

tull

Hero
RipperDoc said:
Mitt tips är betydligt enklare - kasta tärningarna vårdslöst mot bordskanten. Om resultatet blev bra - säg att tärningarna räknas även på golvet. Om det blev dåligt - säg att man måste slå om tärningar på golvet. Enkelt!
Det där är ju genialt! Det ska jag prova.

Petter42

Swordsman
Något jag upptäkt funkar ypperligt med t-hundror, är att man först slår sitt tiotal, om resultatet blev dåligt kastar du ditt ental på tiotalstärningen! Kräver lite träning, tajming och sikte. Det viktigaste är att försöka göra det ganska fort, det blir väldigt uppenbart om man väntar för länge mellan tärningarna.
Givetvis funkar det med andra tärningar, men det är sällan det ger lika stor effekt med exempelvis t-sexor, dels för att dom knappast kommer ändra värde med 80-90, dels för att man ofta slår fler, så att enskilda tärningar spelar liten roll, och slutligen därför att t-sexor är fyrkantigare än t-hundror, och inte rullar lika lätt.

Wilmer

Hero
Jag har märkt att om man rullar tärningarna länge i handen så kommer resultatet vara liknande det du fick innan. Dvs, om du slår högt och rullar dem länge kommer nästa slag också vara högt. På det här sättet slog jag fram Slizer Cops statline där alla grundegenskaper utom en var högsta möjliga och den var ett under max. Dessutom fick han maximalt med startkapital.

KamiFisk

Hero
The Switch
Funkar endast med två T10 som skall bedömas som en T100.
När tärningarna landar bestämmer man snabbt vilken som skall vara en-tal och vilken som skall vara tio-tal och på så sätt ge sig själv det bästa resultatet.

Mellan tummen och pekfingret
För att utföra denna move måste man ha följande.
En tärning med suspekt ifyllda siffror.
En Mage (att rull räningen på).
Tumme, grepp apparatur
Pekfinger, grepp apparatur samt såkallad spinner.
Hand, såkallad snabbupplockare.

Börja med att hålla tärningen mellan tummen och pekfingret ca en decimeter över magen(en halv sittande liggande postion är att föredra).
Sedan ger man tärningen en lätt bakåt spin.
Precis när tärning landar tittar du på den säger vilket resultat du vill.
Nu kommer den viktigaste delen, snabbupplockaren måste ta tärningen inom 1-2 sekunder efter att den stannat så att ingen hinner kontrollera resultatet.
Det här kastet är inte för noviser och allvarliga skador kan uppkomma om man utför det felaktigt, jag tar inget ansvar för skador som uppkommit vid användandet av detta kast.

Träna tärningar
Man kan alltid träna tärningar genom att de inte används lägga dem med siffran de skall hamna på uppåt.
tärningar lär sig också av varandra så detta är väldigt bra i tärningspöl system.

MrG

Swashbuckler
Bestraffningar
Tärningar som inte sköter sig hamnar i frysen i ett par timmar. Lär de sig inte kan man statuera exempel, en vän brukade rada upp alla tärningarna runt den som brukade göra bort sig och sedan elda upp den som varnande exempel på vad som kunde hända om de inte skärpte sig.

Mjuka tärningar
Allt blir bättre om man köper in lite stora mjuka d6or, de kanske inte slår bättre resultat, men man kan lätt kasta dem på tramsiga medspelare och det hela blir roligare. Plyschd20or funkar också, men de är verkligen usla att använda som tärningar (och smiter in under soffan hela tiden)

Mentala tärningar
Att inte använda tärningen utan bara improvisera resultatet är givetvis en säker metod

Tvillingtärningarna
Skaffa två identiska d20or, lägg den ena diskret på önskade slag och slå den andra bredvid, men läs inte av den du slog utan dess tvilling som redan är preppade på önskat resultat.

-Gunnar (använder nu mer bara d6 och d20)

Johan K

Gammal & dryg
Den knutna nävens teknik
Enkel & ganska randomiserad teknik, om man gillar slumpen så är denna teknik bra. Man vet aldrig vad som koma skall när man skall slå tärningen.
Metoden är enkel, lägg de tärningar som krävs i näven & knyt näven hårt. Blunda & slå, samt hoppas på det bästa.