Nekromanti Samma spells på olika levels

rks

Warrior
Jag har spenderat pengar på att köpa Spell Compendium. Däri, och i PHB, finns det många spells. En del av dessa förekommer på olika spellcasters listor. På olika levels. Detta är av balansskäl helt rimligt för rangers, paladins och andra som är "delayed spellcasters" eller vad man nu ska kalla dem, jämfört med wizards och clerics.

Nu finns dock ett antal sätt, bland annat genom att spela archivists (se info på wizards.com) eller genom att ta levels som chameleon (se info på wizards.com).

Dessa klassers möjligheter med divine spells betyder att de kan ta den lägsta leveln som en divine spell finns på. Kolla exempelvis Lay of the Land (Spell Compendium p131) som är tillgänglig för druids på level 4 och rangers på level 1. Både archivists och chameleons använder en spell slot på level 1 för denna spell.

Ser ni andra också detta som obalanserat? Och för er som vill utnyttja detta till det yttersta - finns det någon lista där spells olika levels jämförs? :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
Jag vet tyvärr ingen heltäckande lista, så jag ger mig bara på din första fråga, den om balansproblem.

Det är ju inte många spells det handlar om. Generellt är rangerspells inte mycket att hänga i julgranen, så arkivisten känns inte obalanserad av det skälet. En PrC med flexibilitet som specialitet känns däremot farlig. Jag tror en sådan är ohyggligt svår att balansera rent allmänt. Att använda spells från fördelaktigast klass för just den spellen är rimligen bara ett av problemen. Så kameleonten skulle jag titta riktigt noga på innan jag godkände.
(Nu godkänner jag inga PrC överhuvudtaget personligen av flera skäl, men jag skriver utifrån ett läsarperspektiv... :gremtongue:)

En av mina kampanjer har spellcasters med starkt begränsat spellurval, men där spellsen är tagna från alla klassers listor. Dessa gjordes ursprungligen till 2nd ed, och då körde jag konsekvent att lägsta lvln användes. Men i 3E har balansen styrts upp ännu mer, så där gick jag efter mycket möda över till att använda sor/wiz lvls, och lvl+1 för spells från andra klasser. För säkerhets skull.