Hm, det här är lite klurigt. Vad spelarna behöver veta beror ju på vad de har för förkunskaper och hur kampanjen ser ut.
Sedan skriver du att det inte "inte finns en chans i helvetet att jag får dem att läsa PHB". Att ingen vill plugga hundratals sidor är rätt självklart (jag har själv inte läst vartenda ord i PHB och jag har ändå spellett 3.5 hyggligt bokstavstroget sedan det kom ut. Det finns helt enkelt ingen anledning.)
Men om spelarna är ovilliga att ens ögna lite undrar jag ju om de kommer att orka läsa ihop de sidor du nu skriver ihop.
När jag har introducerat spelare till D&D3.5 har jag haft kampanjinformation samlat på detta sätt, samt vilka regler som är annorlunda i just den kampanjen, men hur reglerna funkar i detalj har vi tagit upp när den individuella regeln blivit aktuell.
Den regelmässiga och kampanjrelaterade delen av rollpersonerna har vi gjort tillsammans.
Det finns för övrigt en rätt praktisk ordlista på sid 304-314 om man snabbt behöver en koncis definition av någonting.
Nå, nog med ifrågasättandet av din fråga!
Jag har några näsvisa kommentarer till din sammanställning.
Abilities: det finns inget generellt normalvärde för nyskapade hjältar, det beror helt på vilken metod man använder för att generera värden. Det rekommenderas att man har åtminstone 1 värde över 13 och att summan av ability modifiers är 0 eller mer. En filur med 13 i alla värden skulle jag påstå är riktigt bra. Framför allt saknar hon nackdelar och är lite bättre än genomsnittsmänniskan på precis allting.
Races: om du beskriver några av kampanjens raser bör du beskriva alla. Det finns många slags alver (t ex) i olika rollspel, och gnomer är inte allmängods. Att halvlingarna är mer korta vildalver än hober kan vara värt att påpeka.
Classes: multiclassing är snarare norm än undantag. När rollpersonen får nya intressen byter man klass. Det är inte så dramatiskt. Den enda nackdelen med att ha två (eller fler) klasser är att man inte blir lika mäktig i sin första klass som om man stannat där. En krigare 5 är bättre på att vara krigare än en krigare 2, magiker 3. Någon annan nackdel är det iregel inte. Det kan finnas subtila skillnader uppemot level 15-20, men de beror mycket på spelstil och annat också.
Levels: du kanske skall tillägga att spells också är indelade i levels från 0 (svagaste) till 9 (starkaste).
Spells: dessa har du inte hunnit skriva om, men eftersom många av klasserna har spells kan det vara värt att nämna hur de ofta fungerar.
Rollpersoner som kan magi bestämmer varje morgon exakt vilka spells de vill kunna använda den dagen och hur många gånger. Några klasser behöver inte bestämma spells i förväg. I bägge fallen gäller att de spells de kan välja på beror på klass och level. En spell har en mycket exakt effekt och lyckas automatiskt. Däremot kan målet ofta undgå en spell med ett lyckat saving throw. Använder man en spell i närstrid får fiender gratisattacker på en som kan avbryta spellen.
Lycka till!