Nekromanti Sammanfattande regelhäften, bu eller bä?

Rickard

Urverk speldesign
Vad tycker folk om sammanfattande regelhäften egentligen? Jag har det till Matiné och har nu skapat en sådan fil till Mutiné. Personligen tycker jag det är jobbigt när flera spelare måste sitta och bläddra i en och samma bok så jag brukar alltid till alla rollspel göra små sammanfattande häften och skriva ut några stycken. Till MouseGuard laddade jag hem pdf-filen och skrev ut rollpersonskapandet som finns längst bak i boken.

Personligen ser jag bara fördelar med det. Det tar kortare tid att skapa rollpersoner, spelledaren har tabeller som används under spelets gång och framförallt så slits inte boken. Man behöver inte ens ta med sig regelboken till spelmötet!

/Han som först började göra skaparhäften för att undvika kånkandet av böcker

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bä.

De allra flesta spel jag faktiskt använder behöver inte så ofta nåt dylikt, men jag är alltid glad över att ett blad med påminnelser även till väldigt lättviktiga saker.

I somras när vi skulle spela Saga var jag glad att jag hade skrivit ut grundreglerna från hemsidan och hade spelledarskärmen*. Tillsammans med grundboken så hade alla tre spelarna nån slags källa till information som de kunde kika på när det behövdes. Det hade tagit 2-3 ggr så lång tid med bara grundboken skulle jag tro.

På det hela taget tycker jag såna här referensgrejer är väldigt bra extramaterial till vilket spel som helst.

* spelledarskrämen har listan över alla färdigheter och vilka grundegenskaper de baseras på

Mogger

Hipsteranka
Bä. Helst vill jag ha allt sammanfattat på karaktärsformuläret men det blir ibland en omöjlighet om det finns för många regler. Men, på något sätt måste spelarna ha tillgång till de regler de förväntas använda.

Nu tycker jag egentligen att man som spelare har en plikt att lära sig reglerna, men är samtidigt smärtsamt medveten om att alla inte gör som jag vill. Så då får man mötas på halva vägen. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I den mån man har regler som inte får plats på rollformuläret eller kan läras in på fem minuter av vemsomhelst, absolut. Ska man ha krångliga regler får man vänta sig att alla inte är så intresserade av att plugga in dem mellan spelmötena, och då kan en sån grej vara awesome.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Han said:
Vad tycker folk om sammanfattande regelhäften egentligen? Jag har det till Matiné och har nu skapat en sådan fil till Mutiné. Personligen tycker jag det är jobbigt när flera spelare måste sitta och bläddra i en och samma bok så jag brukar alltid till alla rollspel göra små sammanfattande häften och skriva ut några stycken. Till MouseGuard laddade jag hem pdf-filen och skrev ut rollpersonskapandet som finns längst bak i boken.

Personligen ser jag bara fördelar med det. Det tar kortare tid att skapa rollpersoner, spelledaren har tabeller som används under spelets gång och framförallt så slits inte boken. Man behöver inte ens ta med sig regelboken till spelmötet!

/Han som först började göra skaparhäften för att undvika kånkandet av böcker
Bä. Spelade CoC för första gången igår, och då hade Seter fixat Quick Start Rules i några ex som låg på bordet. Det var grymt att ha när man känner sig ny i ett system.

Edit: Men det gäller att häftet är genomtänkt och komplett. Om det blir så att spelaren sällan hittar vad de söker, utan måste sträcka sig efter regelboken efter att först ha tittat i häftet, kommer man snart att strunta i häftet och gå på regelboken direkt.

Så det behöver göras ordentligt. Helst under tiden man arbetar med sitt spel, så att det inte blir en hafsprodukt i slutet av produktionen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det perfekta vore om man kunde få plats med en regelsammanfattning på rollformuläret, i alla fall en sammanfattning av de regler som är relevanta för den typ av rollperson som formuläret beskriver. Annars är naturligtvis regelsammanfattningar otroligt användbara. Ju tjockare själva regelboken är, desto större nytta har man av en mer lätthanterlig sammanfattning.

/tobias, vägrar skriva bä

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
DeBracy said:
Bä.
* spelledarskrämen har listan över alla färdigheter och vilka grundegenskaper de baseras på
Fast det låter som något man kunde haft på rollformuläret från början.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
wilper said:
Fast det låter som något man kunde haft på rollformuläret från början.
50+ färdigheter utskrivna på ett rollformulär till ett spel där en nygjord rollperson har värden i ungefär 6? Ja, det låter som en jättebra idé ifall man vill att det ska se ut som deklarationspapper. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
I den mån man har regler som inte får plats på rollformuläret eller kan läras in på fem minuter av vemsomhelst, absolut. Ska man ha krångliga regler får man vänta sig att alla inte är så intresserade av att plugga in dem mellan spelmötena, och då kan en sån grej vara awesome.
Det kan vara bra att ha sammanfattande listor om man exempelvis har massor av förmågor i sitt spel. Deadlands hade i en av sina böcker ett utvik med alla förmågor och kostnader för dem. Jag hade gärna även sett någon sorts sammanfattning av vad de innebär. Orka lära sig 50+ förmågor ens som spelledare, liksom.

/Han som annars håller med om att rollformuläret är en outnyttjad plats (vilket MouseGuard tar till vara på rätt bra)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
Det kan vara bra att ha sammanfattande listor om man exempelvis har massor av förmågor i sitt spel.
Fast de är ju mest "färdigkonstruerade saker", Tänk som lego: De där listorna är som beskrivningar, eller kanske mer som bilder på saker man kan bygga med legot... Fast det vore rätt najs att använda baksidan av rollformuläret till en sammanfattning =)

(Alla förmågor i >Human funkar för övrigt enligt en standardmall; fattar man hur offensiva förmågor funkar så fattar man laserstrålar, inbyggda vaåensystem och telepatiska anfall, fattar man telekinesi så fattar man allt som går att flytta på saker med etc...)