Nekromanti samoriska läran och vandöda

lijat

Swordsman
hur ställer den samoriska läran till vandöda skulle tex pelias acceptera att en lamia dyrkade honom om det var en riktigt troende sådan?

frågan kan värka dum men det skulle kunna bli en rolig npc

hur vanhelgar man lik hittar ingen cermoni och i v&n står det att en cermoni används

Jaggernaut

Hero
Det skulle nog kunna gå med en lamia som troende bara inte någon annan får reda på att personen inte är en lamia. Det är nog mest människorna som ogillar den tanken (till den grad att de nog skulle bränna lamian på bål om de kunde).

För att vanhelga ett lik kan man använda sig av en skugga. Jag tror de syftar på ceremonin 'Vanhelga'

Hartland

Warrior
eller så menar dom cermonin "helga". För det står att vad som är heligt för en kultur är oheligt i en annan. Så man ska nog helga det i någon dödsguds namn tror jag. Och det blir då svårare att animera den om den är helgad i någon guds namn som motsätter sig vandöda.

/Hatrtland - nyvaken

Mouja

Hero
"hur ställer den samoriska läran till vandöda skulle tex pelias acceptera att en lamia dyrkade honom om det var en riktigt troende sådan?"

Jag har då inte sett någonting om att den samoriska läran ska ogilla lamior...

"hur vanhelgar man lik hittar ingen cermoni och i v&n står det att en cermoni används "

Se Religioner: Gudarnas Kamp för mer information..

zokie

Veteran
blir det inte lite knas med en vampyr som dyrkar två solgudar?
( dom e iaf nästan det )

Mr Brunch

Veteran
Hmm tycker det låter lite riskabelt, när man upptas i en religion bildar man ett band med guden/gudarna genom qadosh, lamierna har alltid ett band till sin gudinna även om dom överger henne.
Risken finns att nattens drottning skulle kunna använda denna lamias band till Aurias och Pelias att korrumpera och förgifta dessa gudomar.
Risken är liten att hon skulle lyckas men skulle gudarna ta den chansen?
Liten duva kan stjälpa stort lass

Mouja

Hero
Men du får tänka på...

Men du får tänka på att alla lamior tillber en gud/gudinna.. och dess anhängare ser inte på avhoppare som något positivt.

Om du hade tänkt göra det till en Npc/Slp så har jag ett litet äventyr för dig...

Det är mitt i natten och RPna sitter på en värdshus, det är bara de som är där och värdshusvärden som är i köket.
Dörren öppnas ganska hastigt och stängs igen, men tyst, mannen/kvinnan som står där ser ganska blek ut.
Han/Hon går fram till RPna och ber om hjälp, hon/han är förföljd av några som vill enda hennes/hans liv...

Det är självklart några andra lamior som vill ha avhopparens huvud på ett fat, för att föra med sig tillbaka till sin uppdragsgivare.

Han/Hon ber RPna om hjälp och pratar om en saftig belöning... Du behöver inte ens berätta att det är en lamia förrens på slutet då lamian börjar äta på ett djur, om de sprungit ut till skogen...

Vad tycker du om det?

Krille

Super Moderator
"hur ställer den samoriska läran till vandöda skulle tex pelias acceptera att en lamia dyrkade honom om det var en riktigt troende sådan?"

Skilj på guden och läran. Vad Pelias tycker och vad prästerna tycker är två helt skilda saker.

lijat

Swordsman
Re: Men du får tänka på...

lamian jag har skapat är mycket medveten om att andra lamior skulle förfölja henne därför har hon arangerat så att dom tror att hon är död för inkvistionens hand. tack för förslaget andå hemligheter går ju att uptäcka.

eller så menar dom cermonin "helga". För det står att vad som är heligt för en kultur är oheligt i en annan. Så man ska nog helga det i någon dödsguds namn tror jag. Och det blir då svårare att animera den om den är helgad i någon guds namn som motsätter sig vandöda.

/Hatrtland - nyvaken

Den samoriska läran, dvs, Aurias och Pelias? Urrk, jag säger bara en sak; Daak är ALLSMÄKTIG!

Aralion Ravathon Cavalles av det Jargiska Kejsardömet!