Samskapade världar är det jag nog helst spelar i. Jag får vara expert på settingen utan att plugga, och i och med att man är flera som hittar på brukar det aldrig kännas så värst platt och förutsägbart.
Det finns en hemsk massa olika nivåer man kan göra det på, från att bara definiera närområde (t.ex. snacka om vilken sorts skola man går på i
Panty Explosion) till att smeta upp en hel värld. Det finns en massa olika varianter på tillvägagångssätt också förstås.
När vi spelar
Zombie Cinema här i Nordnordost så pitchar vi lite vilt till vi kommer på nåt som alla tycker låter intressant, sen diskuterar vi det lite mer för att få lite grepp om världen. Jag har inte tänkt så noga på om vi har någon struktur för det här, men det borde ju finnas eftersom vi har rätt god vana. Podcasten som Han länkade till är förstås ett bra exempel.
I
Medan världen går under så är välrdsskapandet ganska välstrukturerat: hitta på några aspekter av den värld man vill spela i (t.ex. fungerande kloning, rymdkolonier, allmän sjukvård ersatt av nanobotinjektioner, etc.), hitta på en plats som representerar varje aspekt (kloningsstation X15, rymdhamnen i Caracas, Folkhälsoinstitutets laboratorium). Det här spelet är ju något av ett kammardrama, så där används sällan särskilt många fler kulisser än dessa fem. Vill man skapa en värld till friare spel får man nog lägga till lite mer i efterhand, men man kommer antagligen ha en rätt bra grund att stå på.
In a Wicked Age struntar i princip helt i någon sammanhållen värld, utan man får istället fram små bitar av vad som finns i världen via
oraklen och fyller i runt omkring efter behov och utan någon särskild struktur.
Det vi gjorde 2007 när spegruppen skulle spela kampanj var att helt enkelt ha ett spelmöte 0 där vi satt och pratade om saker vi ville se i kampanjen. Sedemera var det från spelarhåll det kom information om hur kläderna såg ut i olika kulturer och sånt, så det var absolut ett samskapande av spelvärlden även om alla inte var helt likvärdiga deltagare i det (wilper var ju en helt vanlig jävla spelledare vid tillfället och hade en förberedd kampanj åt oss).
It's all good för min del i alla fall.