clarence redd
FrostByte Books
Mitt första besök på Samspel skedde i lördags! Jag hörde i förväg på P4 att minikonventet ska kännas som en skön spelkväll hemma med kompisarna - fast lite större. Och det beskiver känslan bra tycker jag: avslappnat, trevlig stämning och väldigt mycket spel. Teater Aftonstjärnan visar sig också vara en bra lokal för den här tillställningen. Två-tre större rum för spel och en bio-/teatersalong att anordna lite specialgrejer i. Plus bardisk/café med fika och dryck.
Paneldebatten som jag var inbjuden till blev riktigt lyckad. Publiken var nyfiken och kom med många bra frågor. Som spelskapare är det så klart väldigt spännande att höra hur andra spelskapare jobbar. Både Orbital Conflict och DinoFajten har flera års utveckling bakom sig, precis som M-SPACE, och det gick att se många likheter i processerna trots att de tre spelen skiljer sig åt väldigt mycket.
Några av de gemensamma slutsatserna var:
- Det tar tid att utveckla sitt första spel, tid som är svår att korta ner.
- Var beredd på att testa, testa och testa igen. Var öppen för kritik och ha beredskap mentalt att göra stora förändringar.
- Det har nog aldrig varit enklare att producera spel själv. Vilket är tur, eftersom de stora spelföretagen ofta är väldigt försiktiga när de tar in projekt från frilansare.
- Det är förenat med en del kostnader att ta fram ett spel, trots print-on-demand, digitaltryck och fotoskrivare för hemmabruk.
- Att nå sin publik kan vara svårt.
Jag hoppas att Samspel fortsätter att förgylla höstmörkret även i fortsättningen. Väl värt ett besök om du är i Göteborg.
(Jag fick också en fin genomgång av X-Wing Miniatures Game. Även om miniatyrspel inte riktigt är min grej, så fanns det en del regelmekaniker som kändes intressanta. Och miniatyrerna är ju urstiliga).
Paneldebatten som jag var inbjuden till blev riktigt lyckad. Publiken var nyfiken och kom med många bra frågor. Som spelskapare är det så klart väldigt spännande att höra hur andra spelskapare jobbar. Både Orbital Conflict och DinoFajten har flera års utveckling bakom sig, precis som M-SPACE, och det gick att se många likheter i processerna trots att de tre spelen skiljer sig åt väldigt mycket.
Några av de gemensamma slutsatserna var:
- Det tar tid att utveckla sitt första spel, tid som är svår att korta ner.
- Var beredd på att testa, testa och testa igen. Var öppen för kritik och ha beredskap mentalt att göra stora förändringar.
- Det har nog aldrig varit enklare att producera spel själv. Vilket är tur, eftersom de stora spelföretagen ofta är väldigt försiktiga när de tar in projekt från frilansare.
- Det är förenat med en del kostnader att ta fram ett spel, trots print-on-demand, digitaltryck och fotoskrivare för hemmabruk.
- Att nå sin publik kan vara svårt.
Jag hoppas att Samspel fortsätter att förgylla höstmörkret även i fortsättningen. Väl värt ett besök om du är i Göteborg.
(Jag fick också en fin genomgång av X-Wing Miniatures Game. Även om miniatyrspel inte riktigt är min grej, så fanns det en del regelmekaniker som kändes intressanta. Och miniatyrerna är ju urstiliga).
Attachments
-
27.4 KB Views: 0