Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Detta inlägg är främst skapad utifrån mitt eget intresse av samtalets olika former men även som ett försök att tala omkring hur olika samtalsformer fungerar samt deras för och nackdelar. Anledningen till tråden går främst att finna i trådar som ” Hur leder vi med exempel ” som jag uppfattade som en reaktion på det klimat som på senare tid uppstått inom trådar som tar upp känsliga ämnen såsom genus.
Som jag har uppfattat det genom min tid på lärarutbildningen består samtalet främst av tre former, här får ni gärna komma in och rätta mig då jag utgår ifrån min uppfattning, där dessa är:
1. Dialogen. Här handlar det inte om rätt och fel utan om att fördjupa sina tankar inom ett ämne. Dialogen handlar i regel om att en person ställer en fråga utifrån ett givet påstående varpå den som talade fördjupar sitt eget tänkande genom det svar denne formulerar. Efter att den frågande har fått svar påbörjar denne återigen en ny fråga som återigen är ämnad att fördjupa talarens egen förståelse för sin tanke.
2. Diskussionen. Här handlar det inte heller om rätt och fel utan om att två åsikter möts och söker att förstå varandra. Till skillnad från dialogen ingår här att båda parterna är aktiva talare som ifrågasätter och bemöter varandras påståenden för att finna förståelse för varandras ståndpunkter. För att diskussionen ska fungera krävs det att båda samtalsparterna är lyhörda för varandra och respekterar den andres åsikt. Ibland talar man om att diskussioner kan vinnas av ena samtalspartnern men då skulle jag vilja hävda att vi är inne på den tredje formen av samtal som är debatt.
3. Debatt. Här handlar det om rätt och fel samt att övertyga åskådarna om att det egna alternativet/synsättet är det rätta och/eller bästa. Denna form av samtal kan ofta få en hårdare ton där båda parterna försöker underminera den andre partens åsikt/ställningstagande/värdering. Det är även här som jag uppfattar att det är störst risk att en samtalspartner gör överklamp och genomför ett personangrepp och/eller sänker sig till en oerhört defensiv nivå.
Så varför hettar då somliga frågor till och får en dialog att hoppa fram två steg för att hamna i ett debatt läge? Personligen tror jag mycket ligger i att genus till exempel, området valdes nu för att det är det ämne som på senare tid har hettat till, berör oss på det personliga planet. Genus som område och disciplin handlar om våra val, våra värderingar, vårt samhälle och hur vi lever tillsammans i en viss struktur. Ibland kan detta område pågrund av detta uppfattas som ett hot mot oss som personer och hur vi lever. Detta är något som skakar om våra egna värderingar samt hur vi gör och upplever saker omkring oss. Områden som genus är till och med på gränsen till att upplevas som ett hot mot vår egen världsbild, något som jag bland annat märkte av på förskollärareutbildningen där föräldrarna reagerade med starka känslor mot genus då de ansåg att de inkräktade på deras synsätt på uppfostran och hur vi ser på ett barn. Vår föreläsare försökte dock förklara att detta inte är genusvetenskapens syfte utan att denne handlar om att öppna portarna för att ett barn ska få bredare möjligheter och ögonen på personer som i tanken ser att de gör rätt men i praktiken styr barnet även om de säger att de agerar efter vad barnet vill. Vidare förklarade föreläsaren här att reaktionen från föräldrarna i gruppen var sund och naturlig då ämnet till sin natur inkräktar på det "naturliga" och det personliga vilket lede till att dialogen-->Hetsig diskussion-->Debatt.
Avslutningsvis vill jag peka på att jag är ute efter att samtala om varför somliga ämnen har en tendens att vandra från dialog till debatt utan att passera samtalsformen diskussion samtidigt som jag vill höra era åsikter och tankar om hur ni ser på definitionen av de olika samtalsformerna som jag radade upp. Lägg dock på minne att jag mycket väl kan ha missuppfattat samtalsformerna och då får ni självfallet rätta mig och mina tankar samtidigt som vi kanske kan finna en förståelse för hur vi definierar olika samtalsformer. Samtidigt vill jag påminna samtliga som läser detta inlägg om att genus endast statuerade som exempel på område och att dess innebörd inte ska diskuteras i tråden om det inte kan bindas an till ämnet.
Som jag har uppfattat det genom min tid på lärarutbildningen består samtalet främst av tre former, här får ni gärna komma in och rätta mig då jag utgår ifrån min uppfattning, där dessa är:
1. Dialogen. Här handlar det inte om rätt och fel utan om att fördjupa sina tankar inom ett ämne. Dialogen handlar i regel om att en person ställer en fråga utifrån ett givet påstående varpå den som talade fördjupar sitt eget tänkande genom det svar denne formulerar. Efter att den frågande har fått svar påbörjar denne återigen en ny fråga som återigen är ämnad att fördjupa talarens egen förståelse för sin tanke.
2. Diskussionen. Här handlar det inte heller om rätt och fel utan om att två åsikter möts och söker att förstå varandra. Till skillnad från dialogen ingår här att båda parterna är aktiva talare som ifrågasätter och bemöter varandras påståenden för att finna förståelse för varandras ståndpunkter. För att diskussionen ska fungera krävs det att båda samtalsparterna är lyhörda för varandra och respekterar den andres åsikt. Ibland talar man om att diskussioner kan vinnas av ena samtalspartnern men då skulle jag vilja hävda att vi är inne på den tredje formen av samtal som är debatt.
3. Debatt. Här handlar det om rätt och fel samt att övertyga åskådarna om att det egna alternativet/synsättet är det rätta och/eller bästa. Denna form av samtal kan ofta få en hårdare ton där båda parterna försöker underminera den andre partens åsikt/ställningstagande/värdering. Det är även här som jag uppfattar att det är störst risk att en samtalspartner gör överklamp och genomför ett personangrepp och/eller sänker sig till en oerhört defensiv nivå.
Så varför hettar då somliga frågor till och får en dialog att hoppa fram två steg för att hamna i ett debatt läge? Personligen tror jag mycket ligger i att genus till exempel, området valdes nu för att det är det ämne som på senare tid har hettat till, berör oss på det personliga planet. Genus som område och disciplin handlar om våra val, våra värderingar, vårt samhälle och hur vi lever tillsammans i en viss struktur. Ibland kan detta område pågrund av detta uppfattas som ett hot mot oss som personer och hur vi lever. Detta är något som skakar om våra egna värderingar samt hur vi gör och upplever saker omkring oss. Områden som genus är till och med på gränsen till att upplevas som ett hot mot vår egen världsbild, något som jag bland annat märkte av på förskollärareutbildningen där föräldrarna reagerade med starka känslor mot genus då de ansåg att de inkräktade på deras synsätt på uppfostran och hur vi ser på ett barn. Vår föreläsare försökte dock förklara att detta inte är genusvetenskapens syfte utan att denne handlar om att öppna portarna för att ett barn ska få bredare möjligheter och ögonen på personer som i tanken ser att de gör rätt men i praktiken styr barnet även om de säger att de agerar efter vad barnet vill. Vidare förklarade föreläsaren här att reaktionen från föräldrarna i gruppen var sund och naturlig då ämnet till sin natur inkräktar på det "naturliga" och det personliga vilket lede till att dialogen-->Hetsig diskussion-->Debatt.
Avslutningsvis vill jag peka på att jag är ute efter att samtala om varför somliga ämnen har en tendens att vandra från dialog till debatt utan att passera samtalsformen diskussion samtidigt som jag vill höra era åsikter och tankar om hur ni ser på definitionen av de olika samtalsformerna som jag radade upp. Lägg dock på minne att jag mycket väl kan ha missuppfattat samtalsformerna och då får ni självfallet rätta mig och mina tankar samtidigt som vi kanske kan finna en förståelse för hur vi definierar olika samtalsformer. Samtidigt vill jag påminna samtliga som läser detta inlägg om att genus endast statuerade som exempel på område och att dess innebörd inte ska diskuteras i tråden om det inte kan bindas an till ämnet.