Försök till svar (Lite spoil).
Hejsan, det verkar vara praxis här att slänga gissningar omkring sig, så jag tänkte göra ett försök. (Min Alver försvann i en flytt eller något, så det här blir nog lite barskrapat...)
Hur som helst. I arla urtid var alverna mer enade än de var idag, de hade dessutom en religion (och laservapen, men det är en helt annan historia).
När det var exakt vet nog ingen, men det måste ha varit före henéas fångenskap. Du förstår, henéas religion vad-den-nu-heter är en utveckling (nåja) av alvernas gamla tro. Henéa fick med sig den ner i gruvorna, och behöll den efter flykten. Samtidigt som den försvann hos alliansen. (Vilket medför att även Den Gamla Tron kan vara något derivat därav, men om det vet jag intet.)
Detta berodde på att någon gång i historiens dimmor kom en smart sanarialv på att de kunde stryka den religiösa bilden ur samhället, och istället satsa på en totalitär förtryckarstat. Antagligen var religionen i vägen för sanaris totala domination. Sanari blev alltså den nya guden, arbete ger frihet, storebror vill dig väl, religion är opium för folket, et cetera.
Hur de lyckades med det där rent praktiskt vågar jag inte ens försöka mig på en gissning om.
Men i alla fall, där är vi idag, kiriya och thism glatt förda bakom ljuset av de ondskefulla sanari. Någonstans i Kini'an Tenev-coron lär den finnas nedtecknad, deras gamla religion. Säkert jättespännande som äventyrsuppslag.
- Lycan