Hej rollspel.nu!
Jag har spellett framförallt Apocalypse World, Nobilis och andra dirty hippie games. Blev nu sugen på att spelleda D&D. Jag har väldigt lite erfarenhet av D&D, men vi hade en kampanj i 4th edition för flera år sedan som jag älskade, 4th edition var den första D&D-utgåvan jag verkligen gillade, jag älskade de taktiska brädspeliga striderna och att detta var det tydliga fokuset med spelet.
Nu vill jag spelleda en hellenistisk sandbox. Tänk bronsålder, sandaler, medelhav, sand och sol, pirater, ruiner och dungeons med en medusa eller minotaur i. En vild värld, hyfsat down to earth, med stadsstater omgivna av vildmark full med rövare och monster, och främmande riken som liknar Egypten eller Persien bortom kartans gränser. Alver, dvärgar och orcher kan finnas med eller inte, bägge alternativen funkar om det görs på rätt sätt. Spelarna är mer murder hobos än Hjältar med stort H. Inspirationen är från min upplevelse av att spela Assassin's Creed Odyssey, där jag drog runt och utforskade en vacker miljö och spöade upp rövare med intressant dialog då och då.
Det ska vara en riktig sandbox - Inga äventyr, bara makter, agenter och dungeons. Tänkte spåna fram mycket Tänkte låta spelarna välja varsin motivation till att de äventyrar (guld, återupprätta familjens heder, samla ihop en armé, väcka en slumrande gud...), slänga fram en karta framför dem, och sen får de själva bestämma riktningen. Play to find out what happens, tänk moduler och politik istället för skriptade äventyr. De kommer förmodligen. börja med att lösa små lokala problem, vid någon punkt förmodligen skaffa sig ett fort eller tempel eller ett skepp, de kommer möta på ledare och hövdingar över statsstater och piratband, hjälpa eller hindra dem utifrån vad de själva vill och på så vis påverka hur regionen utvecklar sig, vem som blir kung, osv.
Jag tänker mig att tiden ska ägnas åt cirka 50% strid och fara, 25% strategi och intrig och 25% rollgestaltning.
Nu funderar jag bara på vilka regler och vilken setting jag ska köpa. Sätta sig in i alla de olika alternativen är överväldigande för mig som i praktiken är ganska novis på D&D!
Jag är inte rädd för att husregla dock. Och jag planerar att fixa och använda digitala hjälpmedel. Jag kan alltid luta mig på min erfarenhet av sandboxes i andra system, och jag gillar att skriva lite husregler.
Så... Vad tror ni skulle vara en bra fit för mig?
REGELSYSTEM
A) D&D 4e
+ Mitt favvo-D&D!
+ Jag älskar striderna.
+ Jag älskar att bläddra i Monsters Manual och sätta ihop encounters.
+ Glenn gillar det och kan det bra.
- Striderna tar lång tid.
- Ej supportat längre, svårare att använda digitala verktyg och få hjälp av andra online, även om jag lyckats få Character Builder att funka.
- Tror inte att de andra spelarna kommer älska det lika mycket som jag.
B) D&D 5e
+ Bra support.
+ Glenn gillar det och kan det ännu bättre än 4e.
+ Gissar att det supportar icke-stridsdelarna av spelet bättre än 4e
- Ser inte lika kul och taktiskt ut som 4e för mig personligen
C) 13th Age
+ Ska vara den gyllene medelvägen mellan 4e och 5e
+ Ser kul ut, verkar vara en perfekt d20-OGL för mig
- Ingen spelar det, måste göra allt själv
- Glenn är inte sugen på att lära sig det
- Är det svårt att konvertera content från 4e/5e till 13th Age eller är det lätt?
D) Dungeon World
+ Jag kan reglerna som rinnande vatten
- Inte så sugen, jag vill ha simulation och encounters på kartor damnit
SETTING
Arkadia 5e
https://www.kickstarter.com/projects...setting-for-5e
+ Ser ballt ut!
Theros 5e
https://dnd.wizards.com/products/tab...dysseys-theros
+ Officiell produkt, så kommer säkert vara välsupportat, finns att köpa till roll20 t. ex om jag skulle välja att använda det
- Man måste vänta tills juni då det kommer ut först då
- Verkar lite mer high fantasy / hög hjältenivå än jag är sugen på, med gudomliga gåvor osv.
Hellenika, New Argonauts, osv
- Jag måste göra en massa jobb själv!
Jag har spellett framförallt Apocalypse World, Nobilis och andra dirty hippie games. Blev nu sugen på att spelleda D&D. Jag har väldigt lite erfarenhet av D&D, men vi hade en kampanj i 4th edition för flera år sedan som jag älskade, 4th edition var den första D&D-utgåvan jag verkligen gillade, jag älskade de taktiska brädspeliga striderna och att detta var det tydliga fokuset med spelet.
Nu vill jag spelleda en hellenistisk sandbox. Tänk bronsålder, sandaler, medelhav, sand och sol, pirater, ruiner och dungeons med en medusa eller minotaur i. En vild värld, hyfsat down to earth, med stadsstater omgivna av vildmark full med rövare och monster, och främmande riken som liknar Egypten eller Persien bortom kartans gränser. Alver, dvärgar och orcher kan finnas med eller inte, bägge alternativen funkar om det görs på rätt sätt. Spelarna är mer murder hobos än Hjältar med stort H. Inspirationen är från min upplevelse av att spela Assassin's Creed Odyssey, där jag drog runt och utforskade en vacker miljö och spöade upp rövare med intressant dialog då och då.
Det ska vara en riktig sandbox - Inga äventyr, bara makter, agenter och dungeons. Tänkte spåna fram mycket Tänkte låta spelarna välja varsin motivation till att de äventyrar (guld, återupprätta familjens heder, samla ihop en armé, väcka en slumrande gud...), slänga fram en karta framför dem, och sen får de själva bestämma riktningen. Play to find out what happens, tänk moduler och politik istället för skriptade äventyr. De kommer förmodligen. börja med att lösa små lokala problem, vid någon punkt förmodligen skaffa sig ett fort eller tempel eller ett skepp, de kommer möta på ledare och hövdingar över statsstater och piratband, hjälpa eller hindra dem utifrån vad de själva vill och på så vis påverka hur regionen utvecklar sig, vem som blir kung, osv.
Jag tänker mig att tiden ska ägnas åt cirka 50% strid och fara, 25% strategi och intrig och 25% rollgestaltning.
Nu funderar jag bara på vilka regler och vilken setting jag ska köpa. Sätta sig in i alla de olika alternativen är överväldigande för mig som i praktiken är ganska novis på D&D!
Jag är inte rädd för att husregla dock. Och jag planerar att fixa och använda digitala hjälpmedel. Jag kan alltid luta mig på min erfarenhet av sandboxes i andra system, och jag gillar att skriva lite husregler.
Så... Vad tror ni skulle vara en bra fit för mig?
REGELSYSTEM
A) D&D 4e
+ Mitt favvo-D&D!
+ Jag älskar striderna.
+ Jag älskar att bläddra i Monsters Manual och sätta ihop encounters.
+ Glenn gillar det och kan det bra.
- Striderna tar lång tid.
- Ej supportat längre, svårare att använda digitala verktyg och få hjälp av andra online, även om jag lyckats få Character Builder att funka.
- Tror inte att de andra spelarna kommer älska det lika mycket som jag.
B) D&D 5e
+ Bra support.
+ Glenn gillar det och kan det ännu bättre än 4e.
+ Gissar att det supportar icke-stridsdelarna av spelet bättre än 4e
- Ser inte lika kul och taktiskt ut som 4e för mig personligen
C) 13th Age
+ Ska vara den gyllene medelvägen mellan 4e och 5e
+ Ser kul ut, verkar vara en perfekt d20-OGL för mig
- Ingen spelar det, måste göra allt själv
- Glenn är inte sugen på att lära sig det
- Är det svårt att konvertera content från 4e/5e till 13th Age eller är det lätt?
D) Dungeon World
+ Jag kan reglerna som rinnande vatten
- Inte så sugen, jag vill ha simulation och encounters på kartor damnit
SETTING
Arkadia 5e
https://www.kickstarter.com/projects...setting-for-5e
+ Ser ballt ut!
Theros 5e
https://dnd.wizards.com/products/tab...dysseys-theros
+ Officiell produkt, så kommer säkert vara välsupportat, finns att köpa till roll20 t. ex om jag skulle välja att använda det
- Man måste vänta tills juni då det kommer ut först då
- Verkar lite mer high fantasy / hög hjältenivå än jag är sugen på, med gudomliga gåvor osv.
Hellenika, New Argonauts, osv
- Jag måste göra en massa jobb själv!