Nekromanti Sandlådefantasy

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ööööh, då kör du en annan värld

Om jag vill köra KoK sä väljer jag inte Midnight. Jag startar om en kampanj, eller... använde Planescape för att flytta rollpersonerna till en annan värld.

Lätt som en plätt. :gremlaugh:

Dimensionsvandring är underskattat.

M.

Det mellan Gott och Ont, eller Laglig och Kaotisk?

Jag kanske är konstigt funtad men jag tycker det är lätt att beskriva något neutralt, eller utan att ta ställning. Åtminstone när det gäller spelvärlden. När det gäller att ha värderingar från vår värld... Jag tror vi har mer begränsningar i vårt tankesätt som människor än som en del av vår värld och de värderingar olika kulturer har gett och ger oss.

Du tar upp beskrivningen av en medelperson, och det kan vara en väg till neutralitet, men just den vägen ser jag som vägen till tråkighet, utan istället kan man beskriva olika samhällsnivåer.

När det gäller neutralitet i bild. Jag anser att en neutral användning av bilder är att visa världen som den är, inte som vi skulle vilja att den var.

Troberg

Sinister eater
Re: Ööööh, då kör du en annan värld

Om jag vill köra KoK sä väljer jag inte Midnight.
Nämnde jag inte att det var ett dåligt exempel...

Jag antar att du inte skulle gillat min Middle Earth WW1 heller.

Den går ut på att Suron åkte på däng i ringens krig, men sittir i hemlighet och jäser och bygger sakta upp sig igen. Under tiden uppfinner dvärgarna krutet, vilket Saurons spioner snart lägger rabarber på. Gevär, kanoner, till och med kulsprutor uppfinns snart och Sauron kickar in sin produktion i högvarv. De fria raserna ser inte faran i tid och är inte redo. Skyttegravarna byggs upp (ner?) på slätterna runt Mordor och kriget fastnar i leran i flera år innan mordors armeer i några avgörande slag trycker tillbaka de fria armeerna till de stora skogarna och bergen. Ett tag får kriget mer rörlig karaktär innan de fria armeerna samlar sig igen. Vid den tiden har Rivendell, Gondor och Rohan fallit och man har ryggen mot bergen jag inte kommer ihåg vad man heter. Återigen fastnar kriget i skyttegravarna några år medan de fria armeerna samlar kraft. Vem som kommer att vinna återstår att se, men det ryktas att Mordor har flygande maskiner och att dvärgarna har vagnar som är gjorda av stål och går utan hästar.

Troberg

Sinister eater
Re: Det mellan Gott och Ont, eller Laglig och Kaotisk?

När det gäller neutralitet i bild. Jag anser att en neutral användning av bilder är att visa världen som den är, inte som vi skulle vilja att den var.
En bra liknelse är att en neutral bild är ett foto, taget rakt av utan omsvep, medan den vinklade är en målad propagandaposter.

Mitt svar

"Så kanske man kan tänka, vad skulle du svara om jag frågade vad ditt spel handlar om?"

Att kunna välja och vraka de delar man gillar i en fantasyvärld som inte tar ställning eller presenterar sin miljö från en speciell vinkel?

Det är en stor skillnad på neutralt och färglöst dock.

Mer detaljer

Jag var inte tillräckligt utförlig.

Jag har tänkt att beskriva världen neutralt, hur det är. Men jag har också tänkt låta några av världens olika medborgare uttala sig för att man ska få se hur medborgarna uppfattar världen, så man kan se vanliga missförstånd, vidskepelser och så vidare. På grund av storleken, de olika tidsåldrarna speciellt så kommer det röra sig om en stor grupp personer.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Låter coolt. Men vinklat

Så länge nån annan gör jobbet gillar jag nästan vad som helst. Det du beskriver går ju att sammanfatta snabbt och enkelt, och är hårt vinklat, även om det är byggt på en annan värld. Påminner om Warhammer-känslan (table-top alltså).

Men du har ju gjort allt jobbet, så för mig är det där inte en neutral värld som blivit vinklad, det är en vinklad värld.

Om jag ville köra KoK skulle jag inte valt din Middle-Earth WW1 heller, det är korrekt. Det betyder dock inte att jag inte tycker det var en ball grej. Men man ska ju välja det verktyg som passar för det man vill göra.

Inte bli förvånad och uppbragt över att en hammare inte är en såg.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mitt eget svar på ditt svar

Väldigt bra poäng det där med att "neutral" och "färglös" inte är samma sak!

Men... ditt svar skulle inte få mig att använda ditt spel. Men det är ju jag det. :gremlaugh:

Det känns för diffust. Lite som om "jag har en massa saker som ska vara med men jag kan inte göra ett eget urval om vad som är viktigt så det får du göra".

M.

Svar på svaret på svaret

"Lite som om "jag har en massa saker som ska vara med men jag kan inte göra ett eget urval om vad som är viktigt så det får du göra"."

Jag fruktar att när folk ser resultatet, hur det nu blir så kommer de bli tokiga över det urval jag gjort, såpass att det säkert blir kallad "inte riktig fantasy".

Troberg

Sinister eater
Re: Låter coolt. Men vinklat

Påminner om Warhammer-känslan (table-top alltså).
Nej, min variant är mer skitig skyttegravsångest än balla rustningar med spikar.

Men du har ju gjort allt jobbet, så för mig är det där inte en neutral värld som blivit vinklad, det är en vinklad värld.
Nej, jag har tagit en relativt neutral värld (middle earth) och gett den min personliga prägel. Det var alltså menat som ett exempel på hur man med små medel kan ta en rätt så grå värld och sätta sin egen färg på den, inte ett exempel på en grå värld.

Troberg

Sinister eater
Re: Små medel??!

Vadå, jag tryckte bara fast forward och lät tiden rulla på några hundra år och drog några logiska slutsatser av det? Det är väl inte så mycket.

Jag börjar fasa för vad du betraktar som en "större ombyggnad"...
Att köra Vampire utan de jobbiga klanerna, Cthulhu i d20-variant, att försöka spela en allvarlig kampanj i MWWG och så vidare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du kommer inte undan

...men det ryktas att Mordor har flygande maskiner och att dvärgarna har vagnar som är gjorda av stål och går utan hästar.
Som i Warhammer alltså?

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är lika enkelt att göra tvärtom

Med den låga detaljnivå du presenterar ovan kan jag göra likadant med en vinklad värld, om jag vill göra den min egen.

Midnight: ondskan är nu besegrad. De onda krafterna är tillbakaslagna och det är nu en kamp om att bygga upp samhället igen, och att upptäcka hur man kan få tillbaka de andra gudarna. Fokus på forskning i dammig bibliotek och arkeologiska utgrävningar i konstiga tempel. Allt körs med en Indiana Jones-känsla i ruinerna efter det onda imperiet. Framtidsandan är på topp, och de flesta raser är sams med varandra. Det ska vara mycket tolerans i allmänhet eftersom alla minns hur dåligt det var under skuggan. Präster är stora hjältar när man kommer fram till hur man får tillbaka gudarna och kan använda besvärjelser igen. I stort sett är krig och strid bannlyst, men eftersom det finns några orcer kvar så finns det fortfarande plats för enstaka legoknekter. De flesta anda är trötta på våld och elände, och en våg av medkänsla och kärlek för sin nästa sveper över kontinenten.

Voila! Midnight a lá Magnus.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Det är lika enkelt att göra tvärtom

Med den låga detaljnivå du presenterar ovan kan jag göra likadant med en vinklad värld, om jag vill göra den min egen.
Jupp, bortsett från att man måste banka den gamla vinklingen ur huvudet på spelarna först.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nä, inte alltid

1. Antingen börjar man med den nya vinklingen, och då har ingen nån koll på den gamla.

2. Eller så spelar man fram den nya vinklingen med spelarna så att de får vara med om förändringen.

3. Om nån har spelat jättemycket Midnight är den förändring jag föreslår så radikal att det inte går att missa eller glömma den.

Så det är inget problem.

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hey, boyo!

"Nej, jag har tagit en relativt neutral värld (middle earth) och gett den min personliga prägel. "

Är det någon värld som inte är neutral så är det väl Midgård? Ondskan liksom godheten är tydlig, uttalad och förutsägbar. Den konflikt som du utmålar i tidigare inlägg verkar också vara den klassiska kampen mellan ont och gott, men i ny tappning.