Sannolikhet och vapenskada

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
När vi slagit så låg jag mkt under de andra (medel skall vara 31) De flesta låg på 30-32 och en på nästan 34. Jag låg på 26. Dvs 5% lägre chans att lyckas med allt. Fick slå om 3 lägsta och hamnade på 28 tror jag.
5% låter inte särskilt mycket, egentligen.

Blev nyfiken så jag använde Anydice. I D&D5 (citatet pratar om Warhammer) påverkar ens attribut både chansen att träffa och skadan. Man slår 1d20 + attribut mot en svårighetsgrad (vi kan anta att de strävar efter 50% chans att lyckas) och skadan blir då [vapenskadetärning]+attribut.

Så vad händer om man jämför standard (50% chans att lyckas) mot att ha ett högre i attribut.


Med 1T6 i vapenskada är snittet 1,93 jämfört med 2,70 med 1T6+1 och 5% större träffchans. Så tio slag gör 17 i skada mot 27 i snitt. 37% sämre.

Med 1T10 i vapenskada är snittet 3,02 respektive 3,90. Så tio slag gör 30 i skada mot 39 i snitt. 23% sämre.

Så högre vapenskada ger lägre skillnad, men ändå en betydande skillnad. På samma sätt gör en högre chans att lyckas att skillnaden minskar, vilket jag visar nedan.

Skulle standard vara att ha 75% chans att träffa blir snittet för 1T6 2,63 respektive 3,60. Så tio slag gör 26 i snittskada mot 36. 28% sämre, än mot 37% i första jämförelsen.
 
Top