Om figur A höjer sin AC med X och figur B höjer sina hitpoints med Y, hur mycket ska X och Y vara för att höjningen ska vara lika stor (i överlevnadschans när de utsätts för samma styggingar
Jag är rätt vinglig idag, men det här är vad jag tror:
En person kan förvänta sig överleva O antal omgångar mot en hamrande närstridsfiende, där O är (i Excel-språk):
=HELTAL(HP/Skada)/((träffbonus-AC+21)/20)
Det betyder att HP skulle vara lika mycket värt som... öh... äh, det kan jag inte se så där enkelt.
Men när jag stoppar in det i Excel och börjar laborera, så märker jag att skadan i sig inte påverkar förhållandet. Alltså; det är klart att man dör fortare om skadan är hög, men det verkar inte vara så att hög AC på bekostnad av HP blir bättre/sämre beroende på skadan.
Vilket kan illustreras med ett exempel:
Om du träffar fiende1 varannan gång och behöver fyra träffar för att döda motståndaren, så dör han på i snitt åtta slag.
Om du träffar fiende2 varje gång, men behöver åtta träffar för att döda honom, då tar han lika lång tid att döda.
(och fördubblar man nu skadan så dör båda fiender på i snitt fyra anfall istället. Det spelar alltså ingen roll att fiende1 har hög AC och fiende2 har hög HP)
Däremot spelar träffbonusen roll.
Vidare verkar det vara så här: När man har 50% chans att träffa, då är varje AC-ökning värd lika mycket som en HP-ökning på 10%.
Alltså; ett monster som har +5 på att träffa, och du har AC:16. I det här läget skulle det vara okej att gå ner på AC:15 om du kunde vinna 10% ökning på ditt HP eller mer. Alltså från 20 till 22 eller från 50 till 55. Gärna mer, men inte mindre.
Men om träffbonusen ändras, då ändras också den där kritiska punkten man måste utgå ifrån. Alltså, om du kan räkna med att möta monster som har +15 på att träffa, då måste du börja räkna utifrån AC:26 istället. Om HP är 120 betyder det att man bara skall gå ner till AC:25 för att få +12 HP eller mer, men om HP är 60 så räcker det med +6.
Det här låter ju enkelt och bra, men säg att man har mycket högre AC än fiendens träffbonus+11? Då blir det svårt.
Jag kan exempelvis inte på rak arm räkna ut hur mycket varje AC är värd när jag möter en fiende som attackerar med +15 och jag har AC:20 och HP:112. (Rätt svar = 7)
---
Och förresten; jag har skitit i crittar i mina beräkningar, så de är nog inte att betrakta som mer än fingervisningar.
(Och så finns det förstås en överhängande risk att jag har helt åt helvete fel, men jag är som sagt nyvaken, har inte riktigt fått i mig mitt kaffe ännu, och söta Sara är inte här idag, så jag är lite nedstämd.)