Nekromanti Sannolikheter

Virvelmoln

Veteran
Hej, jag håller på och skapar ett litet rollspel, och behöver hjälp om någon skulle välija vara vänlig, att räkna ut lite sannolikheter på följande utfall:

Om man slår ett slag med 10st vanliga T6, vad är då chansen för följande resultat:

Att man ska träffa en specefik siffra, tex en femma.
träffa 2 specefika siffror, tex 2 fyror.
3 specefika, samt 4,5,6,7,8,9 och 10 specefika siffror.

Det kommer vara så att det finns förmågor där man ska träffa just en specefik siffra, så vill veta hur hög chansen är att man gör det. Vill även veta vad det är för chans att man träffar följande kombinationer med 10 T6:

"Tre olika" alltså tex specefikt 1+3+4. samt "Tre olika" gånger 2, samt gånger 3. tex 1+1+1+3+3+3+4+4+4.

"Två olika", gånger 2,3,4 och 5. så gånger 3 skulle innebära att man tex behöver träffa 4+4+4+5+5+5.

Vad chansen är för att man träffar 1+2+3+4+5+6.

Sen finns det förmågor som vill träffa antingen 1-3 eller 4-6.

Vad är chansen att man specefikt träffar 1-3, samt 1-3 gånger 2,3,4,5,6,7,8,9 och 10 gånger.

Vad är chansen att man träffar (1-3)+(4-6) 1,2,3,4 eller fem gånger.

Om ni inte förstår riktigt vad jag menar, så fråga gärna : ) kan vara dålig på att förklara ibland.

Korpen

Hero
Med risk att vara dryg så tänker jag länka dig till AnyDice. Anydice låter dig ställa upp funntioner för allt du frågar om och ger dig fina tabeller över utfallet.

Virvelmoln

Veteran
Tackar, dock har jag försökt förstå vad jag borde skriva, men vet inte... antar att jag ska använda "count" funktionen, men det går inte heller.. enda jag lyckats hittills med är "output" 3d6 -.- Och då får man bara summan av slaget, inte vad jag är ute efter. Får kolla vidare se om jag kommer på hur man gör.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Virvelmoln said:
Tackar, dock har jag försökt förstå vad jag borde skriva, men vet inte... antar att jag ska använda "count" funktionen, men det går inte heller.. enda jag lyckats hittills med är "output" 3d6 -.- Och då får man bara summan av slaget, inte vad jag är ute efter. Får kolla vidare se om jag kommer på hur man gör.
Här är funktionen som ger sannolikheten för antal femmor (eller sexor, eller fyror, eller treor, etc.) med 10 sexsidiga tärningar.