Nekromanti Sannolikheter

McKatla

Utan titel
Jag sitter och funderar över resolutionssystemen i Oktoberlandet. Det påstås, tror jag det menas, att det går på ett ut över tid om du slår en röd t6 och vit t6n och antingen
a) Räknar den lägsta; + om det är den vita, - om det är den röda, eller
b) Tar den vita minus den röda.
Stämmer detta, ni som kan hantera AnyDice eller sannolikhetsteori? Fall (b) var lätt att räkna ut, men inte (a).

Vad händer med sannolikheterna om man krånglar till det lite, och ger antingen en bonustärning eller en strafftärning (inte både ock), så att du slår två av den ena sorten, en av den andra, och tar den för dig mest förmånliga (bonustärning) alternativt den minst förmånliga (strafftärning), detta för såväl fall (a) som (b) ovan? Ger det för stor favör/för stort straff för att ha en mindre fördel/nackdel i situationen det slås för?

Staffan

Myrmidon
I grundfallet är det samma, i alla fall: d6-d6 har samma sannolikheter som den lägsta av 2d6 med tecken beroende på vilken tärning som används. Båda har en sannolikhetskurva där -5 har en sannolikhet på 1/36, -4 2/36 o s v upp till 0 med 6/36, och därefter avtagande sannolikhet igen fram till +5 med 1/36. 2d6-7 ger också samma sannolikheter.

Bonus-/strafftärningen verkar för komplicerad, så den orkar jag inte räkna på. Min gissning är att du inte får samma snygga sannolikheter då, men jag kan inte visa det.

Rickard

Urverk speldesign
Det är ingen skillnad, oavsett antal tärningar, så länge du inte lägger ihop dem.

http://anydice.com/program/c4bf/at_most

Jag orkade inte programmera en loop om du hade flera tärningar så endast positiva tärningsutfall räknar rätt på 1 positive vs 2 negative. Däremot kan du se att det negativa fältet, när det kommer till 2 negativa tärningar, har samma sannolikhet att den vinner oavsedd metod - 57.87%. Det handlar bara om en smärre annorlunda distribution kring var tärningsslaget kommer att landa. Den rätta sannolikheten i sådana fall följer "1d6 - 2d6"-tabellen för båda fallen (1d6 - 2d6 och 1 positive d6 vs 2 negative d6).

Du slipper beräkning med Babylon 5-metoden (läs av lägsta av positiv och negativ tärning) men det vete sjutton om det är så mycket snabbare egentligen när du börjar med bonustärningar. Dessutom har jag lagt märke till att folk brukar vilja jämföra högsta utfall och inte lägsta, vilket gör att de får tankeavbrott när de ska börja jämföra lägsta tärningar. Det är givetvis en vanesak.

Jag använde Babylon 5-metoden när jag spelledde Feng Shui (d6-d6) och det har jag spelat rätt mycket. Som spelledare så skrev jag dock ut 20 resultat på en tabell med min tärningsgenerator inför varje spelmöte och så slog jag helt enkelt 1T20. Olika motståndare kunde ha olika tärningsfärger så att jag kunde slå många slag på samma gång.