DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
Ja, det är dags för en ny sannolikhetsfråga. I vanliga fall brukar SmallRoller svara på mina frågor men jag har iiiiingen aning hur man skulle få den att räkna bara de två av tre tärningar.
Det jag funderar är på vad som händer ifall man använder straff- och bonustärningar i ett system där man normalt sett rullar 2t10+värde för att slå svårighet 15. En strafftärning skulle alltså innebär att man rullar 3t10 men bara räknar de två lägsta, en bonustärning innebär att man rullar 3t10 och bara räknar de två högsta.
Jag tänker mig färdighetsnivåer kring +4 för nåt man kan hyggligt och +7 för nåt man är riktigt bra på.
2t10+4 vs. 15 = 55% sannolikhet att man lyckas
2t10+7 vs. 15 = 79% sannolikhet att man lyckas
What say you...?
Det jag funderar är på vad som händer ifall man använder straff- och bonustärningar i ett system där man normalt sett rullar 2t10+värde för att slå svårighet 15. En strafftärning skulle alltså innebär att man rullar 3t10 men bara räknar de två lägsta, en bonustärning innebär att man rullar 3t10 och bara räknar de två högsta.
Jag tänker mig färdighetsnivåer kring +4 för nåt man kan hyggligt och +7 för nåt man är riktigt bra på.
2t10+4 vs. 15 = 55% sannolikhet att man lyckas
2t10+7 vs. 15 = 79% sannolikhet att man lyckas
What say you...?