Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I mitt experimenterande med olika tärningssystem har jag funderat på följande: slå 3T6 och räkna tärningarna separat. Varje tärning som visar lika med eller under egenskapsvärdet är lyckad. Egenskapsvärden går från 1 till 5. Framgång delas på detta vis in i fyra nivåer -- misslyckat (inga lyckade), knappt lyckat (en lyckad), lyckat (två lyckade), perfekt (tre lyckade). Det jag nu undrar är hur sannolikheten ser ut för detta system -- vad är oddsen för de olika framgångsgraderna vid olika egenskapsvärden?
Jag funderar också på att låta modifikationer på slaget ta formen av positiva eller negativa tärningar -- att man slår fler än tre tärningar och antingen väljer de bästa eller sämsta. Vad blir konsekvenserna av detta? Blir modifikationer på slaget mer eller mindre viktiga då egenskapen blir högre?
Jag funderar också på att låta modifikationer på slaget ta formen av positiva eller negativa tärningar -- att man slår fler än tre tärningar och antingen väljer de bästa eller sämsta. Vad blir konsekvenserna av detta? Blir modifikationer på slaget mer eller mindre viktiga då egenskapen blir högre?