Nekromanti Sant namn!

Xepp

Veteran
Vad är egentligen ett sant namn? Och om man ska skriva det, hur ser det ut? Får man hitta på egna sanna namn till olika andar??

- Sebe

Xepp

Veteran
Okey, men det som är lite konstigt. Säg om jag ska ha tag på ett sant namn för att göra en genetrator att lägga in i en fetch. Hur gör jag då?

Är du shaman är det inget problem att göra en fetisch. Du letar bara reda på din döda farfars ande och Övertalar honom att hjälpa dig. Färdig fetisch.

Däremot en Demon, då tror jag det finns en effekt i mystik och magi som öppnar en port så den kan komma fram. Sen har du bara ett pentagram där.

Ska kolla.

Här har vi det:
Effekten Nedkalla Ikonotropi 1+ Beröring Temporär

Öppnar en port till området där demonerna finns på andeplanet. Om en specifik demon identifieras (med effekten identifiera) så kallas demonen ner till platsen där magikern är. ett filament per Rang på demonen.

Sedan använder man Binda Demon, som är Semotropisk, och så är även Identifiera.

Sen om man vill ha fler demoner så säger man åt sin husdemon att använda en effekt som gör att en demon kallar ner en till demon. Så har man alla man behöver till magiska artefakter.

Xepp

Veteran
Lämpligt! Att ha en demon som kallar ner andra demoner. då kan ju man massproducera magiska artefakter o tjäna grova stålar.

Går det lika bra med en ande som en demon?
Binder man demonen till fetichen då?

Drakvrede

Swordsman
Sanna namn är... speciella. Man skulle kunna säga att det är ungefär som en sammanfattning av en individs essens, dennes "mýstiska jag". Det är inte helt enkelt detsamma som "Sven Svensson" (även om individens riktiga namn naturligtvis oxå ingår i varelsens sanna namn). Men ett sant namn är inte heller "tjuoelva punkter" som sammanfattar en individ, i stil med:
1. Kalle e blond.
2. Kalle har glasögon.
3. Kalle tycker om senap
osv...

Det är mera en form av andlig essens. Exakt vad det är, är okänt, men det utgör en mycket viktig egenskap för den som vill utnyttja magi eller andemagi mot en besjälad varelse.

Mer om sanna namn, och framför allt hur man utnyttjar dem, dyker upp i Anden & Drömmen.
(aber naturlich... :gremwink:)

Ezping Orm

Hero
Re: Anden & Drömmen..

..är ett bättre namn (enligt mig) än Schamaner & Drömvandrare.. Men jag vet att de flesta verkar föredra Schamaner & Drömvandrare :gremfrown:

Iaf så ser jag mycket fram emot modulen, vilket namn det än blir. Är det klart med illustratörer till boken? Och isåfall vem/vilka blir det?

Drakvrede

Swordsman

Jag håller fullständigt med dig! "Schamaner & Drömvandrare" är inte alls bra, enligt mig. Och det ska mycket till innan jag accepterar det namnet.
:gremmad:

Illustratörer är inte färdigt till ande/drömmodulen. Än så länge har allt fokus legat på textmaterialet, som nu börjar närma sig sitt fullbordande (all form av redigering ej medräknad, vilket betyder att det är en hel del jobb kvar, med andra ord). När det & redigeringen är färdig, kan vi börja oroa oss för illustratörer...
:gremwink:

Men kom dock gärna med förslag angående illustratörer! Sådant mottages med stor tacksamhet.

Ezping Orm

Hero

Men kom dock gärna med förslag angående illustratörer! Sådant mottages med stor tacksamhet.

Jag återkommer efter jag sett illustrationerna ur Vandöda :gremgrin: Kim Vässmar verkar grymt duktig!

Baron Marak

Swordsman
Att binda en demon i en fetish som man ska använda är inte så lämpligt. Det som en fetish gör är att gå in i kroppen och andas för att förhindra att man dör av syrebrist under sina vandringar på andeplanet.
Att sedan få en demon att lämna sin egen kropp och återgå till trumman är inte det lättaste. Demonen vill ställa till med en massa jävelskap innan den är nöjd.

Om man sedan kallar ner demoner måste man kontrollera dem. Detta är lätt hänt att det går snett och då är det inte trevligt. Du tar inte en demon i armbrytning faktiskt.

Vidare så lär en eller annan demon se vad som försigår där alla far och inte kommer tillbaka. Och de lär inte bli så glada då de ser vad som händer...

Xepp

Veteran
okej! Låter inge bra..

Men en fetich där man har en demon i som man har för att få daimotropiska filament då??

Baron Marak

Swordsman
Då kallas det för en talisman och görs med hjälp av alkemi. Oftast så kan du inte göra mycket med daimotropi. Men har du en transformator har du en icke-sinande tillgång till filament när du vill, var du vill.