Nekromanti Sarkath Hans gravvalv

Organ

Out of time, out of mind
Av någon anledning rotade jag igår fram mitt gamla ex av DoD2 (den svarta boxen med den grönaktiga Elric-bilden på framsidan). Medans jag med ett lyckligt leende satt och mindes upptäckte jag faktiskt nått som jag aldrig uppmärksammat tidigare. Sarkath Hans gravvalv är ju för fan en översättning!. Konstruerat av Steve Perrin och översatt av Lars-Åke Thor står det. Det här är säkert nått som alla andra redan var medvetna om, men för mig kom det som en överaskning. Rör det sig om nån gammal RuneQuestpryl eller vadå? Om det är nån som vet nåt om orginalet så får denne gärna svara.

/Anders

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mer info

Äventyret Sarkath Hans Gravvalv dök upp på svenska, såvitt jag vet, första gången i det Göteborgska fansinet Morgonstjärnan, nummer 3, som drevs av Mikael Börjesson och Kjell Regmer.

Sarkath Hans Gravvalv är skrivet av Steve Perrin, och skrevs till Magic World, alltså förlagan till det första Drakar och Demoner. Det översattes första gången av Mikael Börjesson, men svensk copyright innehas av Fredrik Malmberg.

Många år senare las Sarkath Hans Gravvalv med som ett alldeles utmärkt intro-öventyr i de svarta lådorna. Varför Lars-Åke Thor gjorde en nyöversättning känner jag inte till, om det ens är så att det är fråga om en nyöversättning. Ska kolla...

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut!

MVH

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se